• Margaux1

För mycket är aldrig tillräckligt.

Gaah! Nu bidde mitt inlägg borta.... Grrr.
    Då är frågan, orkar jag skriva allt igen? Troligtvis inte....

förhoppningsis, klart du ska sy en ny topp! Du använder ju dina klänningar och det får man väl säga är kriteriet för att få lyxa med en ny.... Det hade varit värre med mig!
    Ska du på Nobelmiddagen? Det är hög lyxfaktor det... Hur kommer det sig eg att du springer på bal hela tiden?

Izunia, Tokyo låter superlyxigt! Vart ska ni sen? Har alltid velat åka till Japan!

Gemma, det är alltid supermysigt att läsa om dina eskapader... Skönt att mannen inte blev arg, men det är ju onekligen mest gulligt att du inte har koll på storleken!!

Min helg var mest jobb och en avslutande lugn söndag... Med städning och lite julpynt. Ett Pilates pass med efterföljande träningsvärk. Och en middag av älgkalvsgryta a la Boef Bourgoignon med Chianti till. Avslutningsvis blev det lite Blossa starkvinsglögg och skön stämning med adventsljusstake och mörkt och regnigt väder....
    Visste inte att Ikea hade ett så bra julutbud... Ska kolla in det!!

• Margaux1

Hej, hej!

SOL!! Och en härligt kall morgon i Oslo!! Det är typ 2-3 minus och jag har övergivigt mina höga, svarta & fleecefodrade gummistövlar till fördel för ett par nikesneakers med pälsfoder... Och till det en brutalt stor dunparkas från Peak, då behöver man inte frysa....

Igår var jag på boxning för första gången! Helt sjukt kul och katastrofalt jobbigt! Trodde jag skulle spy alternativt dö när vi var halvvägs. Ska gå igen nästa vecka!

Idag ska jag ha ett par tjejer på pepparkaksbak så nu samlar jag julpoäng delux!! Det blir säkert lite ost och någon god vin också... Ska se vad vinskåpet bjuder på!

Gemma, min syster som är typ din raka motsats(i klädväg) har typ inte haft några kläder att variera med... Det är hon allt för snål för! Jag har i jämförelse en gigantisk klädkonto även om den krympigt i det sista... Helt plötsligt konkurrerar möbler, vin och resor betraktligt med skor och handväskor!
    Den gula sjalen använde jag i stort sett varje dag i sommar. De andra har jag inte haft lika ofta! Nu går jag oftast med en Hermèssjal i halsen... önskar mig en grön!!

förhoppningsis! om du kan sy kan du få ett mönster på en "bustier" som jag brukar sy, relativt enkel om man väljer lite stelare tyg som tajsiden, taft eller sammet.

• Margaux1

Om du inte är allt för storbystad ska du gärna få receptet... Tor inte den sitter allt för bra om man är för välutrustad, då behövs nog skenor och det kan jag inte!
    Jag har sytt ett par sådana och de blir alltid bra! Brukar göra en "prototyp" i bummul om jag syr till en ny person, då man kan justera mönstret!

• Margaux1

Å vad kul det verkar ha varit Stålis...

Jag vill också shoppa!! Känns som om det var på tok för länge sedan jag köpte något som inte kan drickas...

Igår var jag på Pilates efter jobbet och hann lagom hem till lite shushi innan vi sprang iväg på The golden compass på bio. Filmen var bra och det är sjukt vad duktiga de har blivit på att animera... DEt verkar helt upplagt med en film nr 2, och det gillar jag eg inte. Om det inte är upplagt som ex Lord of the Ring som faktiskt är flera böcker...

Idag ska jag extra knäcka på en restaurant med en Michelin stjärna... Har jobbat där förr men efter det har de haft en betydande facelift och ändrat stil endel. Blir spännande.. ska hem och damma av dräkten och finna fram min Laguiole öppnare...
    Hoppas jag får smaka några snuskigt goda/dyra viner!

förhoppningsis, dessvärre har jag nog inga bilder som ligger på fil... Jag var en anhängare av analog kamera ganska länge och det är en stund sedan jag hade balklänning!

• Margaux1

Gemma, dina skor låter grymma!!

• Margaux1

Hej tjejer!

Ni behöver inte oroa er för mig... Vi smakar allt som serveras, det är hela tjusningen med att vara sommelier! Gemma, ska erkänna att jag inte går runt med handduk på armen så ofta, men i dräkt eller kostym, bepansrad med min druvklasenål och ett leende, kan man möta de mest stuck-up vinsnobbarna!!

Det var en riktigt trevlig kväll igår, och även om det inte blev några RIKIGA höjdare så blev det genomgående spännande, goda viner. Mkt Bourgogne och av någon annledning mkt Toscana... Jag stod för salget av de förstnämnda och gästerna insisterade på att dricka "supertoscanare" till någon av kötträtterna! Jaja.. gott är det ju i alla fall!
    Det som går mest är 6-8 R, och faktiskt väldigt lite vinmeny, me like!

Idag ska jag till en väninna som fyller år... Hon har fester av den sorten, där man VET att klockan blir 5-6 och att alla i genomsnitt dricker 2-3flaskor... Jag bävar inför morgondagen...

Jag gillar en del saker från SNÖ men mest Thomas Sabo och Dyrberg & Kern... Tycker SNÖ mister silverfärgen väldigt fort... Men de har fina pärlor!

Kalkon låter gott.......

• Margaux1

Jag har en kompis som är hypokondriker. Den milda type iofs, men jag lovar att han har haft ALLA dödliga sjukdommar som finns...
    Ibland blir jag lite uppgiven på att han lusläser läkarlexikonet och hittar det mest omöjliga åkommer!

Verkar jättejobbigt när det går ut över barn och familj...
    Barn ska liksom vara sjuka när de är små! Ibland är det ju ett under att de växer upp överhuvudtaget så som det rosslar och snoras och hostas...

• Margaux1

Gemma, nä egentligen inte! De sätter dit sig själva ibland dock!
    Men oftast(irriterande nog..) inte när de pratar med mig direkt utan när de skryter om sin kunskaper till kollegor etc... Då kan man nästan dö av irritation över att man inte kan gå in och korrigera!
    De flesta har löjligt stor respekt för titeln sommelier... Som om man skulle vara allsvetande liksom, det är nästan omöjligt med tanke på hur stor vinvärlden blivit....

• Margaux1

Nu ska jag dryga mig lite och korrigera dig Gemma!
    Druvan som är vanligast i Tokaj heter Furmint och blandas ibland med Hárslevelú...
    Aszu är benämningen på de söta vinerna som är "botrytis"(ädelröta)drabbade, med följdbenämningen Puttonyos (kommer från de 25 kg korgar med ädelrötedruvorna som hälldes i vinet, ju fler korgar, desto sötare vin...ex. 3,4,5,6 Putt. Ibland kallas Botrytisdruvorna Aszu... Förvirrande, ja vet!!

Jag är för att generalisera en Champagne tjej... Passar till allt och gör en glad! Perfekt!!

• Margaux1

Mitt vinösa tips denna helgen till alla sötmonsar är:
    Kracher Cuvée Beerenauslese
    Just nu vill inte Systembolagets hemsida öppnas så jag vet inte vad det kostar men gissar mellan 100-150 kr för en halvflaska..
    Gillar de Österrikiska då de generellt är lite friskare än ex Sauternes..
    Tråkiga nyheterna är att Alois Kracher dog den 5 dec... Han var en riktig stjärna på vinhimlen och det blir helt säkert inte det samma med vinerna nu!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.