• Amelle

För mycket är aldrig tillräckligt.

Hejsan flickor!

Tittar in för att önska er alla en riktigt God Jul! Och Gemma, grattis i förskott (courtesy of ansiktsboken).

Tar tåget tiiiiidigt imorgon bitti, hem på juldagen och så till torpet på annandagen. Längtar så mycket efter julmaten men den där "dan före dopparedan-känslan" har inte riktigt infunnit sig.

I dag har vi sovit, promenerat bort till v-malmsgallerian och köpt en randig outfit som vi skickat på posten till vänner i Göteborgs bebis, promenerat till Gamla stan, ätit sen lunch där, handlat böcker, kollat Nord och Syd och precis ätit lax med sugarsnaps. Njuter av vin och semester.

Intressant med lindandet Gemma, du måste hålla oss underrättade sedan.

Kram och en riktigt God Jul!

• Amelle

Känner mig som en stoppad gris!
    Nyss tillbaka i stan efter stort julfirande där den äldsta deltagande (fästmannens morfar) var 87 år och den yngsta (ett kusinbarn) var fyra veckor ung. Massa god (caterad) julmat från en ekologisk gård med egen grisuppfödning och gårdsbutik. Fantastiskt gott allting!

Nu samlar vi kraft inför morgondagens firande tillsammans med min familj.

Gemma: hur blev reportaget och finns det att läsa någonstans?

• Amelle

Jättepackningen är kirrad och strax kommen fästmannen med bilen han hämtat hos sin bror.

Gemma: visst är det perfekt med catering, vi åt delikatesser som medvurst med 95 % kött, saftig ekologisk julskinka, paté, små, kryddiga köttbullar och ljuvligt goda sillinläggningar. Allt smakade hemlagat! Visst, en del vill man laga själv, men varför slita ihjäl sig med att laga ett stort julbord själv (minns hur min mamma höll på att stressa sig sjuk när vi var små). Tror som tur är att jag och fästmannen både är mycket mer jämställda och inte lika fixerade vid att allt ska vara hemgjort.

Tror att bebben håller sig borta till efter når, minns vad jag tippade :)

• Amelle

Tjingtjong alla julfirare!

Underbart att läsa om era äventyr :)

Tillbaka från vischan, de två dagarna har bara sprungit iväg. Julbord med familjen som sedan begav sig tillbaka till stan varpå vi blev ensamma på torpet. Har tittat lite på tv (August-serien i två delar) och dvd (Nord och Syd) men mest av allt bara slappat, promenerat i skogen, lagat mat och ätit, druckit en mumisg Malbec och en dito Chablis.

I dag var vi dessutom på ett tvåtimmars planeringsmöte hos "vår" bröllopsherrgård. Pratade meny, viner, tider, ja ALLT. Känns lite overkligt att det nu tar form. Menyn vi bestämde oss för ser ut som följer:

Förrätt: Kräft- och pilgrimsmusselterrine med sommarprimörsallad och dilldressing

Huvudrätt: Vildandsbröst späckad med lardo, tryffelsky, timjansbakade tomater och ugnsrostade färskpotatisar

Dessert: Crème brûlée med färska bär

Bröllopstårtan blir i mousseform med passionsfrukt oh mörk choklad garnerad med färsk frukt

Till brudkskålen tänkte vi oss nog inte skumpa, men något gott mousserande (känns lite onödigt dyrt att slå till på skumpa när många inte känner skillnaden). Jordgubbar till det samt små snittar som min mamma bidrar med. Så känner ni snittdrottningar att ni har inspiration att bidra med, please let me know!

Till kaffet kommer jag eller mamma göra egna chokladpraliner, och samma sak där - några extragoda av era favoritsmaker är mer än välkomna...

Annars funderar vi mestadels på vin, och chefsexperten Margaux - har du tid och lust så vore det ovärderligt att få lite hintar om vad som kan passa till menyn. Vi funderar på Chablis till förrätt men har ingen aning om vad som kan passa till vildanden. Har ju fått vinförslag från restaurangen men vill gärna kolla själva eftersom vi kan välja vilket vin som helst som Systembolaget kan ta in!

• Amelle

Fästmannen har precis begett sig för ett par drinkar med vänner, och jag njuter av lite ensamhet. Har ett ganska stort ensamhetsbehov och nu har vi intensivumgåtts sedan han kom hem - från den ena ytterligheten till den andra - att det känns skönt att sita här ensam, med en kopp te, datorn i knät och tv:n igång.

Imorgon: Berlin!

• Amelle

förhoppning: tycker det låter som en alldeles underbar jul, vill bara ha mer när jag läser om er vistelse! Synd att det är 1 år till nästa gång. Har själv funderat på att göra som ni och åka iväg, men var det BARA barnfamiljer?

Krya på dig!

• Amelle

Goddagens!

Tittar in lite snabbt för vi ska snart åka till flygplatsen och jag har inte ens börjat packa än. Var helt enkelt tvungen att prioritera ett svettigt spinningpass - så skönt för min stela och stinna kropp.

Gemma - glömde ju att säga att jag kollat in lokalblaskan, vilket roligt reportage och fina bilder dessutom. Blir himla sugen på att åka dit, verkar så annorlunda och så maxat med all hyperkapitalism och gammalt blandat med nytt att det skulle vara spännande att se.

förhoppning - hoppas du mår bättre i dag! Hoppas på bra rea i Berlin, jag. Mail eller här spelar ingen som helst roll för snittisarna.

Nu måste jag göra ett ryck, men jag vill passa på att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!

• Amelle

Margaux - glömde likväl säga att din nyårsmeny låter som hämtad från himmelen. Underbart!

• Amelle

Hej hopp i tråden!

Tillbaka från Berlin sent igår kväll, har haft det underbart skönt. Skriver mer snart för nu ska jag iväg och träna och sen flyttpacka en del samt fixa på vinden. Imorgon är det åter jobb för min del medan fästmannen är ledig så vi ska försöka få en del gjort i dag.

Har skummat ienom lite snabbt och ni verkar alla ha njutit av god mat och dryck, precis som sig bör. Vi hade champagnefrossa på nyår då vi åt femrätters samt drog i oss skumpa genomgående - blev två flaskor.

• Amelle

Och vi drack två flaskor Taittinger, minns dock inte vilken årsmodell :)

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.