Inlägg från: bridesilly |Visa alla inlägg
  • bridesilly

Hur mångas föräldrar betalar?

Hur många av alla er som ska gifta er får pengar av era föräldrar till detta?
    Bara nyfiken eftersom det verkar vara många som har så snälla föräldrar.

Trodde inte det var så vanligt längre att föräldrar betalar eller?

Vi kommer nog säkerligen inte att få ekonomisk hjälp men det har vi inte räknat med heller eftersom vi vet om föräldrarnas ekonomi.

• Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?
  • bridesilly

Resan hade vart underbart om någon ville bidra till som bröllopsresa men vi får väl se vad vi får för reaktioner på vårt än så länge hemliga bröllop

• bridesilly

Det är väl en fin gest (stavar man så?!?!) Även det lilla är en stor hjälp när man har så många budgetposter som ska betalas.

Jenniecarlsson skrev 2008-01-02 14:43:36 följande:
    Vi betalar allt själva. Det har vi sagt till bådas föräldrar oxå men min mamma ville gärna betala min brudbuket och det får hon gärna göra om hon vill det=).
  • bridesilly

Men finns det verkligen de som tycker att det är självklart att föräldrar betalar? Om de vill vara med och betala är väl en sak men att kräva?

• bridesilly

Ja det tror jag också. Vi räknar kallt med att få betala allt själva. Och det har vi pengar till också så är det någon som vill bidra med något så är det ett plus

• bridesilly

Det bästa är nog att räkna med att få betala allting själva och sen göra en budget utifrån det. finns sedan bidragsgivare så kan man + på någon post som man kanske har dragit ner på innan. Men hjälp vad mycket det är man måste tänka på inför en sån här dag!

• bridesilly

Vi funderar på att önska oss resecheckar till resan. Hur funkar dom igentligen? eller köper man presentkort på forex eller vad? har inte kollat upp det där. Vi vill helst inte önska oss rena pengar utan presentkort är bättre på nåt vis

• bridesilly

Men att ha ett arv att ta av gör ju ändå att det är för era egna pengar

• bridesilly
    Sa dom vad dom förväntade sig och att det skulle vara 50%
    Coffeegirl skrev 2008-01-02 18:32:24 följande:
    Jag och min sambo förlovade oss igår och jag är mycket lycklig! Vi har ännu inte bestämt oss för datum, men jag tror det får bli sommaren 2009 för att vi ska hinna spara ihop till ett sådant börllop som vi vill ha. När min syster gifte sig så berättade hon och hennes blivande för sina föräldrar hr mycket bröllopet skulle gå på och därmed vilken summa de förväntade sig att föräldrarna skulle betala (50% från vardera föräldrapar) vilket jag tyckte var rätt pinsamt gjort. Dessutom förstod jag på mina föräldrar att de inte direkt sparat till det. Nu betalade de ändå 50 %, men jag skulle aldrig våga kräva detsamma. Jag håller med många föregående här att vill föräldrarna bidra är det en bonus.
  • bridesilly

Vi skulle väl bli väldigt glada och överraskade om någon skulle vilja bidra med något men det ska vara för att dom vill och inte för att man tvingar dom. Vill föräldrarna vara med är det såklart en helt annan sak än att ha förväntat sig pengar av dom!

• bridesilly

Usch det tycker jag är surt däremot när andra lägger sig i och tycker att bröllop är för dyrt. Ja och? det är väl brudparets ensak eller hur!

• bridesilly

Vi hade inte räknat med pengar från någon men jag är ändå förvånad över att det inte verkar vara någon som vill hjälpa till med nån tjänst eller nåt annat Då syftar jag inte på pengar utan snarare att kanske någon hade frågat om man ville ha hjälp med något.

• bridesilly

Ja visst. Hade varit roligt om nån anmälde sig frivillig att hjälpa till med något.
    16 aug skrev 2008-01-23 13:03:20 följande:

tråkigt. Våra vänner har inte frågat, men våra föräldrar då. Ja som kanske hjälp med dukning osv menar du? hmm du kanske får fråga dom ,dom kanske inte tänker så?
  • bridesilly

Mina tärnor har jag frågat om de vill göra nånting i kyrkan men de vill dom inte Dom vågar inte säger dom. min karls bestman kan säkert ställa upp på något om man frågor men att tjejerna inte kan göra nåt då

SSM skrev 2008-01-23 18:28:17 följande:
    Bridesilly... Det är nog många som inte vill fråga utan tänker att ni kanske redan hade bestämt på ett visst sätt så det inte vill vara påträngande. Oss är ingen som har frågat heller, men när vi har frågat våra gäster med hjälp om saker har alla varit jättepositiva och ser det som en ära.T ex min kusin är duktig på att göra blomsterarrangemang - så vi har frågat henne. En kompis utbildar sig till journalist och kommer göra innehållet på vårt häfte. Min bror är duktig på layout och kommer fixa det till häftet. Min andra bror är jätteduktig på att spela piano och kommer spela stycken både i kyrkan och på festen. Ett vänpar till oss älskar att fota och kommer att "plåta" dagen. osv.... Så tänk ut vad era gäster tycker om att göra och fråga dem. Jag är helt säker på att de gärna hjälper till och dessutom är det stor hjälp för er.Lycka till!
  • bridesilly

Skulle jag heller aldrig göra. Känns helt fel att be någon om pengar för att jag/vi ska gifta oss. Vill dom bidra då blir vi glada men be om det gör vi inte.

Hedebris skrev 2008-01-27 11:22:19 följande:
    jag skulle ALDRIG be någon att betala för mitt bröllop. skillnad om någon kommer och ger en pengar frivilligt
  • bridesilly

Än så länge ser det inte ut som om vi kommer få ett korvöre som hjälp till våran dag men det hade vi inte räknat med heller.

• bridesilly

Tycker inte heller det är fel om föräldrarna VILL själva vara med att betala men jag skulle aldrig be dom om pengar eller kräva att de betalar.

• bridesilly

Vi får inga pengar ser det ut som och jag tänker absolut inte be någon om det, däremot har vi önskat oss presentkort på valuta

• bridesilly

Det vi har fått hjälp med i nuläget är presentkort på blommor och så önskade jag mig en del saker jag vill ha till bröllopet i födelsedagaspresent

Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?