Ville inte vara hemma idag för det stinker apa trots att de aldrig tog sig in i lägenheten... när jag ringde hyresvärden dök det plötsligt fram en jättelång stege som räckte ända upp, simsalabim!
Lika lat som jag var igår, lika på G var jag idag. simmade tusen meter, sen promenerade jag ett antal kilometer bort till lunchstället och käkade oxfilé´i mangocurrysås med soppa, frukt, konstig sallad och broccoli till det facila priset 55 kronor. Sen promenerade jag vidare bort till modegatan för att göra sista delen av artikeln. Gick runt och skrev i ungefär två timmar, sen satte jag mig på ett kafé och drack illy cappuccino och åt italiensk chokladglass, medan jag ringde och beställde vår julmiddag. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig, 1000 kuai (ungefär 950kr) men då VET jag att det blev gott för min väninna beställde en sublim thanksgivingmiddag därifrån, förra året. I priset ingår hemleverans vid önskat klockslag av en hel grillad, mör kalkon, cornbread, haricots verts, stuffing med äpple, cranberrysås, brunsås och potatismos. Helt okej. De hade en variant för 1400 också som var mycket mer prisvärd, med potatisgratäng, fyllda tomater, brödkorg, sallad, en roast pork filled with prunes, samt dessert i form av en hel christmas pudding med brandy sauce OCH en tysk weinachts stollen OCH ett pepparkakshus, men då började jag faktiskt bli en smula stressad... kunde liksom redan känna halsbrännan. Plus att vi faktiskt tycker det blir roligare att ha vårt eget lingonbröd med sill tillförrätt samt ostar, glögg och hemlagat julgodis till efterrätt. Mmmm, känner mig redan hungrig...
Efter jobb och kaffe och kalkon promenerade jag heeeela vägen hem igen, kanske 4 km. Passade också på att beställa en liten, liten gran. För de verkligt ambitiösa dignar staden numera av riktiga granar på rot som importerats från Holland, de går loss på runt 800 spänn vilket är rätt rimligt. Men jag vill ha en liten en (som i én, trädet alltså) som kan ställas i en stor blomvas, i vatten. Framför allt gillar jag att den kostar max en hundring. På tisdag anländer den. Nu sitter jag med öppna fönster och försöker vädra ut giftångorna, i ytterplagg. Det känns sådär kul efter allt mitt promenerande. vill helst lägga mig raklång i soffan och låta jordnöten rumla runt en stund (den har sovit mycket idag eftersom jag rört så mycket på mig).
Tja, som ni hör håller jag mig busy busy, precis som ni. I morgon stundar sjukhusbesök när vi ska ställa en massa frågor inför förlossningen (jag är i vecka 36 nu, förstå det!), sen ska vi shoppa lite nödvändigheter och gå och styrketräna. På söndag är det alltså min babyshower men jag skippar julfesten både lördag och söndag till förmån för jordnötsrelaterade aktiviteter. Det känns tryggt och bra att ha planerat, fast inte FÖR mycket utan lagom. Hur blir er helg?