• milla1982

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Sitter här och håller på att betala månadens räkningar och kommer att tänka på jag o min m2b:s ekonomi-situation...

Vi skall gifta oss i mars och då är ju tanken att man skall dela på allt, men när det gäller ekonomin så lyckas jag inte övertyga min m2b att ha gemensam ekonomi. HUR GÖR ALLA ANDRA???

Jag är ganska traditions-fast men hur gör ett modernt gift par egentligen? Min mamma hävdar starkt att vi skall ha delad ekonomi...

Några viktiga speciella förhållanden råder mellan mig och min m2b:

- jag tjänar ca 6500 kr mindre än honom per månad innan skatt..
    - jag är lyckligt lottad och har fått i gåva (förskott av arv typ) en lägenhet som är värd ca 800.000 kr
    - jag är annu mer lottad eftersom jag även kommer att få bygga vår tilltänkta hus på mina föräldrars tomt i framtiden, den är värd ett 2-3 miljoner idag, pengar som jag visserligen inte kan spendera etersom vi har för avsikt att bo där hela livet, det går alltså inte att mäta i pengar på det sättet eftersom de är låsta i fastigheten
    - vi båda har inga studielån trots tre år var på högskola
    - jag har ca 130 tusen i sparkapital, han har typ 300-400 tusen tror jag..

Idag splittar vi på alla gemensamma räkningar så som hyra, lånekostnader, mat, bil osv. Vi köper våra kläder var för sig och när jag går på krogen så betalar jag själv...

Dessutom så hyr jag för tillfället ut min bostadsrätt som jag fått i gåva med en mellanskillnad på 1300 kr per månad som går direkt till mig, vi bor idag i en annan lägenhet som vi betalar lika mkt var för...

När vi gifter oss i mars vill jag gå över till gemensam ekonomi.. fast jag vet inte hur jag skall lägga fram det...kan man gå till en familjejurist eller nått, eller prata med banken kanske???

HUR GÖR ALLA ANDRA I DAGENS MODERNA SVERIGE???

• Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
  • Rainred73

hejsan!
    Vi har gemensam ekonomi men inte ett gemensamt konto.
    Ci använder en kalkylprogram och skriver in hur mycket vi tjänar varje månad och hur mycket vi har i skulder (båda egna och gemensamma) Skulderna ska dras innan vi lägger ihop det pengar som finns kvar och sen avstämmer vi med de räkningar vi har och delar på kostnaden efter hur mycket man tjänat denna månad ibland tjänar han mer och ibland tjänar jag mer. Den som tjänar mest ska betala mesta och efteråt ska man ha lika mycket kvar i plånboken som vi kan använda fritt hur vi vill efter att allt är betalda!

När det gäller tomten, lägenheten mm så tycker jag att ni ska ta kontakt med juristen och se över så det blir uppfört vad som tillhör dig och vad som tillhör din sambo och vad som ska finnas i det gemensamma mellan er två!

• fru Trul

Har inte direkt gemensam ekonomi, vi har delat upp räkningarna så han betalar hyran å jag betalar maten, han betalar el plus tv å jag betalar telefon å bredband osv. Då har vi båda ungefär lika mycket räkningar varje månad så det blir rättvist.

Sedan har vi ett gemensamt sparkonto där en bestämd summa från oss båda går in varje månad. (Just nu sparar vi till bröllopet, sedan kommer vi spara till semestrar på det kontot.) Har han sedan pengar kvar efter det får han göra vad han vill med sina pengar det är ju han som tjänat ihop dem, likaväl som om jag har pengar över så får jag unna mig själv något. Skulle ALDRIG komma på tanken att ha ett gemensamt konto förutom det sparkontot vi har.

• TigerLinn

jag har inte läst tråden men några tips jag kan ge

nu vet jag itne om ni betalar räkningar var för sig men om ni inte för det så kan ni öppna ett s.k service konto tillsammans och så räknar ni ut alla fasta avg varje månad alltså en ca summa så lägger båda in där och så betalar ni allt genemsant därifårn. sedan kan ni ha skillda konton och köpa saker var för sig om ni vill men på dett asätt blir de gemensamma räkningarna gemensam ekonomi.

sedan undra rjag varför betalat du exakt hälften om du tjänar mindre? jag tycker de ska räkna procentuellt på vad man tjänaar speciellt om de är mer än 5000kr i månaden som skilher i inkonst men de är jag..

• Fejs

Jag skulle råda er att skriva äktenskapsförord om just de saker du fått och har ärvt (tomten och lägenheten) kanske även erat sparkapital då det skiljer sig mycket?
    Sedan anser jag att om du tjänar mindre ska du betala mindre av räkningarna. SÅ har vi gjort när det skiljer mycket mellan oss. Ta och dela det procentuellt i förhållandet till hur ni tjänar ex du tjänar 10 000 kr och han 20 000 kr så ska han betala 2/3 av räkningarna och du 1/3. Mest rättvist tycker jag.

• Tooticki

Sen vi flyttade ihop har vi haft gemensam ekonomi och det funkar toppenbra. Vi har ett gemensamt lönekonto där alla pengar går in, därifrån betalar vi också alla räkningar. Sen har vi varsitt sparkonto som vi stoppar undan lika stor summa på varje månad. Det är väldigt lätt att hålla koll på alla utgifter på detta sätt och man slipper sitta och räkna på vem som betalat mer av det eller mindre av det i slutet på månaden.

• emling

VI har gemensam ekonomi! Vi har ett gemensamt konto där pengarna går in varje månad och sen har vi varsitt kort till detta konto! Det funkar jättebra! SEn har vi ett gemensamt "huskonto", ett gemensamt sparkonto men även varsitt sparkonto!
    Jag tycker att det funkar kanon med delad ekonomi!

• Ankan1

Visst ska man gå in i ett förhållande med föresatsen att hålla ihop hela livet. Men eftersom statistiken talar sitt tydliga språk så är det bara dumt att fälla kommentarer typ "varför ska vi ha delad ekonomi - vi ska ju vara ihop hela livet!". Så naivt skulle en man aldrig bete sig. Jätte konstigt dessutom att det är en familjejurist som säger på det viset! Just en äkta och erfaren sådan borde veta 1000 gånger bättre.

Du verkar vara en klok tjej som dessutom har råd att gå till en duktig familjejurist - gör det! Du har helt rätt när du säger att det är bättre att göra upp om sådant innan man gifter sig.

Jag skulle kunna räkna upp hur många exempel som helst på i normala fall kloka kvinnor som råkat illa ut ekonomiskt eftersom de haft små rosa moln framför ögongen. Visst är det tråkigt att behöva inse men livet är inte rättvist och den du gifter dig med är inte den du ev. skiljer dig från.

Min man och jag har delad ekonomi nu, men vi har även papper som reglerar allt som behöver regleras vid ev. skilsmässa och dödsfall. Det känns väldigt tryggt, såväl för honom som för mig.

• Little Nikki

Det som jag tycker verkar lite jobbigt med gemensam ekonomi är det jag hör från mina vänner hela tiden. -jag ska bara fråga xxxx först! Alla mina vänner säger att det inte e ett problem utan bara att den andre ska veta om det innan dom använder pengar till något men för mig låter det meckigt!

• Pumpkin

Det kan jag också tycka låter meckigt, just därför har vi gemensam ekonomi men varsina konton där våra "lekpengar" sätts in efter att räkningarna är betalda Tycker också att det blir roligare att köpa julklappar, presenter och överraskningar på det viset, när inte den andre kan gå in och titta vad man köpt och för hur mycket...

Little Nikki skrev 2007-11-28 08:20:51 följande:
    Det som jag tycker verkar lite jobbigt med gemensam ekonomi är det jag hör från mina vänner hela tiden. -jag ska bara fråga xxxx först! Alla mina vänner säger att det inte e ett problem utan bara att den andre ska veta om det innan dom använder pengar till något men för mig låter det meckigt!
  • Ankan1

Ett förtydligande: min man och jag har delad ekonomi på så vis att vi inte har några gemensamma bankkonton eller sparande. Men i praktiken så är det givetvis så att vi delar ju på allt. Inte går jag och unnar mig en massa som inte han har råd med och vice versa. Det är självklart så att vi ska ha - och har - samma levnadsstandard, annat vore ju omöjligt. Sparar jag (som tjänar mer) till en resa så är det förstås därför att vi ska göra den tillsammans, alltså sparar jag åt oss båda. Och han betalar för bilen som vi båda använder. Ja, ni hajar...

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??