• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Säkert är det fler med mig som har några kilo de vill bli av med inför bröllopet. Här kan vi mötas och kämpa tillsammans. Vill inte uppmuntra till snabbdieter eller pulverkurer, utan hoppas istället att detta kan bli ett forum där vi delar med oss av nya goda vanor. Tror att ju fler goda vanor man lägger till, desto fler dåliga försvinner!!! Kan tillägga att jag har en del kunskap inom näringslära och är ingen förespråkare för banting.

Börjar med mitt första löfte: Ska äta en ordentlig frukost varje dag.

• Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor
  • Äntligen är det min tur

Jag e med!!!!! Vill gärna ha bort minst 15 kg. Är det möjligt.

Första löftet, skriva in mig på viktväktarna igen på måndag.

Andra, Börja träna på friskis. (fick träningkort där i julklapp)

Kämpaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• tonårsmorsa

Visst är det möjligt att få bort 15 kg. En lagom viktminskning är ca 0,5-1 kg per vecka. Själv har jag bara några kilo över, men desto fler cm

• Äntligen är det min tur

Ja det är sant. Egentligen så är det ju cm man bryr sig om.... Skiter i om det står 99 på vågen om jag har stl 36 i kläder... hahaha.

• Majsis2008

hmm jag ska med ta tag i det....
    men jag ska ju köra med pulver till frukost och sen äta massa grönsaker till maten jag äter till lunch o middag, sen e d slut med att äta godis på vardagarna och mat sent på kvällarna...

och massa träning, minst 3 gånger i veckan...

• tobiasochlinda

då jag är en kroppsarbetare till vardags så har jag rätt ok med muskler, men absolut ingen uthållighet för ex promenader eller jogging. jag födde min dotter för snart 3 år sen med akut kejsarsnitt, har fortfarande dåligt med magmuskler efter det. vilket gör att jag har enheldel ont i ryggen, därtill så har jag ca 15 kg övervikt som jag kämpar med och ett gediget sockerberoende. så min lösning på problemet då?? nu har jag varit duktig i 1 v faktiskt och hållt mig borta från sockret. sen har jag tänkt börja på gym, det är väl snarare en nödvändighet med tanke på min rygg.... simma tycker jag också om. nån mer ide om vad som bygger uthålighet??? jag har en knäskada som gör att jogga är rätt tufft för mig.

• tonårsmorsa

Majsis2008
    Problemet med pulver är att det ger så få kalorier att kroppen ställer in sig på svält. Kroppen går ner på lågvarv och förbrukar minimalt med kalorier. När man sedan äter "vanlig" mat kommer fettcellerna att lagra maximalt för att förbereda sig inför nästa svältperiod. Börjar man dagen med pulver sänks energiförbrukningen under hela dagen. Äter man däremot en ordentlig frukost kommer också den totala energiförbrukningen under dagen öka. Frukosten bör ge ca 25 energiprocent (av dagens totala energiintag).

tobiasochlinda
    Vattengympa är urbra för att få kontroll över musklerna kring mage och rygg, dessutom är det ju väldigt skonsamt för knän och leder. Pilates är också väldigt bra. Själv kör jag för tillfället bara promenader, men ska köra igång med pilates för magmusklerna.

För sockersuget kan jag återigen bara rekommendera en ordentlig frukost. Sen ska man inte låta det gå mer än 4 timmar mellan måltiderna under resten av dagen. Då hålls blodsockret på en jämn nivå och man slipper paniksug efter socker med risk att man stoppar i sig sånt man inte borde. Med små planerade mellanmål håller man också energiförbrukningen på topp.

• tobiasochlinda

tack för tipsen

• Blomsterbrud

För mig är det svåra att över huvudtaget röra på mig på det sättet som kallas motion, jag tycker det är så otroligt fruktansvärt tråkigt.
    Vår och sommar kan jag ju jobba med ved och i trädgården men att motionera, fy f-n, det finns ju inte ord för hur dålig jag är på att ta tag i det...
    Någon mer som känner så och hur gör ni?

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Svarade precis i utomhus-tråden.

Mitt löfte om frukost håller än
    Nytt löfte från och med imorgon är att ta en extra promenad när jag går hem från jobbet. Tror det är lättare att göra det då när man ändå är på väg, än att vänta tills man kommit hem och satt sig i soffan. Så ska man kliva upp, klä på sig och gå ut. Det blir bara inte av då. Går med stegräknare och har satt upp som mål att gå 15000 steg om dagen (funkade bra innan jul, men sen har jag varit fruktansvärt lat). Kommer inte nå mitt stegmål genom mitt nya löfte, men det är en bit på vägen i alla fall.

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor