• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Säkert är det fler med mig som har några kilo de vill bli av med inför bröllopet. Här kan vi mötas och kämpa tillsammans. Vill inte uppmuntra till snabbdieter eller pulverkurer, utan hoppas istället att detta kan bli ett forum där vi delar med oss av nya goda vanor. Tror att ju fler goda vanor man lägger till, desto fler dåliga försvinner!!! Kan tillägga att jag har en del kunskap inom näringslära och är ingen förespråkare för banting.

Börjar med mitt första löfte: Ska äta en ordentlig frukost varje dag.

• Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor
  • tobiasochlinda

vill bara inflika ett tips. ang läsk och så, jag har sedan högstadiet haft problem med magsår katarr mm. sen fick jag ett tips om att undvika all typ av kolsyra och stekt. och jag hade såna helt sjuka smärtor i magen så jag bestämde mig att prova, och det jälpte till viss del, dock efter att ha vant mig av vid läsk så klarar jag nu inte sockrade drycker alls, tycker det liksom klibbar ihop hela munnen, loka och ramlösa av olika slag går bra, men inte saft festis och läsk!
    Bara ett litet inflik sådär!

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Ok, tre dagar i rad med 1-3 flaskor coca cola. Om det är 1/4 mot tidigare så drack du MYCKET cola då. Då är det nog en bra start som du valt, att minska colakonsumtionen.

Själv dricker jag som sagt cola om det bara finns hemma. Ska försöka lära mig att köpa bara så mycket som vi verkligen vill ha.

• tonårsmorsa

tobiasochlinda:
    Håller med om att loka och ramlösa kan vara ett bra alternativ när man vill bort från sockret (mycket bättre än lightläsk). Till maten väljer jag gärna loka med citrus om jag vill ha lite godare än kranvatten. Mitt problem är nog egentligen att jag inte ska dricka kolsyra alls. Men man får inte heller bli slav under sina hälsotankar!!!

• nilia

Hej alla! Det här lät som en bra tråd=) Har själv börjat köra på lite hårdare för att nå mina mål! Körde pulverditet förra våren, gick ner mina kilon som jag ville, men så fort jag bröjade äta normalt igen så gick jag upp allt. Pulver är verkligen inget jag kan rekomendera.
    Så nu har jag tänkt att köra tallriksmodellen och så mkt träning som det bara går istället! Hoppas det funkar bättre=)

• tonårsmorsa

nilia:
    Välkommen hit. Tallriksmodellen är en enkel, bra vana att behålla, oavsett om man vill gå ner i vikt eller inte.

Har du läst om "matklockan" i aftonbladet? I princip samma som tallriksmodellen fast med lite modifiering. Tar även hänsyn till kvaliten på fett och kolhydrater. Man lägger upp maten enligt urtavlan på klockan: 30 min (1/2 tallrik)grönsaker, 15 min (1/4 tallrik) protein, 10 min långsamma kolhydrater och 5 min omättat fett.

Kan ju vara lite besvärligt att veta hur mycket fett som motsvarar 5 min. Så jag tycker tallriksmodellen är enklast och bäst ändå. Men man bör ju ändå tänka på att välja omättat fett och långsamma kolhydrater.

• nilia

tonårsmorsa: Tack=)
    Ja jag hoppas att det ska vara förhållandevis enkelt med tallriksmodellen,särskilt om man vill lyckas behålla sin vikt sen. Men jag är dålig på det där med omättat fett och långsamma kolhydrater.. men jag får bli bättre på det!
    Det lät ju lite roligt med "matklockan", men det verkade ju som sagt lite mer komplicerat!

• Äntligen är det min tur

Åhhhh den jä-la boven cola ska vi inte tala om.... Jag dricker kanke 3 liter på en dag!!!!!!!!!!!!! Light!!!!!!!!!!! Jag har tagit mig ur flera gånger men trillar tillbaka pga att jag inte hittar nån bra o god ersättning.... Ska ta tag idet igen snart men börjar med vv på månd. Jag måste verkligen vara redo för jag blir sjuk av att sluta. Illamående, skakningar o HUVUDVÄRK!!!! Det är mitt februariprojekt....

• tobiasochlinda

det finns en bok som heter sockerbomben, bli fri från ditt sockerberoende av bitten jonsson. den tar upp precis det du skriver, jag har fått massor av stöd och kraft från den, mitt kymmer var att jag åt ca 300 g marabou mjölkchoklad om dagen!! nu har jag lyckats hålla upp i 2 v och precis som du skriver så har jag också lyckats sluta i omgångar men faller dit igen, men nu ska jag banne mig klara det! det är skitsvårt att sluta med huvudvärk och hela biten men det går ju över! som sagt, se om du kan hitta den boken, den är jättebra!

• Äntligen är det min tur

Tack för tipsen. Ja det är inte lätt... Säger jag med en cola precis bredvid mig nu!!

GRATTIS!!!!!!! Hoppas du lyckas den här gången. Håller tummarna

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor