• Jonna83

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

ja vi har oxå gemensam ekonomi och det funkar hur bra som helst. Var lite kritisk i början o trodde jag skulle ge upp min "sista sjävständighet" men jag är jätteglad att vi har det nu. Vi har mycket mer koll på vår ekonomi o kan spara mycket mer än vad vi kunde på varsitt håll.
    Och tänk va krångligt det blir när man får barn? Vem ska betala vad och hur gör ni när du ev. är mammaledig o bara får föräldrapenning?

Skydda era respektive tillgångar går alltid att göra med äktenskapsförord. Inge konstigt eller krångligt alls.

• Jonna83

ja gemensam ekonomi är nog helt beroende på vad båda har för syn på pengar skulle jag tro och hur det funkar ihop. (Observera att jag skrev DET inte dom..)

• Jonna83

jag trodde det var mycket vanligare att göra som vi gör men nu märker jag att det närstan hör till ovanligheterna.
    Vi har ett enda konto där bådas lön sätts in. Därifrån betalar vi allt som ska betalas.
    Vi ger varken varandra "månadspeng" eller "veckopeng".. Eller behöver budgetera eller titta över pengarna varje månad.
    Vill vi köpa något gör vi det, båda är lika ekonomiska så det har aldrig ställt till problem. Det bästa av allt är att vi kan spara så mycket mer pengar än vad vi gjorde när vi hade delad ekonomi.

Skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??