För mycket är aldrig tillräckligt.
Hej lapinette, jag hade för mig att IVF kostade typ 50.000? Eller är det bara medicinerna som kostar 17.000 och IVF:en i sig kostar mer? Det är en sån där sak som man hört att vissa nästan ruinerar sig på. 1800 är ju mycket mindre än vad det kostar att bleka sina tänker... och för 18.000 kan man få ETT silikonimplantat, typ... så det låter ju väldigt resonabelt, även om jag förstår att det känns - inget kul. Låter för övrigt som en väldigt avancerad behandling. Min mellanstadie-bästis pappa var f.ö. en av pionjärerna inom provrörsbefruktningar i mitten av åttiotalet. Han var överläkare i Lund. Senare var de expats i Singapore där jag hälsade på dem. Lite annan sjukvård än här om man säger så... mitt sjukhus är ju jättelyxigt, men just nu är t ex en av mina väninnor med sin man och bebis i Hongkong för den hade fått epileptiska anfall två gånger under helgen och behövde hjärnscannas / röntgas, och det klarar de inte av att göra i Kina (de har inte utrustningen / maskinen som krävs). Hoppas så att det går bra...
Ja, vi tröstar oss helt enkelt med plasmaskärmar och jacuzzi på rummet för att det är härligt naturligtvis, men en del av det är definitivt kompensation för att vi lever i en underutvecklad del av världen.
Vi visste att förlossningen skulle täckas men vi visste inte om det fanns något maxbelopp och eftersom vårt sjukhus är så jäkla dyrt (hela graviditeten + förlossningen går på runt 150.000) så var vi osäkra. Men det tycks ordna sig.
Idag har jag gått upp tidigt för att - jobba. Skrev inte en rad igår, när mannen kom hem så profylaxade vi. Var lite rädd att bebisen skulle ploppa ut när jag "K-krystade" men den har inte ens fixerat sig. Huvudet ligger neråt och har gjort så i över en månad men den korvar glatt omkring och i bäckenregionen är jag alltjämt platt. Har förstått att inte alla fixerar sig, eller att en del gör det först inför förlossningen. Hoppas att vår inte hör dit, vill gärna att magen ska sjunka så att jag slipper den galna halsbrännan.