Inlägg från: konichiwa girl |Visa alla inlägg
  • konichiwa girl

Pormaskar

Pormaskar beror på att poren proppas igen med keratin, hornämne. Att den blir svart beror på att det oxiderar längst ut. Enda sättet att bli av med dem är genom att lösa upp den proppen och förebygga nya genom att hålla undan gamla hudceller.

Detta görs bäst med syror, precis som rocketqueen säger, och att underhålla med peeling (mekanisk/syra/enzym).

• konichiwa girl

Anja: Jag tar mig friheten att svara. Salicylsyra är avfjällande och uppmjukande, det är därför det används i salvor mot till exempel seborre och psoriasis. Jag har själv Salyvase som jag använder för min psoriasis. Men det är jättefet kräm och det passar inte i ansiktet. Däremot finns det ju aknemedel som innehåller salicylsyra, jag kan dock inte säga att jag vet hur pass effektiva de är och det är ju långt ifrån i samma koncentration som skinlaboratorys syrapeelingar.

• konichiwa girl

Anja, tyvärr måste jag göra dig besviken där, för man ska inte sola när man håller på med syrapeelingar!

• konichiwa girl

Anja: Jo, jag förstår precis, jag sörjer lite att jag inte får ligga och sola i en glänta framför elden när vi åker skidor! Fast å andra sidan tycker jag att man får en jämnare hudton, och en jättefin lyster i hyn när den får en sådan behandling.

Svar på tråden Pormaskar