• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Säkert är det fler med mig som har några kilo de vill bli av med inför bröllopet. Här kan vi mötas och kämpa tillsammans. Vill inte uppmuntra till snabbdieter eller pulverkurer, utan hoppas istället att detta kan bli ett forum där vi delar med oss av nya goda vanor. Tror att ju fler goda vanor man lägger till, desto fler dåliga försvinner!!! Kan tillägga att jag har en del kunskap inom näringslära och är ingen förespråkare för banting.

Börjar med mitt första löfte: Ska äta en ordentlig frukost varje dag.

• Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor
  • tonårsmorsa

Visst är det möjligt att få bort 15 kg. En lagom viktminskning är ca 0,5-1 kg per vecka. Själv har jag bara några kilo över, men desto fler cm

• tonårsmorsa

Majsis2008
    Problemet med pulver är att det ger så få kalorier att kroppen ställer in sig på svält. Kroppen går ner på lågvarv och förbrukar minimalt med kalorier. När man sedan äter "vanlig" mat kommer fettcellerna att lagra maximalt för att förbereda sig inför nästa svältperiod. Börjar man dagen med pulver sänks energiförbrukningen under hela dagen. Äter man däremot en ordentlig frukost kommer också den totala energiförbrukningen under dagen öka. Frukosten bör ge ca 25 energiprocent (av dagens totala energiintag).

tobiasochlinda
    Vattengympa är urbra för att få kontroll över musklerna kring mage och rygg, dessutom är det ju väldigt skonsamt för knän och leder. Pilates är också väldigt bra. Själv kör jag för tillfället bara promenader, men ska köra igång med pilates för magmusklerna.

För sockersuget kan jag återigen bara rekommendera en ordentlig frukost. Sen ska man inte låta det gå mer än 4 timmar mellan måltiderna under resten av dagen. Då hålls blodsockret på en jämn nivå och man slipper paniksug efter socker med risk att man stoppar i sig sånt man inte borde. Med små planerade mellanmål håller man också energiförbrukningen på topp.

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Svarade precis i utomhus-tråden.

Mitt löfte om frukost håller än
    Nytt löfte från och med imorgon är att ta en extra promenad när jag går hem från jobbet. Tror det är lättare att göra det då när man ändå är på väg, än att vänta tills man kommit hem och satt sig i soffan. Så ska man kliva upp, klä på sig och gå ut. Det blir bara inte av då. Går med stegräknare och har satt upp som mål att gå 15000 steg om dagen (funkade bra innan jul, men sen har jag varit fruktansvärt lat). Kommer inte nå mitt stegmål genom mitt nya löfte, men det är en bit på vägen i alla fall.

• tonårsmorsa

Äntligen är det min tur:
    Hur mycket man behöver gå för att gå ner i vikt är väldigt individuellt. Viktnedgång handlar ju om hur mycket kalorier man får i sig och hur mycket man gör av med. Om du håller din vikt genom den kost du äter och din vardagsmotion och sedan ökar motionerandet så kommer du automatiskt gå ner i vikt. Men det är ju väldigt olika hur mycket olika människor rör sig.

Till att börja med kan du nöja dig med att använda stegräknaren för att få reda på hur ditt vardagsmotionerande ser ut. Sedan kan du försöka öka det genom att sätta upp ett stegmål som ligger något över. Själv startade jag med ett stegmål på 10000 steg om dagen och har sedan ökat det succesivt till 15000 (lägger upp ett stegmål per vecka och räknar sedan ut ett snitt per dag). Vissa dagar då jag rör mig mycket drar upp snittet. Har dansträning en dag i veckan och då brukar det hamna kring 26000 steg. Men mitt mål är att ingen dag ska understiga 10000.

Lyckades hålla mitt nya löfte igår och tog en promenad när jag gick hem från jobbet, men jag försökte komma på en bra anledning att slippa

Lycka till med Vikt Väktarna. Själv kör jag tallriksmodellen. Tänker också på att äta fiberrikt och dricka mycket vatten (min mag- tarmkanal har tagit långsemester tror jag).

• tonårsmorsa

Generellt brukar man säga att lågintensiv träning är bäst för fettförbränningen (därför rekomenderas promenader före ex jogging). Samtidigt är det bra med träning som ökar konditionen eftersom syresättningen har betydelse i förbränningsprocessen. Träning som ger större muskelmassa är också bra eftersom muskelceller förbränner mer energi än fettceller. M.a.o. är all träning bra träning, fast på olika sätt.

Morgonpromenader före frukost är särskilt bra, eftersom man då tvingar kroppen att ta av sitt lagrade energiförråd (fettcellerna). Men kvällspromenader är bättre än inga promenader alls. Jag är alltför morgontrött för att ta mig ur sängen så här är det mest kvällspromenader som gäller. När det blir lite varmare årstid blir det nog mer morgonpromenader åtminstone på helgerna. Då tar jag gärna en tur till havet före frukost.

Ett vanligt fel många gör är att man går ut för hårt. Bestäm dig för en sak i taget och njut av att lyckas. Öka sedan träningen med något nytt när du känner dig redo. Sen måste man ju lyssna till sin kropp. Som du själv säger är det inte lätt när man har skador osv. Känn efter vad som funkar, pröva något nytt, och framför allt ha roligt. Jag avskyr att springa och skulle aldrig i livet ge mig ut och jogga, men dansa det är kul

Mitt största problem är magen (Uppblåst ballong). Måste få igång den för att kunna se hur jag verklgen ser ut. Är nog som sagt inte så himla många kg egentligen, men som jag ser ut nu - SUCK!!!

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Jag är också tokig i coca cola. För att försöka låta lite uppmuntrande: "Man FÅR dricka coca cola, fast inte så mycket". Köp en 33 cl flaska och NJUT (på helgen).

Mitt problem är att om jag har coca cola hemma så dricker jag tills det är slut. Hur stort är ditt intag (1/4)?

Sen ska väl jag iofs inte dricka kolsyra med tanke på min ballongmage, så ikväll unnar jag mig nog rödvin istället

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Ok, tre dagar i rad med 1-3 flaskor coca cola. Om det är 1/4 mot tidigare så drack du MYCKET cola då. Då är det nog en bra start som du valt, att minska colakonsumtionen.

Själv dricker jag som sagt cola om det bara finns hemma. Ska försöka lära mig att köpa bara så mycket som vi verkligen vill ha.

• tonårsmorsa

tobiasochlinda:
    Håller med om att loka och ramlösa kan vara ett bra alternativ när man vill bort från sockret (mycket bättre än lightläsk). Till maten väljer jag gärna loka med citrus om jag vill ha lite godare än kranvatten. Mitt problem är nog egentligen att jag inte ska dricka kolsyra alls. Men man får inte heller bli slav under sina hälsotankar!!!

• tonårsmorsa

nilia:
    Välkommen hit. Tallriksmodellen är en enkel, bra vana att behålla, oavsett om man vill gå ner i vikt eller inte.

Har du läst om "matklockan" i aftonbladet? I princip samma som tallriksmodellen fast med lite modifiering. Tar även hänsyn till kvaliten på fett och kolhydrater. Man lägger upp maten enligt urtavlan på klockan: 30 min (1/2 tallrik)grönsaker, 15 min (1/4 tallrik) protein, 10 min långsamma kolhydrater och 5 min omättat fett.

Kan ju vara lite besvärligt att veta hur mycket fett som motsvarar 5 min. Så jag tycker tallriksmodellen är enklast och bäst ändå. Men man bör ju ändå tänka på att välja omättat fett och långsamma kolhydrater.

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor