• lilltjejan

Efternamn

Jag förstår inte riktigt...

det är så många överallt som säger att man INTE kan ha två efternamd... Jag HAR två efternamn!

på min post står det ALLTID "Förnamn Efternamn Efternamn"

och INGET av dessa efternamn är mellannamn det vet jag...

(är dock välldans trött på två namn och kommer efter vigsel ta min m2b´s fina efternamn bara)

• Svar på tråden Efternamn
  • mooogn

Har du alltid haft två efternamn? Har för mig att det är hyfsat nya regler att man bara kan ha ett efternamn nu för tiden och att det andra bara blir ett mellannamn. Rätta mig om jag ha fel!

Sedan vet jag ju inte hur det blir för barn som får båda föräldrarnas namn idag.

• Nessan

Namnlagen har ändrats så att det numera inte är tillåtet att ta två efternamn, sk. dubbelefternamn. Har man redan det får man givetvis fortsätta heta tex Svensson-Larsson.

• Indil

Vår son har mellannamn + efternamn. På hans post, m.m står båda namnen, men juridiskt sett är det mellannamn och ETT efternamn.

• lilltjejan

Ah ja jag har alltid haft två efternamn..

då tror ja att ja e med, men om ja skulle vilja byta ut det ena av minaa efternamn skulle ja då fortfarande få ha två eller måste det ena bli mellannamn då??

• lilltjejan

men hur gammal är han då? ja har ju haft det så här i 27 år så...

Indil skrev 2007-12-04 12:22:32 följande:
    Vår son har mellannamn + efternamn. På hans post, m.m står båda namnen, men juridiskt sett är det mellannamn och ETT efternamn.
  • Nessan
    lilltjejan skrev 2007-12-04 12:23:18 följande:
    Ah ja jag har alltid haft två efternamn..då tror ja att ja e med, men om ja skulle vilja byta ut det ena av minaa efternamn skulle ja då fortfarande få ha två eller måste det ena bli mellannamn då??
    Egentligen har väl du också bara ett efternamn, tex "Svensson-Larsson". Det ses nog som ett namn då om det är ett tidigare godkänt sk dubbelnamn. (Är lite osäker, men jag tror att det är så) Kanske kan man få "skala av" det ena, men det är jag som sagt osäker på.
  • Nessan

Skrivs dina namn med bindestreck mellan? Det brukar dubbelnamn göra. Är du osäker på dina namns juridiska status så kolla med Skatteverket, så kan de upplysa dig. Frmodligen kan de nog också svara på om du kan behålla bara det ena om det visar sig att det är ett dubbelnamn.

• Indil

Han är nästan 1 år. Men den där lagen kom väl -82? (inte säker där). Så isf blir det som Nessan skrev, att hade man dubbelnamn innan fick man behålla det.

lilltjejan skrev 2007-12-04 12:24:22 följande:
    men hur gammal är han då? ja har ju haft det så här i 27 år så...
  • lilltjejan

nej det skrivs utan bindesträck...
    ja är ju född 80 så då har ja ju haft det sen innan lagen ändrades, dock byttes det ena namnet ut när mamma gifte sig 89..

• Nessan
    lilltjejan skrev 2007-12-04 12:35:08 följande:
    nej det skrivs utan bindesträck...ja är ju född 80 så då har ja ju haft det sen innan lagen ändrades, dock byttes det ena namnet ut när mamma gifte sig 89..
    Hur menar du? Lades ett nytt namn till -89? Då finns det ju en chans/risk att det bara är ett mellannamn...
  • lilltjejan

ne jag är född svensson midåker men bytte ut svensson 89 mot ekstedt så sen 89 heter ja ju ekstedt Midåker....

• Nessan

Som sagt var, om det skedde 1989, alltså efter att nya namnlagen, som inte tillåter nybildningar av dubbelnamn trätt i kraft, så kan det nog vara så att du har ett mellannamn och ett efternamn. Om du funderar på att behålla något av dem bör du alltså kontakta Skatteverket för att faktiskt ta reda på hur det ligger till.

• lilltjejan

jag kollade upp för några år sen om båda var efternamn eller om det ena va mellannamn och båda var efternamn!

• anne på grönkulla

Ja, ingen här kan ju veta exakt hur en enskild persons namn har blivit. Men det som står i lagen och som skatteverket informerar om och tillämpar idag är iallafall att man inte får nybilda dubbelnamn (bland annat). Har man ett dubbelnamn (som inte måste ha bindestreck, men som får ha det, till skillnad från nybildningar) så får man ta sig det genom giftermål eller ge det till sina barn.

Är de båda namnen registrerade som efternamn så är de förmodligen registrerade som ett efternamn - dvs byter man så byter man bort båda mot ett nytt namn (t ex sin makes om man gifter sig) och inte så att det går att byta bort bara ena. Men ställ frågan till skatteverket om du verkligen vill veta.

Svar på tråden Efternamn