Inlägg från: Strawberryhoney |Visa alla inlägg
  • Strawberryhoney

Emetofobi

Jo jag.... jag är rädd för att spy då jag mår illa. Eller att få magsjuka av folkmassor osv

• Strawberryhoney

Jag brukar börja äta vitpepparkorn om nån spytt eller om de varit massor med folk omkring en

• Strawberryhoney
    Amilo skrev 2008-01-01 13:12:09 följande:
    Jag är också paniskt rädd för att kräkas. Och jag känner igen det där med vitpepparkornen ;) Så fort det börjar pratas om vinterkräksjukan/magsjuka blir jag kallsvettig och börjar tro att jag mår illa själv. Och står det något om det i tidningen MÅSTE jag läsa fast jag försöker låta bli, blir bara nervös.
    samma här
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-01 13:32:44 följande:
    jag går runt med vitpepparkorn i handväskan jämnt tar inte ett steg utan dom. Men är dte någon som vet om dom verkligen hjälper? Har läst att dom som lider av emetofobi är dom som kräks mest sällan....Är det någon som vet om det smittar innan det bryter ut?Jag måste oxå läsa allt jag hittar fast det får mig att må illa och kallsvettas. Jag har jätteproblem när mina barnkräks för jag vet inte hur jag ska kunna ta hand om dom.
    vi fick in det i huset av en som besökt en magsjuk men klarat sig själva
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-01 22:07:07 följande:
    Å vad hemskt, det är min mardröm. Jag har mått illa sen jag fick veta att pappa var magsjuk igår. Käkar vitpeppar idag igen...Undrar om man kan bli kvitt detta på något sätt.Har konstaterat att min fobi blivit värre med åren, går nästan inte en hel dag utan funderingar... Jättejobbigt
    Känner igen det där. men ät du dina pepparkorn och försök vara lugn... men det är sååååååå svårt.
    Fattar ej hur man kan va så rädd... Jag menar när man väl spytt nångång... (händer inte så ofta nu)är det ju sådär...- Det var inte så farligt, tills nån dag senare så är man lika fjantig igen typ.
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-01 22:21:45 följande:
    Nej jag fattar det inte heller, hjärnan säger ju att man överlever och att det inte är så farligt samtidigt som den säger att det är dags att fly för livet.Jag har hållt på sen yngre tonåren, en sommar åt jag enbart fil för att inte bli sjuk av rötmånaden... Men för 4 år sen fick alla utom jag vinterkräksjukan och det var det västa jag varit med om trots att jag inte drabbades av det. Det har gjort min fobi sju resor värre och det värsta är att alla tror att jag överdriver min oro....
    förstår det. Jag äter ju alltid vitpepparn så fort nån varit dålig eller bara jag hört att nån mått illa nästans
    I år var det lite bättre så jag har försökt men visst finns rädslan där.
    Har alltid så länge jag kan minnas varit sådan... Jobbigt. Försöker dock inte överföra den på barnen så är dom sjuka så är jag nog mig självt men i skallen rör ju sig andra tankar att fan fan bara jag ej får det så sitter man och känner efter...
    Är också sådär att jag äter lättare mat om nån är sjuk osv. Bara lite å dricker mest typ.
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-01 22:21:45 följande:
    Nej jag fattar det inte heller, hjärnan säger ju att man överlever och att det inte är så farligt samtidigt som den säger att det är dags att fly för livet.Jag har hållt på sen yngre tonåren, en sommar åt jag enbart fil för att inte bli sjuk av rötmånaden... Men för 4 år sen fick alla utom jag vinterkräksjukan och det var det västa jag varit med om trots att jag inte drabbades av det. Det har gjort min fobi sju resor värre och det värsta är att alla tror att jag överdriver min oro....
    förstår det. Jag äter ju alltid vitpepparn så fort nån varit dålig eller bara jag hört att nån mått illa nästans
    I år var det lite bättre så jag har försökt men visst finns rädslan där.
    Har alltid så länge jag kan minnas varit sådan... Jobbigt. Försöker dock inte överföra den på barnen så är dom sjuka så är jag nog mig självt men i skallen rör ju sig andra tankar att fan fan bara jag ej får det så sitter man och känner efter...
    Är också sådär att jag äter lättare mat om nån är sjuk osv. Bara lite å dricker mest typ.
  • Strawberryhoney

I år haha...Ifjol heter det väl nu

Strawberryhoney skrev 2008-01-01 22:30:00 följande:
    förstår det. Jag äter ju alltid vitpepparn så fort nån varit dålig eller bara jag hört att nån mått illa nästansI år var det lite bättre så jag har försökt men visst finns rädslan där. Har alltid så länge jag kan minnas varit sådan... Jobbigt. Försöker dock inte överföra den på barnen så är dom sjuka så är jag nog mig självt men i skallen rör ju sig andra tankar att fan fan bara jag ej får det så sitter man och känner efter...Är också sådär att jag äter lättare mat om nån är sjuk osv. Bara lite å dricker mest typ.
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-01 23:14:06 följande:
    Ja det heter det nu ja =)det finns en förening för folk med emetofobi,hade ingen aning om det trodde mest att jag var galen
    Jo jag har sett den men hållit mig därifrån.Jag jagar bara upp mig å läsa om alla som spyr å mår illa
  • Strawberryhoney
    jenba skrev 2008-01-02 15:59:35 följande:
    med risk för att ställa en dum fråga... men vad är emetofobi?
    kräkfobi
    rädd för att kräkas.... få magsjuka osv
    typ som andra får panik av spindlar får vi panik av illamående osv å höra om magsjukor....
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-03 06:40:00 följande:
    Om man läser om emetofobi så står det att många av oss inte har kräkts på 10-20 ibland 30 år. Att våra hjärnor på något sätt tagit över den delen av hjärnan som styr kräkdelen. Att vi därför inte kräks så ofta.Jag kan ju säga att jag sväljer och sväljer och sväljer för att undvika att kräkas....
    Jag spyr nog inte heller så ofta faktiskt. Jo såklart om jag är riktigt dålig men om jag mår sjukt illa så händer det kanske 2 ggr av 10. Magsjuk är jag kanske 1-2 ggr var annat-vart tredje år. Sist gick det nog t.om 4 år emellan tror jag. Nu bävar jag såklart för magsjukan under vinterhalvåret. Borde äta massor massor av vitpeppar alla dagar men då kanske man blir immun mot dem
  • Strawberryhoney

Och jag har magknip och oroar mig självklart för att få kräksjukan nu.

• Strawberryhoney

Jag spydde aldrig då jag var gravid mådde knappt illa-Tack o lov

RangaTanga skrev 2008-01-03 22:52:03 följande:
    Jag är också livrädd för att spy, jag är så rädd att jag t o m är rädd för hur det ska bli om jag blir gravid i framtiden, jag har sån ångst för detta, tänk att behöva må illa och kanske kräkas i veckor! Jag är en mästare på att luska bland dem som vart gravida om de kräkts under sin graviditet eller ej, jag frågar ALLT, ja har ett skräckexempel på jobbet, den stackaren kräktes konstant under sin graviditet, hon var sjukskriven från maj till dec, hon låg på sjukhus långa tider pga att hon inte kunde behålla näring(hon födde tvilligar) En annan vän till mig mådde inte illa eller spydde en enda ggn under sina två graviditeter, då tänds ett litet hopp i mig, men man kan ju ge sig den på att jag kommer må pest och kräkas.. Skräcken är att göra det offentligt också.. Ja fy, skönt och läsa om andra o känner samma.. hatar vintern och kräksjukan jag har dock aldrig haft den, peppar, peppar!) tror jag kanske är immun, finns ju vissa i befolkningen som är det.. Nej nu ska jag tänka lite positiva tankar och gå och mysa med min kärlek! *Kram*
Svar på tråden Emetofobi