Inlägg från: ~vinterbrud~ |Visa alla inlägg
  • ~vinterbrud~

Lite OT - hur lösa olika ekonomiska förutsättningar?

Angående er framtida lägenhet:
    om det blir som du skriver (din pojkvän lägger in mycker mer i er gemensamma bostad och ni skriver att han äger tex 70% och du 30%), så rekommenderar jag ni skriver ett avtal där ni avtalar bort sambolagen.
    Nackdel för dig, men det är för hans skull och för att skydda hans instats vid en eventuell separation i framtiden. Det räcker INTE med att bara skriva vem som äger vad i en lägenhet (det är ju enbart en skattemässig fråga)

Om ni mot förmodan skulle separera så kommer du annars få halva nettovinsten (försäljningspris minus totala lånen på lägenheten). Spelar alltså ingen som helst roll hur ni skrivit ägareandelen av lägenheten. Så funkar nämligen sambolagen. Skrivs inget mellan er har du rätt enlig sambolagen att kräva hälften av er gemensamma bostad.
    Sök på sambolagen på nätet så får du mer information.

• ~vinterbrud~

Helt rätt Fröken Figo - man ska ta de juridiska råden lite med en nypa salt, då de flesta av oss här inte är jurister.

Jag kollade dock upp med en som faktiskt ÄR jurist när jag och min sambo köpte bostad (för 1 år sedan).
    Går man in med helt ekonomiska förutsättningar; tex båda betalar 50/50 och äger alltså 50/50 men den ena personen har inga lån på sitt bostadsköp, medan den andre tar bostadslån på denna bostad.
    Avtalar man INTE bort sambolagen så måste man följa sambolagen bodelning och det innebär vid en eventuell separation följande:
    Parterna säljer lägenhet. Försäljningspris minus lånet på lägenheten = nettovinst.
    Nettovinsten delas 50/50 mellan parterna.
    Dvs den person som var skuldfri får indirekt belastas av den andres lån om man ej avtalar bort sambolagen.

Man kan välja att avtala bort sambolagen och även detta med hur bostaden delas vid ev. separation. Men självklart ÄGER båda hälften var av lägenheten så länge man är tillsammans som sambo (äganderätten avtalar man ej bort, utan alltså endast hur sambolagen reglerar att eventuell bodelning ska ske))

Svar på tråden Lite OT - hur lösa olika ekonomiska förutsättningar?