• tågjäntan

viktnedgång av te

Hej!
    Läste i Aftonbladet i går om att man kan dricka te och på det sättet gå ner i vkt. En tjej berättade bla om att hon hade gått ner sex kg på det sättet. De sa att det måste vara grön, rött elelr annat ört-te, svart te gick inte. Teet ökar förbränningen, två koppar om dagen räckte.
    Nu till frågan; är det någon som vet om det funkar även med mjölk och socker/honung i eller behöver teet vara "rent"? För jag gillar att ha honung och lite mjölk i .

• Svar på tråden viktnedgång av te
  • Nessan

Var det helt vanligt te (grönt/rött) eller var det nån specialbantningste? Innebär denna kur att man enbart dricker te och inte äter eller dricker nåt annat? Eller drack man te med helt oförändrade kostvanor? *nyfiken*

Dricker själv mycket te, en mestadels svart. Synd... :-/

• GME76   080802

Jag dricker bara grönt te rent, men hört från andra att mjölk skär sig i grönt te.

• Fröken Chockrosa

Mjölk skär sig inte i grönt te, det måste ju vara en myt... ;)

Själv hade jag alltid socker och mjölk i teet till för bara några veckor sen när jag en dag bara kände att nu får det vara nog, men visst är det gott... *LeR*

• tågjäntan

Nessan
    Som jag förstod det var det helt vanligt grönt/rött/ört te och inget speciellt bantningste. Som sagt så skulle de öka förbränningen i kroppen som ska göra att man går ner i vikt.
    Den här tjejen som det stod om hade itne gjort några speciella andra saker för att gå ner i vikt. Hon hade ätit som vanligt och så.

• tågjäntan

*Puffar*
    Ingen som vet? =)

• Zozo

Tvivlar pa att det funkar med honung (socker!) och mjölk.. som ju skulle innebära att du LADE TILL kalorier till din kost. Tvivlar ärligt talat pa att det är nagot att satsa pa överhuvud taget, iaf inte som bantningsform...

• starchick

men det var ju en meny till den artiklen...där man typ skulle äta ja frön, groddar å fan vet allt....så jag tror inte hon levde som vanligt.....man kan inte gå ner 6 kg bara frö att du dricker te och sedan lever som vanligt....

• Nessan

Såg den artiekln nu jag med (är dock inte plusmedlem, så jag kunde inte läsa det extra som fanns om det hela).

Tjejen i artikeln hade ju tydligen beställt nåt specialte verkar det som.
    "Sedan i somras har hon druckit ett bantningste hon beställt på nätet."

• tågjäntan

Jasså, hade hon beställt bantningste. Det missade jag. Det var ju synd =).
    Fast jag har gått på viktväkarna sedan februari och gått ner 13kg och det har gått över förväntan. Fast de senaste två månaderna har det inte gått lika bra som i början, så jag funderadde om te kunde hjälpa mig lite på traven.

• Zozo

Tagjäntan, men det här HELT normalt att det tar längre tid ju längre ner du kommer. Jag gick ner mina första 10 kg pa ca 10 veckor, de sista 12 tog 10 månader...

• pickolina78

Man hamnar på platåer då man står stilla i vikt. Ett sätt att komma igång igen är att ändra lite i kosten/motionen. Sedan är det även precis som "Zozo" skriver.

Te tror jag knappast är lösningen.. Däremot så är det väldigt nyttigt att dricka grönt te. Så om du gillar det så är det väl en utmärkt sak att lägga till. En del säger att det kan ge en viktminskning på några (0-5) kilon. Rött te och örtteer är oxå bra. Jag har aldrig hört att dom ska vara riktigt lika nyttiga däremot eller att dom skulle påverka vikten.

Inga av dessa teer borde drickas med honung, socker och/eller mjölk. Visst kan man tillsätta det men då ska man ju vara medveten om att man tillsätter mycket kalorier. Om det påverkar den positiva verkan har jag ingen aning om. Skriv/ring någon som arbetar med kost och fråga vetja..

Testa att börja med dessa teer om du känner för det. Det är ju nyttiga teer oavsett. Däremot så skulle jag inte sätta mitt hopp på sådana "mirakel". Lägg om kosten/motionen lite istället så ska du se att det hjälper. Kom ihåg det som "Zozo" skrev oxå.

• tågjäntan

Jag dricker en del rött de. För jag har hört att det ska vara det nyttigaste av teerna. Eg är det inte heller vanligt te, alltså från torkade blad, utan typ bark, har jag oxå hört.

SEdan är väl motionen min svaga länk... Jag skulle vilja ha en motionscykel eller träningsmatta hemma, men vi har alldeles för lite plats.

• pickolina78

Kika vad det är för rött te du dricker bara.. Många av dom sk röda teerna i matvarubutikerna innehåller koffein osv, dvs är inte äkta rött te och då är det inte heller lika nyttigt.

Friggs röda kanelte är min favorit och det innehåller inget koffein eller liknande..

Annars är dom olika teerna nyttiga på olika sätt. Det är däremot just dom gröna teerna som är kända för att kunna bidra till viktnedgång. Men som sagt, det är ju ingen mirakelkur eller bantningsmetod..

Har man socker och/eller mjölk i så måste man oxå vara medveten om att man ändrar effekten av teerna.

Gällande motion så är det bara ut och promenera, det är något av det bästa man kan göra. Tar du med dig ett par stavar och lär dig gå rätt med dom (vilket dom flesta INTE gör) så ökar du ansträngningen med 40% och tränar hela kroppen. Superbilligt och enkelt.

• Brollop15juli

Kan varmt rekomendera ett grönt sencha(osäker på stavningen)med smak utav mango.
    Nej mjölk skär sig inte med grönt te men försämrar kvaliteerna.

• rocketqueen

Te får dig inte att gå ner i vikt, det gör ändrad kost och motion.

• PennyJenny

Grönt te är den vanligaste sorten i Kina och angränsande länder. De nyplockade tebladen upphettas genom ångning (den äldre metoden, fortfarande använd i Japan) eller torrstekning (den sedan länge förhärskande tekniken i Kina) för att förhindra oxidation, rullas och torkas sedan.

Det man i Kina kallar svart te är ett från början grönt te som efter torkning och pressning till kakor tillåts fermentera (jäsa). Det är en komplex process som omfattar både oxidation och biologiska processer

Vitt te är ett te som inte ångas eller steks efter skörd utan torkas direkt vilket gör det något mer oxiderat än gröna. Den högsta kvaliteten av vitt te görs av teblad som skördas precis innan bladen ska slå ut. Vitt te är en liten men växande grupp som rider på hälsotrenden. Vitt te framställs huvudsakligen i Kina, men även Sri Lanka har börjat produktion.

Rooibos-buskens blad används ofta på samma sätt som teblad. Den dryck som bereds på detta sätt kallas ibland felaktigt för "rött te" trots att det inte handlar om blad från teplantan. Robbios innehåller inget tein (koffein)

källa: wikipedia.se

Svar på tråden viktnedgång av te