• milla1982

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Sitter här och håller på att betala månadens räkningar och kommer att tänka på jag o min m2b:s ekonomi-situation...

Vi skall gifta oss i mars och då är ju tanken att man skall dela på allt, men när det gäller ekonomin så lyckas jag inte övertyga min m2b att ha gemensam ekonomi. HUR GÖR ALLA ANDRA???

Jag är ganska traditions-fast men hur gör ett modernt gift par egentligen? Min mamma hävdar starkt att vi skall ha delad ekonomi...

Några viktiga speciella förhållanden råder mellan mig och min m2b:

- jag tjänar ca 6500 kr mindre än honom per månad innan skatt..
    - jag är lyckligt lottad och har fått i gåva (förskott av arv typ) en lägenhet som är värd ca 800.000 kr
    - jag är annu mer lottad eftersom jag även kommer att få bygga vår tilltänkta hus på mina föräldrars tomt i framtiden, den är värd ett 2-3 miljoner idag, pengar som jag visserligen inte kan spendera etersom vi har för avsikt att bo där hela livet, det går alltså inte att mäta i pengar på det sättet eftersom de är låsta i fastigheten
    - vi båda har inga studielån trots tre år var på högskola
    - jag har ca 130 tusen i sparkapital, han har typ 300-400 tusen tror jag..

Idag splittar vi på alla gemensamma räkningar så som hyra, lånekostnader, mat, bil osv. Vi köper våra kläder var för sig och när jag går på krogen så betalar jag själv...

Dessutom så hyr jag för tillfället ut min bostadsrätt som jag fått i gåva med en mellanskillnad på 1300 kr per månad som går direkt till mig, vi bor idag i en annan lägenhet som vi betalar lika mkt var för...

När vi gifter oss i mars vill jag gå över till gemensam ekonomi.. fast jag vet inte hur jag skall lägga fram det...kan man gå till en familjejurist eller nått, eller prata med banken kanske???

HUR GÖR ALLA ANDRA I DAGENS MODERNA SVERIGE???

• Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
  • Trettondagsafton

Milla1982

Du har inte funderat på om din man inte vill ha gemensam ekonomi pga att du har så stora tillgångar som är enskilda? Han kanske menar att han vill ha "sina" pengar precis som du har din lägenhet och i framtiden kanske din tomt...

Vi har gemensam ekonomi (och inget äktenskapsförord) trots att min M2B kommer att ha ett hus och högre lön, men om t.ex. hans hus skulle vara enskild egendom så skulle jag nog även tycka att vi borde dela upp vardagsekonomin på ett annat sätt så att renoveringar etc. betalades från hans lön.

• Lilla My

Trettondagsafton: Vad bra, då kan jag säga ifrån när DIY-tendenserna från andra sidan familjen blir i största laget.

• lillasmilla

För mig skulle det kännas mycket främmande att inte kunna leva lika "rikt" som min man (om det är han som tjänar mer). Nu har vi varsitt konto, ett gemensamt som alla autogiro dras från, när någons pengar är slut, flyttar vi bara runt dem lite. Jag unnar mig saker utan att kolla med honom, och han unnar sig saker. Kanske kollar man innan man köper ny tv, men ska man leva som man och hustru hela livet så är väl en av förutsättningarna att man har ungefär samma syn på hur man ska leva och hur man hanterar pengar? Står det inte till och med i äktenskapsbalken att om man är gifta ska man ha lika lvnadsstandard (om man bara är sambo kan man ha varsin hylla i kylskåpet, du eldorado, han felix) Nja... Älskar man varandra så hittar man säkert en lösning... Men som sagt, för att ett äktenskap skall fungera i längden tror jag ändå att man måste ha samma grundläggande syn på livet.

• MrsFellerA

Precis som lillasmilla säger så är ju det absolut viktigaste att man har samma syn på situationen. Oavsett hur man väljer att hantera ekonomin, så måste man ju vara överens. Är man inte det, eller känner att den rådande situationen inte fungerar, så måste man våga ta upp det och diskutera igenom det.

indiebrud
    Absolut ska ni prata med en jurist om ni ska skriva äktenskapsförord! För att få det juridiskt giltigt. Låt svärfar få utlopp för DIY-genen genom att bygga en altan eller så.

• Ilbäcksan
    lillasmilla skrev 2007-11-30 08:59:27 följande:
    För mig skulle det kännas mycket främmande att inte kunna leva lika "rikt" som min man (om det är han som tjänar mer). Nu har vi varsitt konto, ett gemensamt som alla autogiro dras från, när någons pengar är slut, flyttar vi bara runt dem lite. Jag unnar mig saker utan att kolla med honom, och han unnar sig saker. Kanske kollar man innan man köper ny tv, men ska man leva som man och hustru hela livet så är väl en av förutsättningarna att man har ungefär samma syn på hur man ska leva och hur man hanterar pengar? Står det inte till och med i äktenskapsbalken att om man är gifta ska man ha lika lvnadsstandard (om man bara är sambo kan man ha varsin hylla i kylskåpet, du eldorado, han felix) Nja... Älskar man varandra så hittar man säkert en lösning... Men som sagt, för att ett äktenskap skall fungera i längden tror jag ändå att man måste ha samma grundläggande syn på livet.
    Men även om man har lika syn på livet, så kanske man inte har lika syn på om man behöver en ny tv eller inte och därför är konversation alltid bra innan man köper något nytt på egen hand. Eftersom det då är bådas pengar så måste ju båda vara överrens om vad båda vill ha, för mig är det självklart.
  • lilltass

Jag trodde ärligt talat att det inte var så många som hade gemensam ekonomi. Men om man läser härinne verkar det ju faktiskt ganska vanligt. Dock känner jag ingen annan som har det. Mina föräldrar har varit gifta och lyckliga i 30 år men aldrig haft gemensam ekonomi, och ingen av mina vänner har det.

Jag själv skulle aldrig välja att ha gemensam ekonomi. Det skulle inte alls passa mig och jag tror att det skulle kunna leda till irritation. Man har ju olika vanor att spendera pengar liksom. Sen är jag lite emot det av pricipiella skäl.

• Lilla My

Mina föräldrar hade separat ekonomi tills de skaffade barn. Då var det inte meningsfullt att hålla på med mina pengar och dina pengar länre, säger min mor.

• lillasmilla
    Ilbäcksan skrev 2007-11-30 10:08:12 följande:
    Men även om man har lika syn på livet, så kanske man inte har lika syn på om man behöver en ny tv eller inte och därför är konversation alltid bra innan man köper något nytt på egen hand. Eftersom det då är bådas pengar så måste ju båda vara överrens om vad båda vill ha, för mig är det självklart.
    Klart att jag kollar med honom (eller han med mig) om det är ngt dyrare, som vi båda kommer att använda, som en tv eller liknande, men inte om jag vill gå och klippa mig, eller köpa nya skor. Som sagt tror jag att grunden är att man har samma syn på livet, och att man kan kommunicera med varandra!
    Tipset är väl att prata mycket om hur man vill ha det, så man är helt överrens, sen HUR man har det, är nog mer skitsamma.
    Se till att reda ut allt, INNAN det blir en situation.
    När det finns så mycket tillgångar in i äktenskapet, kan det nog vara klokt att skriva äktenskapsförord.
  • Zozo

Jag fick förstas spel när jag hörde svärfar begära 2 kr av svârmor för brödet han köpt.. Hon var "skyldig" honom det..

• viktualia
    Zozo skrev 2007-11-30 10:54:44 följande:
    Jag fick förstas spel när jag hörde svärfar begära 2 kr av svârmor för brödet han köpt.. Hon var "skyldig" honom det..
    Sånt håller mina svärisar också på med... MAJGODNÄÄÄÄS!! ORKA!! *suckar utmattad vid tanken*

Motsatsen är mina föräldrar som har helt gemensam ekonomi. Pappa hatar shopping i alla former. Mamma köper allt som behövs, för deras gemensamma pengar. Och pappa gnölar på mamma för att hon handlar. *suck igen* Mamma handlar mycket sällan något onödigt.... men det är klart att hon spenderar mer än pappa...
Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??