Åter i Stockholm och vårt varma, mysiga hem! Både jag och maken njuter för även om borta är bra så är hemma bäst.
I Frankrike var det som jag skrev tidigare minusgrader och träden och marken var betäckt av frost. Jättevackert och betydligt mer jullikt än det har varit i Stockholm.
Vår julafton bestod faktist av en lat morgon med frukost och lek med brorsbarnen där den minsta fick en ny favorit, min man. Så fort han så O så började han raskt krypa mot honom. Som vanligt så struntar de flesta barn i mig då jag inte är speciellt intresserad heller. Kan inte låta bli att ibland fundera på om det är därför jag inte blir gravid..för att känslan inte riktigt finns där? Nåja, den lite större 4-åriga tjejen satt gärna i mitt knä medan vi tittade på tecknade serier.
Tillbaks till julafton så tog vi "ungdomar" oss en sväng in till närmaste stad på eftermiddagen. O's bror + fru hade några julklappar att inhandla. Själv hittade jag äntligen Gatineau i en butik. Vi har nog minst frågat i ett 20-tal affärer de senaste 2 åren så när O skulle fråga i denna parfymaffär så suckade jag uppgivet och undrade varför han ens bemödade sig. Döm om min förvåning när expdediten svarade oui och visade oss till stället med produkter. Jag inhandlade ansiktvatten, stor flaska med pump .
På kvällen då det nalkades middag kom farmor, mormor och faster så vi var totalt 9 personer runt bordet. Det blev sju rätter och vi startade med foie gras och därefter sniglar, dock inte julinspirerade sådana utan de låg i små cocktailtomater och hade en örtsås över sig. Jag är inget snigelfan men provade lydigt en innan jag gav resterande till maken. Till detta drack vi Pol Roger som vi bjöd på, vi har ju förutom en garderob med vin här hemma även en gömma hos svärmor . Sen blev det pilgrimsmusslor som låg i en sorts stuvning och till det vitt vin.
Efter dessa tre små rätter tog vi en paus så att lilla tjejen skulle få vara med om julklappsöppningen (den minsta sov redan). Något jag tyckte var lite trist i jämförelse mot vad jag är van vid hemifrån - att man öppnar julklapparna så sent att barnen är antingen trötta eller redan sover. Sen så var det speeed när man lämnade över alla julklappar. De separerade dem i olika högar och sen satt alla och öppnade. Vi brukar lämna över en i taget och vara med och titta medan man öppnar julklappen. I slutänden så hinns det ju inte riktigt med men vi tar det betydligt lugnare och njuter liksom av själva julklappsöppnandet. Sen så hade de ingen tomte. Jag tycker faktiskt att det ska vara en tomte när man har små barn som är med. Som sagt...min åsikt om julklappsöppning.
Efter att lilla tjejen rivit i alla julklappar och tillslut beslöt sig för att leka sjuksyster då hon fått en doktorsväska så gick vi vuxna till bordet igen. Nu blev det varmrätt och i år serverade svärmor vildsvin. Till detta blev det bourgogne. Som sig bör blev det ost efter vildsvinet. Tog bara några små bitar då magen onekligen hade blivit rejäl full. Sen kom en av mina favoriter på julbrodet - fruktsallad. Det verkar vara tradition att servera fruktsallad och den var verkligen kvällens höjdpunkt. Kanske för att lite frukt alltid går ned men också då frukterna smakade massor och de låg i en ljuvlig sås utan alkohol utan istället med syrlig citron som bas. Hela middagen avslutades självfallet med den traditionella bouche de noel. En tårta som ser ut som en stubbe och i år smakade den päron och choklad.
Vi började middagen vid 20.30-tiden och gick från bordet vid 01.00. Har totalt vänt på dygnet och gått och lagt oss sent varje natt. I natt landade vi inte förrän efter midnatt på Skavsta och min underbara mamma + fästman kom och hämtade oss. Trevligt att sitta i bilen och prata om våra respektive resor (de har varit på Teneriffa).
Idag ska jag packa upp våra julklappar. Jag fick mest cd-skivor och dvd men det var också vad jag bett maken önska åt mig. Fick 3 Hotel Costes (vi har nu nästan hela serien, bestående av 10 cd's) och så Kylie Minogue. Filmerna vi fick var Blood diamond och Illusionisten. Förutom skivor och filmer så blev det halsduk, choklad, bok om vin m.m.
Nej, nu ska jag försöka att packa upp lite!