GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
Vi har delvis gemensam, delvis separat (rent tekniskt, mentalt har vi helt gemensam). När vi köpte lägenhet ihop öppnade vi ett gemensamt räkningskonto där var och en sätter in pengar varje månad (efter förmåga, har vi någorlunda jämna inkomster sätter vi in lika mycket, annars fördelar vi det). Därifrån betalas alla räkningar som har med hushållet att göra (lån, bostadsrättsavgift, försäkring, mat, telefon, etc etc - mycket autogiron sså det där sköter sig självt rätt mycket) och en slant går till ett sparkonto för semester, nya kylskåp, inredning, mm. Sen har var och en "egna pengar" på lönekontot och egna sparkonton och vissa egna räkningar (mobiltelefon, studielån, mitt jobbkreditkort som betalar saker på tjänsteresor ligger utanför). Lägenheten (och lånen) äger vi hälften var av. Varje månadsskifte får vi ta ett litet ekonomisnack både före o efter lönen har kommit så vi har koll på utgifternas storlek, ev särskilda omständigheter, att allt är betalt i god ordning, etc.
Innan vi ägde en gemensam bostad så delade vi månadens räkningar mellan oss, också det efter förmåga, och förde över pengar mellan oss för dem. När vi köpte lägenheten hade jag fast jobb men inte han så jag står som huvudlåntagare, men lånen delas 50/50 (men betalas i klump från hushållskontot). I gengäld hade han mer pengar att lägga i kontantinsats. Vi löste det så att vi skrev ett papper där han hade rätt till motsvarande större andel av vinsten om vi hade sålt lägenheten utan att lägga pengarna i ett nytt gemensamt boende. Det har vi nu rivit, det regleras av att vi är gifta.
Det finns nog inget rätt och fel - det finns bara vad som funkar för er. Viktigast är nog att man kan prata om vad som funkar och vad som är viktigt. Det man kan tänka på är att ni båda rimligen bör ha ungefär lika mycket att röra sig med och lika möjlighet att spara. Skaffa pensionförsäkring och äktenskapsförord - vill han skydda sig bör du ha lika möjlighet att göra det, t ex.