Hej på er! Mmmm, heaven att få sova åtta timmar i stöten - urmjölkning är frihet! Det tar inte mer än 5-10 minuter per dag och sen har man två fina portioner och ex antal timmar till sitt förfogande. Funkar så länge mannen är hemma lite då och då, som idag.
Har precis kollat klart på en superbra film, The Kite Runner. Måste ses! Vill också passa på att rekommendera den där Sissela Lindblom-boken som startade handväskdebatten, fast jag är såååå hemsk, ironin går mig förbi, jag tar typ allt bokstavligt och går igång på konsumtionshysterin - på riktigt. Snart ska vi laga trerätters mumsmiddag. Förhoppningsvis slipper vi höra arga grymtningar från sovrummet under ytterligare några timmar...
Ute är det blitzkrieg, aka Chinese New Year. Det smällde sjukt mycket i natt, två av oss kunde absolut inte sova (och det var inte den lilla). såhär ska de hålla på i två veckor, i övrigt har lugnet temporärt lägrat sig över Shanghai. Njöt en långpromenad i strålande vackert vinterväder i morse, passade på att gå på de stökiga gatorna också nu när nästan all trafik stannat av. Det var så härligt att se alla familjerna (mamma pappa och ETT barn) som finklädda och med fruktkorgar eller blombuketter gick runt för att "zou xin fang you" (hälsa på släkt och vänner), när man betänker hur lite tid de har tillsammans under resten av året. Så nu är det råttans år och inte gyllene grisens! Men lillmonstret är och förblir en guldgris, det kan ingen ändra på.
Igår skrev jag inte, var busy busy med sociala aktiviteter. Åt lunch med två väninnor på ett kafé, hon hade med sig sin bebis som sov hela tiden medan min låg och stirrade på allt och alla med jättestora mandelögon. Hon gjorde succé i sin grod-outfit! Sen hade vi besök av ett par där framför allt mannen lyckades charma in sig totalt. Följden blev en massa cappuccino och choklad (jag hann ju stå i köket ofta och länge medan jag hade barnvakt), presenter till den lilla och övertrött bebis resten av eftermiddagen och kvällen. Det sägs att pyttesmå bebisar sover i alla lägen men det gäller absolut inte vår. Hon är superpigg så fort man har besök eller går ut för hon vill inte riskera att missa nån action.
På kvällen kom mannen tidigt och lagade middag medan jag beställde ett gäng amningstoppar från Boob som mappa ska skicka hit. Det är verkligen de enda alternativ som funkar om man vill amma diskret ute (och det vill jag ju, någon måtta på blottandet år det vara ;) )
Idag blev det alltså spontan oljemassage. Det var heaven, första gången på 2,5 vecka som jag var helt ensam och jätteego.
Lapinette: Tycker absolut att man kan ta ett glas då och då under graviditeten också (dricker dessutom lite då och då nu när jag ammar och den lilla mår alltjämt så bra som det bara är möjligt), men det har nog framgått vid det här laget. Fattar att du helst inte vill riskera nåt nu när allt inte går så som du vill men samtidigt, man måste leva också. För OM det inte går bra så vill man ju inte dessutom ha försakat livsnjuteriet. Och för övrigt tycker jag att det är riktigt löjligt hur man i sverige envisas med att bygga upp jättetabun kring alkohol, när normen är och förblir en rejäl praktfylla varje fredagskväll för väldigt många. Vilket VERKLIGEN får konsekvenser för barnen i familjen (även om de råkar ha flyttat ut ur livmodern för många år sedan). Men som sagt... jag skulle självklart ta det väldigt lugnt om jag vore i din situation men någon måtta får det ju vara på förbuden.
Margaux - oops, ovanligt att höra dig namedroppa annan dryck än fina Bordeauxer och champagner... förstår att du måste ha mått riktigt dåligt. Stackars... klarar du av att ge din mage en break under hela helgen, utan vin?
Amelle: Min sminklåda bågnar av Laura Mercier. Har i princip inget annat märke. Vincent Longos foundation hade jag innan men den blev lite kladdig och tjock, minns inte exakt men jag var inte helt nöjd. Tror att det hade med flaskans utformning att göra. Jag snöade in på Laura just när jag skulle gifta mig. Ville sminka mig själv och knallade bort till Cow och fick sminklektion gratis i en timme av de båda ägarna (som bråkade kärvänligt om exakt HUR sotiga mina ögon skulle vara). Köpte smink och penslar för en förmögenhet och har inte ångrat mig en sekund! Det jag har och är beroende av är: Secret brightner, secret concealer, secret brightening powder, svart pudereyeliner (...caviar nånting), transparenta kompaktpudret, body butter, ett par ögonskuggor och framför allt - penslarna. Kostar en förmögenhet men är SÅ bra. Köpte dock inte allt samtidigt utan har byggt ut min samling under två års tid. Här i Shanghai finns dessvärre inte Laura Mercier så jag brukar beställa från Cow och sen ta med mig från Sverige, eller handla direkt i Sverige. Hoppas att du också blir nöjd nu, efter all denna propaganda...
Förhoppningsis: Jobba hårt på nytt jobb och sedan träna... finns det något som man blir tröttare av? Eller känner du dig SKÖNT trött, eller inte alls? Trivs du fortfarande på jobbet, eller börjar honeymoon-perioden lägga sig?
Själv är jag väl måttligt energisk och glamourös nuförtiden även om jag antagligen ligger högt upp på skalan jämfört med en del andra mammor, så mycket cappuccino, god hemlagad mat och mörk choklad som jag trycker i mig och så många fina juicyset som man kan välja mellan. Lägger också in en social aktivitet varje dag. Jag sover typ åtta timmar per dygn men det är så upphackat och då blir man helt klart trött. Att amma är mysigt men dränerande - i dubbel bemärkelse. Och då funkar ändå amningen helt perfa.
Träningen inskränker sig för närvarande till en timmes promenad med vagnen per dag. Jag längtar som en galning efter att börja gymma igen men så länge jag fortsätter att blöda så måste jag ta det lugnt. Hoppas kunna komma igång med simning och gym om en vecka men kroppen måste bestämma. Har helt ärligt rätt rejält ont i livmodern fortfarande.
Nope, partandet får stryka på foten en tid framöver men jag ljuger inte - det ÄR faktiskt jättekul med en bebis och inte så jobbigt som en del vill hävda (precis som det är SKITSNACK att det skulle göra så himla ont att föda barn. Tror att folk överdriver sjukt mycket bara för att man ska bli imponerad av dem, vilket bara får till följd att åhörarna blir onödigt rädda för att skaffa egna barn).
Visst är det trist när hon är sur, men hon har sina perioder när hon bara är övertrött och grinig. Eftersom hon är så himla intensiv och vaken blir det ganska ofta! Men i princip är hon vaken och äter rätt exakt åtta gånger per dygn. Däremellan kan man göra allt möjligt, promenera, fika med väninnor, äta lunch ute med mera. Såriga nipplarna försvann efter bara några dagar men ett måste jag absolut klaga på - tvätten! Skitjobbigt, halva ens dag går ju åt till att tvätta. I synnerhet som alla lillmonstrets kläder måste ligga och gosa till sig i Napisan innan man tvättar dem i speciellt skontvättmedel.
En annan grej som är jobbig är att mannen jobbar så mycket och länge plus att vi inte har släktingar som kan passa henne senare så jag är i princip strandad om vi inte skaffar ayi (utöver vår städerska som verkligen bara städar). Och just nu har jag alls ingen lust att lämna lillmonstret till nån tant som kanske inte tvättar händerna eller whatever.
Nu - matlagning.
Kram, G