Inlägg från: 20080301 |Visa alla inlägg
  • 20080301

Emetofobi

Är det någon förutom jag som lider av emetofobi?

• Svar på tråden Emetofobi
  • 20080301

Å vad skönt att höra att jag inte är ensam. Min sambo fattar inte vad jag pratar om, utan tycker att jag är knasig.
    Min pappa var här igår och i går kväll började han kräkas hemma hos sig. Han mådde bra när han var här. Nu sitter jag här med full panik över att han ska ha smittat oss innan de bröt ut. Jag vet inte ens om det smittar innan man blivit sjuk, men bara tanken på att det ska göra det ger mig sån fruktansvärd ångest.
    Jag föder hellre barn än kräks en enda gång.

• 20080301

jag går runt med vitpepparkorn i handväskan jämnt tar inte ett steg utan dom. Men är dte någon som vet om dom verkligen hjälper? Har läst att dom som lider av emetofobi är dom som kräks mest sällan....
    Är det någon som vet om det smittar innan det bryter ut?
    Jag måste oxå läsa allt jag hittar fast det får mig att må illa och kallsvettas. Jag har jätteproblem när mina barnkräks för jag vet inte hur jag ska kunna ta hand om dom.

Amilo skrev 2008-01-01 13:12:09 följande:
    Jag är också paniskt rädd för att kräkas. Och jag känner igen det där med vitpepparkornen ;) Så fort det börjar pratas om vinterkräksjukan/magsjuka blir jag kallsvettig och börjar tro att jag mår illa själv. Och står det något om det i tidningen MÅSTE jag läsa fast jag försöker låta bli, blir bara nervös.
  • 20080301

Å vad hemskt, det är min mardröm. Jag har mått illa sen jag fick veta att pappa var magsjuk igår. Käkar vitpeppar idag igen...
    Undrar om man kan bli kvitt detta på något sätt.
    Har konstaterat att min fobi blivit värre med åren, går nästan inte en hel dag utan funderingar... Jättejobbigt

Strawberryhoney skrev 2008-01-01 13:43:45 följande:
    vi fick in det i huset av en som besökt en magsjuk men klarat sig själva
  • 20080301

Nej jag fattar det inte heller, hjärnan säger ju att man överlever och att det inte är så farligt samtidigt som den säger att det är dags att fly för livet.
    Jag har hållt på sen yngre tonåren, en sommar åt jag enbart fil för att inte bli sjuk av rötmånaden... Men för 4 år sen fick alla utom jag vinterkräksjukan och det var det västa jag varit med om trots att jag inte drabbades av det. Det har gjort min fobi sju resor värre och det värsta är att alla tror att jag överdriver min oro....

Strawberryhoney skrev 2008-01-01 22:18:13 följande:
    Känner igen det där. men ät du dina pepparkorn och försök vara lugn... men det är sååååååå svårt.Fattar ej hur man kan va så rädd... Jag menar när man väl spytt nångång... (händer inte så ofta nu)är det ju sådär...- Det var inte så farligt, tills nån dag senare så är man lika fjantig igen typ.
  • 20080301

Jag försöker oxå att verka normal inför ungarna men har alltid panik när dom kräks för jag tycker att det är så vidrigt.

• 20080301

Ja det heter det nu ja =)
    det finns en förening för folk med emetofobi,hade ingen aning om det trodde mest att jag var galen

Strawberryhoney skrev 2008-01-01 22:38:28 följande:
    I år haha...Ifjol heter det väl nu
  • 20080301

*S* Jag gjorde likadant när mina gick på dagis. Varje år gjorde jag så.
    Just nu sitter jag på jobbet med småpanik i kroppen över att jag ska bli sjuk när jag är här. Funderar på att mina barn är hos sina farföräldrar och tänk om dom blir sjuka där....
    Min sambo förstod först igår hur pass illa det är. Är ju inte så att jag pratar om detta med folk för dom tror ju att man är galen.

SingForLife skrev 2008-01-02 01:41:29 följande:
    En till!!!Vad skönt att höra att man inte är ensam!! Jag har haft det sen jag var sex-sju år!När det går kräkssjukan på dagis har dottern fått vara hemma till alla är friska *rodnar*
  • 20080301

Jag har bara läst all info som finns där, inget annat jag vill inte höra om magsjuka människor får panik

Strawberryhoney skrev 2008-01-01 23:27:46 följande:
    Jo jag har sett den men hållit mig därifrån.Jag jagar bara upp mig å läsa om alla som spyr å mår illa
  • 20080301

Om du googlar på emetofobi lär du bli lika chockad som jag över hur mycket det finns om det och hur många vi är.

Jag vet inte om vitpepparkorn hjälper men jag vet att dom på dagis äter det och dom blir sällan sjuka så själv´klart måste jag oxå svälja hel vitpeppar varje dag.
    Det står på flera sidor att dom som lider av det ofta är "spyfria" så mycket som 15-20 år och ändå får full panik av bara tanken.
    Jag vet inte vart min kommer från har som sgat hållt på sen yngre tonår, men det förvärras hela tiden

Bride in England skrev 2008-01-02 10:53:47 följande:

Wow! Finns det sa manga fler som kanner som jag? Visste inte ens att det fanns ett ord for det! Jag ar livradd for magsjuka o att spy, vill knappt ens skriva orden. Har inga barn annu men hoppades pa att man skulle skarpa till sig nar man fick barn, ser ju dock inte ut som om att det hjalper! Jag far panik om jag mar illa pa jobbet, hur ska man ta sig hem!?! Hur hjalper vitpepparkorn, har aldrig hort talas om det?Jag tror ocksa som nagon sa att de som lider av detta ar de som inte far magsjuka eller spyr sa ofta. Undrar var skracken kommer ifran???
  • 20080301

Jag har precis hämtat mina plastbarn från tåget, tror ni inte att det första dom berättade var att dom suttit i en vagn där 2 små barn spytt. Jag ville springa ur bilen och gömma mig.... Behöver jag säga att jag har full panik och magen full med vitpeppar
    Jag har varit magsjuk och min emetofobi blev bara värre

• 20080301

jag hade klappat till honom hahaha hade brytit ihop totalt

gustafmatilda skrev 2008-01-02 20:22:04 följande:
    Jag är också livrädd för att spy, det finns inget, INGET, värre!På nyårsafton fick jag klökningar och trodde att jag skulle spy - vilket inte var så konstigt: jag satt på tåget på väg in till Mamlö, då en främmande tonårskille spyr på golvet framför mig så att det stänker upp på mina byxor!! Det var det äckligaste jag varit med om, tror jag... =/Ingen ursäkt eller nånting. Vidrig början på en annars dryg natt...
  • 20080301

Det känns så skönt att se att jag inte är ensam, jag har aldrig pratat om det för alla tycker att jag är galen som är rädd för att spy. Ingen har vetat hur pass illa det eg är förrens nu när jag tillslut fick lov att berätta för min sambo.
    jag har sån ångest över att pappa är sjuk och inte blev det bättre av att mina plastbarn utsattes för spyende barn igår. Jag har knappt sovit i natt. Jag vill inte jobba utan vill bara dra täcket över huvudet och gömma mig till i vår eller nått.
    Jag har funderat mer och mer på terapi eftersom det tar så otroligt mycket kraft att oroa sig hela tiden. Jag har magkatar konstant och har haft i många många år.

• 20080301

Om man läser om emetofobi så står det att många av oss inte har kräkts på 10-20 ibland 30 år. Att våra hjärnor på något sätt tagit över den delen av hjärnan som styr kräkdelen. Att vi därför inte kräks så ofta.
    Jag kan ju säga att jag sväljer och sväljer och sväljer för att undvika att kräkas....

17jan2009 skrev 2008-01-03 01:32:06 följande:
    Å herregud! Jag har nu läst hela tråden som förhäxad och känner att jag har hittat hem! Visste inte heller att det fanns ett ord för denna ångest.Jag har precis som ni ätit vitpeppar så länge jag kan minnas. Nu ska jag berätta en liten kräkhistoria för er som kanske hjälper lite.Jag och min m2b åkte tåg till hans släkt två dagar innan julafton. På natten till julafton vaknar vi samtidigt och mår dåligt. Jag går på toa och tror att jag har ätit något dåligt eftersom jag är sååå dålig i magen. Men jag kräks inte. Några minuter senare springer min m2b och kräks. Jag får ångest så klart och håller för öronen och tänker hur jag ska kunna hålla andan när jag ska sova bredvid honom resten av natten... Detta är ju ingen rolig histora för på julaftons kväll blir farmor dålig och kräks och en dag senare båda hans föräldrar. Vi blev nog smittade på tåget och förstörde julen för hela hans släkt...Men min poäng är: jag kräktes aldrig! Alla andra gjorde det och det var ju garanterat samma baciller. Alltså vi med emetofobi kanske hatar det så mycket att vi låter bli?! Jag har inte kräkts på i alla fall 10 år.Jag har kommit på en ny metod för att lugna mig när jag tror att jag kan ha blivit smittad. Det hela kommer från när jag läste psykologi och fick veta att det är bevisat att pesoner som har skadat sig fysiskt och har öppna sår och som tänker positivt läker snabbare än de som tänker negativt. Alltså, tanken kan styra kroppen! Jag har därför en liten ramsa som jag tänker om och om igen när jag mår illa; jag är ung, jag är stark och jag SKA vara frisk. Låter nördigt jag vet, men det hjälper mig jättemycket. Det är dessutom viktigt för psyket att man inte har med något inte i sin fras, eftersom det är negativt tänkande. Det var min lilla historia och mitt tips när det känns som att man är mätt på vitpeppar. Egentligen är det ju inte magsjukan man behöver hålla borta utan ångesten för att få den. Ångesten gör ju att man kallsvettas ännu mer, får hjärtklappning och mår illa. Jag jobbar stenhårt på att ta kontrollen över min kropp när det händer. Feel free att prova själva nästa gång det slår till. Som avslutnng måste jag bara säga att det kändes f r u k t a n s v ä r t att vara den som smittade resten på julafton!! Jag bad nog hundra gånger om ursäkt, men ingen tyckte att det var så farligt som jag, så klart.
  • 20080301

Jag mådde inte illa alls under någon av mina graviditeter.
    Däremot har jag ont i magen och har mått illa hela dagen.Har småpanik nu kan man lätt säga..

Svar på tråden Emetofobi