Generellt brukar man säga att lågintensiv träning är bäst för fettförbränningen (därför rekomenderas promenader före ex jogging). Samtidigt är det bra med träning som ökar konditionen eftersom syresättningen har betydelse i förbränningsprocessen. Träning som ger större muskelmassa är också bra eftersom muskelceller förbränner mer energi än fettceller. M.a.o. är all träning bra träning, fast på olika sätt.
Morgonpromenader före frukost är särskilt bra, eftersom man då tvingar kroppen att ta av sitt lagrade energiförråd (fettcellerna). Men kvällspromenader är bättre än inga promenader alls. Jag är alltför morgontrött för att ta mig ur sängen så här är det mest kvällspromenader som gäller. När det blir lite varmare årstid blir det nog mer morgonpromenader åtminstone på helgerna. Då tar jag gärna en tur till havet före frukost.
Ett vanligt fel många gör är att man går ut för hårt. Bestäm dig för en sak i taget och njut av att lyckas. Öka sedan träningen med något nytt när du känner dig redo. Sen måste man ju lyssna till sin kropp. Som du själv säger är det inte lätt när man har skador osv. Känn efter vad som funkar, pröva något nytt, och framför allt ha roligt. Jag avskyr att springa och skulle aldrig i livet ge mig ut och jogga, men dansa det är kul
Mitt största problem är magen (Uppblåst ballong). Måste få igång den för att kunna se hur jag verklgen ser ut. Är nog som sagt inte så himla många kg egentligen, men som jag ser ut nu - SUCK!!!