• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Äntligen är det min tur:
    Låter klokt att ta en sak i taget. Cola är verkligen inte lätt att sluta med (både socker och koffein). Jag klarar mig utan då det inte finns hemma, men står det i skåpet så dricker jag tills det är slut.

Jag har också haft STORA problem med cappuccino. Drack flera koppar om dagen. Försökte sluta och fick då skakningar och huvudvärk. Sen blev jag sjuk med världens huvudvärk. Tänkte att när jag ändå var tvungen att äta alvedon för huvudvärken så skulle jag väl knappast märka av om det värkte lite extra. Så då skippade jag cappuccinon och under de dagarna lyckades jag avgifta mig. Men jag är på väg att trilla dit igen. Kan inte ha skiten hemma. Får nog inse att det inte är något för mig helt enkelt. Det är antingen eller...

• tonårsmorsa

Förstår precis hur du manar med jämförelsen med alkoholmissbruk. Det är så det är med mig och cappuccino. Jag måste låta bli helt för det finns ingen lagom nivå för mig. Men mat kan man ju inte låta bli helt.

Ett tips för att klara affären lite bättre är att aldrig gå in utan en ordentlig handlingslista. Det blir i alla fall lite lättare att inte komma hem med något onödigt då.

Sen finns det ju en del saker som är nyttiga och som man vill ha hemma, men om man överkonsumerar så är det inte så nyttigt längre (t.ex. solroskärnor, nötter osv). För mig händer tyvärr allt för ofta att när jag går förbi skafferiet så öppnas dörren och vips har det slunkit ner lite nötter i magen (kan bli många gånger på en dag). Så idag har jag bestämt att möblera om i skafferiet. I ögonhöjd ställer jag sånt som torkade bönor, ärter, linser (bra att se vad som finns hemma, men smakar nog inte så bra att stoppa i munnen bara så där). Sen lägger jag nötterna högst upp, längt in - för dit når jag inte ens om jag klättrar

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    3 cola är ju inte SÅ illa

Själv har jag slarvat med promenerandet idag, men jag har så J...A ont i ryggen. Gick hem på lunchen och fick massage av min mb2. Han låg själv hemma sjuk, men lite får han väl offra sig - eller hur!!!

• tonårsmorsa

Precis, man vill ju vara säker på att de menar allvar

Fast nu känns det lite bättre i ryggen så jag ska ut och ta mig en sväng. Någon som hänger på?

• tonårsmorsa

Hej, nu är jag tillbaka från promenixen. Toppen att gå in här och bekänna sina synder. Kände mig genast tvungen att ta en liten sväng, och så lyckades jag nå dagens mål (15000 steg) - nöjd!!!

Välkommen FruFA. Kul att det kändes bra med spinningpasset. Visst är det underbart när man hittar en träningsform man trivs med.

Äntligen är det min tur:
    Tycker du har helt rätt inställning när du ser positivt på det du gått ner och inte grämer dig för mycket över det som kommit tillbaka. Fortsätt kämpa och lycka till med Friskis och VV.

Vill man ha något att knapra på så är det bra att ha en påse färdigskurna morotsstavar i kylen!

• tonårsmorsa

Fejs:
    För att få igång förbränningen behöver du äta mer än ett ägg till frukost. Frukosten är dagens viktigaste mål och ska ge 25% av dagens energibehov. Sen behöver kroppen kolhydrater på morgonen, så havregrynsgröt eller fil och musli föreslår jag. Men ett ägg till det är inte dumt.

Har ingen erfarenhet av viktklubb så deras upplägg kan jag inte uttala mig om. Tycker det enklaste och bästa är tallriksmodellen: 1/2 tallrik grönsaker, 1/4 tallrik protein (kött, fisk, ägg, linser, bönor etc), 1/4 tallrik kolhydrater (ris, pasta, potatis, bröd). Tänk bara på att välja långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter). Och drick mycket vatten.

Glöm inte heller mellanmålen. Frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål för att hålla förbränningen igång. Lycka till!

• tonårsmorsa

Promenader bränner mer fett än vad styrketräning gör. Men muskler kräver mer energi än fettvävnad, så en muskulös person gör därför av med lite extra energi under hela dygnet. M.a.o. är all träning bra när man vill gå ner i vikt. Det viktiga är nog att hitta något som man tycker är kul och som man vill fortsätta med.

Ska förresten anmäla mig och m2b till buggkurs. Kan ju vara kul om han kan ta några danssteg på bröllopet (och så får jag bränna några extra kalorier under tiden - förena nytta med nöje så att säga).

Sen hur ofta man kör olika pass: Kroppen behöver vila, tror att det behövs minst en dag emellan muskelpass av olika slag. Promenader är ju inte intensivt på samma sätt, så det ska väl funka varje dag. Men gå inte ut för hårt, då är risken stor att man tappar sugen och lägger av.

• tonårsmorsa

Nilia:
    Jag tror verkligen på det där med att man ska träna det man tycker är roligt. Som jag och löpning t.ex. (Blä!!!) Får direkt blodsmak i munnen när jag joggar, men dansa i högt tempo kan jag göra hur länge som helst - skumt.

• tonårsmorsa

Äntligen är det min tur:
    Har hört att även promenader rekommenderas bara varannan dag, men tror nog inte att det sliter på samma sätt som t.ex. styrketräning. Många är ju faktiskt mer eller mindre tvugna att promenera en längre sträcka till och från jobbet (och även i jobbet), så jag har svårt att tro att man inte skulle kunna lägga in det varje dag. Själv har jag ca 100 meter till jobbet, så jag MÅSTE lägga in promenader varje dag för att inte bli totalt försoffad.

• tonårsmorsa

Så här inför helgen kan jag tipsa om olika smaksättningar på vatten (så KANSKE det dricks lite mindre coca cola). Har inte prövat dem själv men det såg lockande ut.

www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2792

Ställde mig förresten på vågen i morse och blev glatt överraskad, -0,8 kg trots att jag inte promenerat särskilt mycket denna vecka, men jag har däremot varit noga med att äta frukost och fylla halva tallriken med grönsaker till lunch och middag.

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor