• malous

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

Är det alltså billigare att köpa alkohol i Estland än i Tyskland? Kan tänka mig att resorna går på ungefär lika mkt hur som helst.

• malous

Jadu, det undrar jag med. Jag håller på och syr linneservetter nu i alla fall. Det är ju så tråkigt och tidskonsumerande att det är lika bra att ta tag i det i god tid. Lokal ska vi boka i sommar (vi gifter oss troligen i augusti -09).

eveluscious skrev 2008-01-06 17:58:14 följande:
    Vi ska ju gifta oss 19/6-2oo9...ca. 1.5år kvar. När kan man börja planera på allvar? Kyrkan är ju redan bokad men vill inte boka lokalen än...ska ev. byta datum, visar sig att midsommarafton är en svår dag att fåtag på lokal till. Men inbjudningar, dekorationer osv - när kan man börja med det?
  • malous

Ja, min kostade som sagt 650,- (bild finns i galleri). Skulle dock inte tvekat att lägga en hel del mer om jag inte hittat den klänningen i Kina eftersom jag ville ha den modellen. Eller jo, kanske i och för sig, men då hade min mamma fått sy åt mig :).

eveluscious skrev 2008-01-06 17:59:30 följande:
    Just det - ska alla här ha billigare klänningar? Har hittat min drömklänning som är en NIXA nr. 8107 och den går loss på ca. 5800:-.
  • malous

Haha, ja, lite väl ambitiöst kanske... Fast fästmannen får brodera monogrammet på dem. Ja, det är smart att sprida ut, vet bara inte vad jag kan börja shoppa när vi inte vet vilken lokal det ska vara än...

eveluscious skrev 2008-01-06 18:10:25 följande:
    Vad roligt med en till 09:a Vad abitiöst av dig att sy servetterna!! Jag funderar på att KÖPA min servetter nu *ler* www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70113555 riktigt billiga! Och passar vårt färgtema; rosa, brunt (och ev. grönt)Är ju studenter så jag tänkte om man sprider ut kostnaderna så slipper man ta hela bröllopssumman på en och samma gång!
  • malous

Mm, men de pappersservetter vi ska ha ska vara sådana där med datum på och det beror för oss på när den lokal vi vill ha är ledig (vi har inget fast datum i augusti som vi måste ha, vi vill bara ha någorlunda väder och midsommar brukar vara rätt uppbokat i Dalarna, annars skulle vi nog också tagit det med tanke på att det är så fint i Dalarna då).

Ljusstakar blir nog nästa shoppingobjekt dock! Håller ögonen öppna för det hela tiden :).

Papper köpte vi i somras, men ska tillverka en protoptyp och se om vi står fast vid den modellen vi gillade då.

Tack, hoppas jag inte hinner tröttna på den :).

eveluscious skrev 2008-01-06 18:32:55 följande:
    Men servetter kan man ju shoppa. Ljuslyktor/ljusstakar... Vi vet ju vilken "typ" av lokal vi kommer vara i. Sen ska jah köpa papper och gör en "prototyp" till vår inbjudan. Vad fin klänningen var förresten
  • malous

Ah, tacka vet jag brudklänningsaffärer på plats i Kina då ;). Jag hade nog säkert inte vågat beställa via ebay när det väl kom till kritan (speciellt efter att ha sett hur material i brudklänningar kan variera rejält på plats i brudbutikerna i Suzhou (nära Shanghai).

Emma J skrev 2008-01-06 18:38:32 följande:

Jag hade bestämt mig för att beställa klänning från kina tills jag åkte till en brudaffär här i närheten. Det blev så att jag köpte en för 6000 kr istället för 1500 kr som kinaklänningen skulle kostat. Jag ändrade helt äsikt i affären. Många klänningar sitter helt olika och man vill ju faktiskt ha sin "drömklänning"
  • malous

Mm, då skulle ni se Suzhou utanför Shanghai, det är som en liten stad av bara brudklänningsbutiker med priser mellan SEK 300 och 800 (oprutat). Mkt fint fanns det, men också en del skräp. Det är säkert därifrån mkt av exporten kommer. (Shanghaiområdet är ju känt för tygtillverkningen, även i Kina.)

Synthetic skrev 2008-01-06 18:59:07 följande:
    Nej kan skilja väldigt mycket i kvalite beroende helt på vem som syr, vilket material de använder, sömnteknik mm mm Så ebay håller jag mig undan. Jag använder mig av en tjej som har kontakt med en och samma fabrik som syr upp hennes klänningar och känt på dom och kollat dom och de blir jättefina och bra kvalite. Så henne vågar jag beställa av, dock finns det helfina på ebay.. usch för fina nästan
  • malous

Ja, och en annan sak som är bra med butik i och med att man kan kolla vilken typ av underkjol och slöja som passar direkt och kanske få rabatt. (Jag antar att de gör så även här hemma; själv fick jag med slöja, underkjol och handskar men det var ju i Kina som sagt).

eveluscious skrev 2008-01-06 19:04:12 följande:
    Ja när jag var och provade klänningar hade jag en ganska bestämd bild av hur den skulle se ut. Sen föll jag för en taftskapelse Och sen provade jag flera olika axelbandslösa med släp...och inte en enda satt likadant. Så jag har gett upp att köpa från Kina. Köper i butik istället!
  • malous

Aha, kul! :). OT har jag hört att det ska vara vissa problem att få klänningar uppsydda på plats också eftersom skräddarna inte riktigt är utbildade i brudklänningssömnad, det är ju ändå en rätt ny trend för kineserna att fotografera sig i vita klänningar som jag förstått det.

Synthetic skrev 2008-01-06 19:08:05 följande:
    malous.. jo vet bott ett halvår i shanghai.. var visserligen 14 då men var där och tittade för bror skulle gifta sig men vi hittade inget åt hans blivande.. kräsna kvinna haha
  • malous

Vi sover på hotell helt klart. I och för sig förväntar vi oss att ha mycket bättre finansiellt läge då men det beror rätt mkt på att vi inte kommer ha bröllopet där vi bor så alternativet är att sova hos mamma, haha.

Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-