• Serious

Pormaskar

Vad kan man göra åt synliga/tydliga pormaskar?
    Har mestadels på näsa och haka...
    Kräm att rekommendera?

• Svar på tråden Pormaskar
  • B & S

Tandkräm? det e nog det enda som funkat på mig ialf. Men det håller ju inte särskillt länge utan nåt man gör kvällen innan dagen man ska vara extra fin. Man kan bli riktigt torr av det om man gör det varje kväll innan man ska sova eller man bär ett tunnt lager när man sover.
    Fixa hos klinik är nog det bästa men tyvärr svinigt dyrt.

• EdLi

Neutrogena Visibly Clear på apoteket tycker jag hjälper bra, de blir ljusare och mindre, bra att den är oljefri också. Finns som tvätt/mask, ansiktsvatten och fuktkräm.

• bride09

Jag använder Mary Kay, söker du på internet så kan du hitta en MaryKay-konsult nära dig.
    Har använt det ca 4 månader nu och mina pormaskar på näsan har nästan försvunnit helt, porerna har liksom blivit ytligare.
    Man känner sig jättefräsch i ansiktet och det är en produkt jag kommer överväga väldigt noga innan jag slutar använda den!

Man måste först delta i en s.k hudvårdsklass en kväll och får utprövat vilka produkter som passar sin hy bäst. Bestämmer man sig sedan för att köpa så är det nöjdhetsgaranti som gäller. Är man missnöjd med produkten kan man lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. (Väldigt bra i och med att de inte är jättebilliga)

• konichiwa girl

Pormaskar beror på att poren proppas igen med keratin, hornämne. Att den blir svart beror på att det oxiderar längst ut. Enda sättet att bli av med dem är genom att lösa upp den proppen och förebygga nya genom att hålla undan gamla hudceller.

Detta görs bäst med syror, precis som rocketqueen säger, och att underhålla med peeling (mekanisk/syra/enzym).

• starchick

Vilken produkt rekomennderar du på denna sidan? svårt att veta vad man ska köpa

rocketqueen skrev 2007-12-30 10:52:15 följande:
    Syror är det effektivaste tycker jag, kolla skinlaboratory.com.
  • jennyfer

Glöm inte att man kommer en bra bit på vägen genom att köra med en bra ansiktsmask kombinerat med peeling någon gång i veckan. Ta för vana att t ex på söndagskvällen peela, lägga ansiktsmask, ånga ansiktet och ev försiktigt klämma några pormaskar. Det är en bra grund, sedan kan du komplettera med syror eller vad som nu behövs.

Alternativt gå och få ansiktsbehandling med jämna mellanrum, men det kostar såklart mer än gör-det-själv-varianten.

• Anja 19 juli 2008

Rocketqueen

jag tar ditt ord som lag, haha, älskar din blogg och du verkar veta/kunna precis allt som rör skönhet/make-up och hudvård så jag undrar ang de här syrorna...

Vilken av dem är speciellt bra mot pormaskar? Vad jag kan läsa mig till så verkar det var salisylsyre-varianten.

kan man då köpa salisylsyra på apoteket. såg att denna botar sådant som seborré som man kan ha i hårbotten och det vet jag finns på apoteket oxå fast det är nog en olja med salisylsyra i? Det kanske inte är jättebra om det är en olja?

vAd är det för bas i dessa syror? Är de vattenbaserade eller oljebaserade?

• konichiwa girl

Anja: Jag tar mig friheten att svara. Salicylsyra är avfjällande och uppmjukande, det är därför det används i salvor mot till exempel seborre och psoriasis. Jag har själv Salyvase som jag använder för min psoriasis. Men det är jättefet kräm och det passar inte i ansiktet. Däremot finns det ju aknemedel som innehåller salicylsyra, jag kan dock inte säga att jag vet hur pass effektiva de är och det är ju långt ifrån i samma koncentration som skinlaboratorys syrapeelingar.

• Anja 19 juli 2008

Nä jag tänkte nästan det Tack snälla för att du svarade

Ska kolla lite mer noggrant på skinlaboratorys syrapeelingar.

Vet ni om man får sola när man använder sånt... jag vägrar använda produkter som gör att jag ej kan sola, för det är banne mig viktigare för mig att vara brun till bröllopet än att få bort varenda pormask *asg*

• MrsThurhagen

Normaderm serien från apoteket har hjälpt mig mycket.

• konichiwa girl

Anja, tyvärr måste jag göra dig besviken där, för man ska inte sola när man håller på med syrapeelingar!

• Anja 19 juli 2008

konichiwa girl

trodde nästan det... jag använde md formulations innan och sen fick jag reda på att man ej kunde sola så då la jag av med dem.

Hur bra de än var så måste jag få sola om jag känner mig blek och glåmig... det är det värsta jag vet

• Anja 19 juli 2008

ok inte det värsta men ni fattar...

• konichiwa girl

Anja: Jo, jag förstår precis, jag sörjer lite att jag inte får ligga och sola i en glänta framför elden när vi åker skidor! Fast å andra sidan tycker jag att man får en jämnare hudton, och en jättefin lyster i hyn när den får en sådan behandling.

• Anja 19 juli 2008

Ja, suck... jag tror min hy är rätt ok, inte SUPERPERFEKT men helt ok, den är jämn, jag har inga finnar men visst jag HAR pormaskar som är mest synliga på näsa och haka när man tittar noga i spegeln och dessa vill jag GÄRNA bli av med.

Men jag mår sämre av att vara blek än av att se pormaskarna så man får väl väga saker mot varandra, haha...

Är det ingen som vet någon anisktstvätt eller något medel som är bra mot pormaskar och synliga porer som INTE gör att man ej kan sola??

• rocketqueen

Jag har faktiskt börjat prova galltvål som jag egentligen köpte för att ha som fläckborttagare till mattor och kläder (billigare och enklare än att lämna in vardagsrumsmattan på kemtvätten); det är en tvål med vegetabilisk bas av kokosolja och palmolja, plus oxgalla (!) som löser allt fett och alla fläckar. Låter kanske helt vansinnigt att ha det i ansiktet för det tar bort massor av fett, men jag tänkte att jag skulle prova för att få bort pormaskarna. Två gånger har jag tvättat och det syns redan skillnad; porerna är mindre och huden har mer lyster. Viktigt förstås att ha en riktigt, riktigt återfuktande kräm efteråt. Märk väl att det här inte är någon speciellt beprövad metod från min sida, men jag tänkte ändå att det kan vara en kul sak att nämna!

www.galltval.se/

• Anja 19 juli 2008

Tål att testas Rocketqueen

tackar

Svar på tråden Pormaskar