GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
Jag har så svårt att förstå varför man ska ha delad ekonomi...
Jag och min blivande har aldrig haft delad ekonomi trots att vi bott tillsammans. (Nu har vi helt enskilda hushåll eftersom jag studerar på en annan ort under en längre tid)Då delade vi självklart på våra gemensamma kostnader men vi lade inte våra inkomster i en "pott" och delade rakt av.
Utan var och en hade sitt och jag tyckte det fungerade alldels utmärkt, vi bråkar aldrig om ekonomi, och var och en får sitt utrymme att göra vad den känner är viktigt. Det är en stor frihet att kunna göra som man vill, det är okej att han åker på skidresa med sitt grabbgäng utan att jag känner mig åsidosatt...
Han är även betydligt äldre än mig vilket gör att han redan har hunnit sparat undan ett betydligt kapital, det skulle kännas orättvist om jag inte skulle få den möjligheten. Så att våra inkomster ska fortsätta vara vår enskilda egendom även i ingåendet i ett äktenskap känns självklart.
Och många kanske säger att det är att som att förutsätta att det kommer ta slut, men det är vårt sätt att respektera varandra att ge varandra frihet.
Sen är tyvärr inte enskild egendom en garanti för att man inte får behålla det vid en skillsmässa, det är ju det man kan göra, men det finns ju undantag från de reglerna också. Vilket jag också tycker är underligt men det är en helt annan diskussion... ;)
Om ni är gifta och inte har några särkullbarn så kommer han ärva dig oavsett vad det står i ert äktenskapsförord, men testamente kan ju också vara bra att skriva om ni vill något ytterligare än det som är reglerat.