Inlägg från: Sokkerkakan |Visa alla inlägg
  • Sokkerkakan

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

Åååh idag har jag och svärmor varit och tittat på mönster till klänning. Hittade inte så många så vi åkte till en bröllopsaffär och tittade på lite modeller istället.. imorgon ska jag dit igen och prova! Börjar kännas verkligt nu..

Vi hade egentligen tänkt gifta oss borgerligt utomhus, men pga. osäkra väderförhållanden och liknande så började vi titta runt på ev. kyrkor. Det visade sig att kyrkan vi hör till är riktigt fin och jag blev helt tagen när vi klev in i den!!! Den var pampig och väldigt ljus, ljusaste och luftigaste kyrkan jag varit i! Så jag funderar på att ringa imorgon och boka tid! Wiiieee..

• Sokkerkakan

oj, jag skrev nog i fel tråd.. sorry. :)
    Annars är det ju ett budgettips att man utnyttjar sina kontakter, om man känner ngn som är duktig på att sy så kan man ju be den personen sy klänningen.

• Sokkerkakan

Hur har ni gjort med bordsdekorationer? Vad kommer ni ha för ljushållare, blommor, dekor osv?

• Sokkerkakan
    Bellanote skrev 2008-03-03 21:02:01 följande:
    Tigerlinn vi caterar maten från ett ställe. så det blir grekisk buffe de tar 69 kr per portion så det är inte farligt alls.
    69?!!! Det låter väldigt billigt.. vart har du hittat det? Antar att det inte är i Stockholm iaf.. här verkar all catering va svindyr.

Kan vi inte göra en "bröllopslista" här i tråden där alla får fylla i sitt vigseldatum? Skulle va lite kul att ha lite koll på när det är dags för alla..
  • Sokkerkakan
    Bellanote skrev 2008-03-03 21:55:58 följande:
    sokkerkakan gör en sido tråd så fyller jag i mitt datum nepp cateringen ligger inte i sthlm..
    sidotråd?
  • Sokkerkakan

Hej på er! Varoch tittade på klänningar med svärmor i helgen och hittade drömmen från Forever yours. Egentligen skulle svärmor sy upp den men efter att ha sett den var hon osäker på om hon kan sy den så, då den e ganska komplicerad och efter att ha kollat på nätet vad man kan beställa för så är det inte värt att sy upp en med allt arbete och vad det innebär.

Har någon av er beställt från lillsessan brud?
    Jag kan få klänningen uppsydd där, med en liten ändring. Jag tänkte beställa den med ett litet släp. Skulle få den för 3400 inkl. sjal, underkjol, frakt, tullkostnad och moms. Svärmor har sagt att hon ska betala halva. Det är väl ok pris?

• Sokkerkakan
    helene306 skrev 2008-03-04 10:55:47 följande:
    En annan undran: Hur gör ni här inne med efternamn? Vi har tänkt byta till min farmors flicknamn och det innebär en kostnad på 1500:- + ev kostnad för utdrag. Jag börjar vela nu om jag inte ska vara traditionell och anta sambons efternamn? Jag har ett ovanligt, krångligt-att-stava efternamn, sambon har ett kort och väldigt enkelt men mer vanligt.
    Jag tycker du ska göra det som känns rätt i hjärtat. Vi ville först ha bådas namn, men det visade sig vara väldigt väldigt krångligt, så jag tar över sambons efternamn istället. Det är väl kostnadsfritt va?
  • Sokkerkakan
    helene306 skrev 2008-03-04 10:57:11 följande:
    Sokkerkakan: Betalar svärmor hälften så är väl det jättebra?! Är du nöjd med klänningen och vill ha den så kör på!
    Ja, jag tror jag gör så.. kommer nog ta den i kritvitt.. men eftersom jag gifter mig juni 2009 så lär jag väl vänta med att beställa till efter sommaren iaf. Hur gör du med klänning? Ska du ha släp?
  • Sokkerkakan
    helene306 skrev 2008-03-04 10:59:18 följande:
    Ja, det är kostnadsfritt och det är det som gör att jag börjar fundera ur ekonomisk synpunkt om jag inte ska ta sambons efternamn trots allt. Min farmors är mera fint och sambon gillar det också, jag grämer mig över extrakostnaden.....Äh, det får vi väl ta egentligen om vi vill. Jag är lite orolig för hur sambons föräldrar ska ta ett namnbyte, de blev inte så muntra när sonen fick mitt....
    Men du, även om ni har en tight budget osv. så tänk på att ni ska ha efternamnet för resten av era liv och om båda tycker att din farmors är finare och kanske lite unikare så tycker jag ni ska köra på det. Det är Ert val, Ert bröllop och Ert liv. Även om det är svårt, så försök att strunta i vad hans föräldrar kommer säga.
  • Sokkerkakan
    Bellanote skrev 2008-03-04 11:01:21 följande:
    Sokkerkakan titta in till waersta hon köpte sin från sessan och hon är super nöjd. jag har bara köpt slöja från henne som kommer i dagarna..
    ok, tack. det ska ja absolut!
  • Sokkerkakan

Karga: Ååh vilken oas.. vackert ställe!
    Vi kommer ha festen i en skolmatsal på en skola.. det är dock ingen vanlig matsal, den är K-märkt och var i början av 1900-talet en kyrksal, och ena väggen har en stor gammal målning från 1906. Den lokalen får vi gratis iom att svärmor jobbar på skolan, och bord, stolar, porslin, tillgång till värmeskåp och allt ingår gratis. Det enda vi behöver skaffa är dukar, glas och dekoration..

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-03-04 19:16:54 följande:
    Finns klänningen på hemsidan? www.foreverbridals.comTror absolut du kan bära upp en kritvit klänning! Tillskillnad från en blekfis som mig har du ju faktiskt lite färger
    hihi ja, de sa det i affären att jag var en av få som kan bära upp en sån vit. Jag kan lägga in en bild på klänningen i galleriet.. tyvärr är alla bilderna suddiga och på nån bild har jag en hemsk slöja på mig, som jag alltså INTE tänkt ha..så titta på själva klänningen. Lillsessan skulle ha 3400:- för den klänningen med släp, inkl. frakt, sjal, underkjol, tullkostnad och moms. Svärmor betalar hälften och mina föräldrar andra hälften!! Är såå glad över det.. men lillsessan ska lägga ner om 6-7 månader.
  • Sokkerkakan

eveluscious: nu har jag lagt ut fyra bilder på samma klänning.. men den är lite stor på mig, men det går ju iaf att föreställa sig hur den ser ut.. vad tycker du?

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-03-04 21:41:31 följande:
    Sokker:Vad fin! Såg en annan på BT som köpt den också! Finns på hemsidan; www.foreverbridals.com/gownpix.asp (fast den här är med röda broderier. Vad kostade den när ni kollade? Hon som jag såg köpt den tror jag gav under 4000:-...Men varför ska lillsessan läggas ner?????
    där jag var skulle de ha 5200:-
    kolla på www.romance.se där kan man köpa en påse med "bröllopsris". Det är hjärtformat ris som smälter när det blir blött och fåglar tar därmed inte skada av dem. Den påsen de sålde skulle räcka till 100 påsar och va inte alltför dyr..
  • Sokkerkakan
    Bellanote skrev 2008-03-04 22:04:54 följande:
    Äh ni kan ha eget ris ni vet att det är en myt att fåglar skadas.. men däremot inte alla kyrkor som tillåter att man kastar det bara för att de anser att det skräpar ner.
    hehe jag såg precis det i en annan tråd efter att jag hade skrivit det där inlägget. Men hjärtformat ris va ju fint ändå..
  • Sokkerkakan

Jag ska kanske sy upp min klänning nu när vi åker till thailand, trots att jag är så tidigt ute.. annars bestället jag nog hos lillsessan, som skulle ha 3400:- inklusive ALLT.

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-03-08 20:39:38 följande:
    Sen har jag insett att vår budget omöjligt kommer stanna på 20 000:-...snarare 25-30 000:- inkl. allt. Men hoppas jag får stanna här ändå`då vi ska försöka banta ner den och snåla så gott det går...?
    Fyy vad dåligt!!! Fattar inte att såna får jobba i butik.. hoppas verkligen du hittar i ngn annan butik. Försök skaka av dig det och tänk inte mer på det..du kommer vara underbart vacker på ert bröllop och du kommer hitta din drömklänning! Låt inte dem ta din energi, men klaga hos butikschefen..
  • Sokkerkakan

I en av de affärer jag varit och provat klänningar i var de också konstiga, otrevliga skulle jag väl inte säga, men stressade, de jäktade på, slängde på en klänning efter klänning så man knappt hann se hur den såg ut på, och dessutom var alla klänningar i storlek 52 (och jag har strl. 36) och så satte de klämmor i ryggen för att den skulle "passa". Men jag tycker inte man ser ordentligt utan rätt storlek.

För övrigt har jag hört att det kan va så, att det tydligen är rätt vanligt att folk blivit otrevligt bemötta på bröllopsaffärer.

Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-