GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
Ja, det beror ju p hur ni ser på saken. Det är ju ni tillsammans som ska bestämma er för något som funkar för er.
Jag om min man träffades för 10 år sedan. Under de första 5-6 (kanske 7 t o m...) åren bodde vi isär, han själv och jag hemma hos mor och far, flyttade ihop i hans lgh, flyttade isär till olika städer/länder pga studier och karriär, ihop i hans lgh och så slutligen ihop igen i en lgh som vi köpte gemensamt. Vi gick naturligtvis i denna med olika insats beroende på att vi hade egna lgh tidigare som var värderade olika.
Under min studietid har min nuvarande man hjälpt mig en hel del ekonomiskt just för att jag ska kunna slippa att ta studielån. Vi såg det båda två mer som en investering för framtiden en som att han lånade mig pengar. För i slutändan så visste vi att vi skulle gifte oss och att vår ekonomi naturligtvis då skulle bli mer gemensam. Gemensam ekonomi har vi haft sedan flera år tillbaka, kan faktiskt inte riktigt minnas när det började, och det har varit helt naturligt för oss.
Jag skulle ha mycket svårt för att leva med delad ekonomi, eftersom jag anser som så många andra på den här tråden att de som bor under samma tak ska ha samma förutsättningar. Nu bråkar vi mycket sällan, har hänt ett fåtal gånger under vår tid tillsammans, och vi är båda överens om att ekonomin är något som vi inte kommer att tjaffsa om. Visst, jag har både utbildning och jobb medan han har gjort karriär på annat sätt, vilket gör så att vi har en rätt ok inkomst och kanske just därför blir inga diskussioner om pengar.
Jag är värdelös på att fixa med räkningar och besparingar, tycker även att det är skittråkigt (ursäkta mitt språk) medan han faktiskt tycker att det är roligt, så det är klart, då gör ju det saken lättare! Olika intressen helt enkelt.