• Pumpkin

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

För oss är det självklart att ha gemensam ekonomi, även nu när vi "bara" är sambos. När man sen gifter sig (och bildar familj?) förstår jag faktiskt inte alls varför man ska envisas med att ha delad ekonomi - alla som bor under samma tak bör ha samma ekonomiska förutsättningar, tycker JAG.

Varför vill inte din M2B ha gemensam ekonomi? Era tillgångar som ni har nu kan ni ju skydda genom äktenskapsförord, om det är där skon klämmer menar jag.

• Pumpkin

Gemensam ekonomi för oss ser ut som så att vi sätter in våra löner på vårt gemensamma konto, betalar alla lån, räkningar, mat, sparande osv därifrån och det som sen blir över delar vi rakt av på och sätter tillbaka på våra egna konton.

• Pumpkin

Det kan jag också tycka låter meckigt, just därför har vi gemensam ekonomi men varsina konton där våra "lekpengar" sätts in efter att räkningarna är betalda Tycker också att det blir roligare att köpa julklappar, presenter och överraskningar på det viset, när inte den andre kan gå in och titta vad man köpt och för hur mycket...

Little Nikki skrev 2007-11-28 08:20:51 följande:
    Det som jag tycker verkar lite jobbigt med gemensam ekonomi är det jag hör från mina vänner hela tiden. -jag ska bara fråga xxxx först! Alla mina vänner säger att det inte e ett problem utan bara att den andre ska veta om det innan dom använder pengar till något men för mig låter det meckigt!
Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??