Inlägg från: eveluscious |Visa alla inlägg
  • eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • eveluscious

Åh, vad snälla ni är! Ska absolut kolla upp det här!
    Men det här med att godkänna namnet....ja alltså dem som redan heter det; enligt hitta finns nästan 600pers med efternamnet Enbom - ska ALLA de godkänna namnet?

• eveluscious

Vad kostar det ett byta namn då? per person alltså. Betalar man lika mycket för ev. barn också?
    Ja jag gillar Enbom Fint...lagomt opretantiöst!

• eveluscious

Alltså...det där har jag svårt att tro. Måste ringa och höra. Det finns nästan 600st Enbom registrerade - ska då ALLA dem godkänna? Om man ex. vill hela Eriksson - ska alla som heter Eriksson godkänna då?? Skulle ju ta en halv evighet. Är jhu inget direkt släktnamn...hade varit skillnad om det var något ovanligt namn som Gyllenqvist eller nåt.

Nessan skrev 2008-01-07 22:11:57 följande:
    När det gäller namnbyten kan man antigen byta till ett efternamn man på något sätt är besläktad med. Då är alltså frågan i ert fall om det kan anses att din man fortfarande har de kopplingar som krävs för att kunna byta till Enbom på släktnamnsbasis.Annars måste ni ansöka om att ta namnet som nytt, och då kommer ni att behöva ha tillstånd av samtliga som bär namnet Enbom. Ring till PRV:s kundtjänst och redogör för omständigheterna i just ert fall så kan du säkert få hjälp. Tel. 08-782 28 00Lycka till! Enbom lät vackert!
  • eveluscious

Japp vi ska ringa PRV och kolla Tänkte göra så att sambon byter namn först (om det går) och sen tar jag samma namn först när vi gifter oss

• eveluscious

Ja nu har vi bestämt oss! Sambon ska ansöka om att få ta det namnet och jag tar det namnet när vi gifter oss. Blir enklast så

• eveluscious

Ja....han heter ju Jönsson och jag Salomonsson så ingen av oss är så sugen på att byta till den andres
    Klart det kan va roligt för dig att ta hans namn, men samtidigt om du gillar hans namn. Han vill inte ta ditt då? Har du några bröder eller så som kan tänkas "föra" vidare ert släktnamn?
    Vad roligt att vi kan planera sida vid sida så här

Sokkerkakan skrev 2008-02-15 13:18:43 följande:
    Härligt att det verkar lösa sig! :) Jag står fortfarande i valet och kvalet.. ska jag behålla mitt slovenska efternamn som ingen kan uttala, Kocmut, eller ska jag ta sambons Carling? Eller både- och, men då räknas Kocmut som mellannamn och det kan ju bli krångligt.. jag vill ju ta hans efternamn, men mitt är det endast 4 personer som har i sverige och det känns synd att utelämna det helt också.. vad tycker du?
  • eveluscious

Om du gör så att du tar det ena namnet som efternamn och det andra som mellannamn, då borde du väl kunna göra samma med dina barn? Alltså ge dem ett efternamn men sen ha det andra efternamnet som ett mellannamn på dem också? Man har väl rätt att ge sina barn vilka mellannamn dem vill??

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:08:58 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-02-17 04:08:54 följande:usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • eveluscious

Precis så menade jag

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:44:11 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:AHAA, nu fattar jag! Gud så krångligt.. men då borde man väl teoretiskt kunna ge barnen mitt mellannamn men registrera det som ett andranamn (förnamn eller va de nu kallas).?
  • eveluscious

men Sokkerkakan; var inte ditt efternamn ett utländskt namn? Lite svårare att avögra om det är efternamn eller ej än vad Carling är. För det var väl så han hette?

• eveluscious

Happ....vi mailade PRV och fick till svar;

"Hej,

För att du ska kunna anta detta efternamn, krävs att din far bär namnet. För övrigt har varken han eller du rätten till några andra släktnamn i den biologiska släkten.

Med vänlig hälsning

XXX XXXXXXXX "

• eveluscious

Funderar på om vi ska ta ett helt nytt.....vi får se...eller ett av mian släktnamn. Tranberg. Är det fint? Det är min farmors namn som ogift.

• eveluscious

men tror ni vi kan ta namnet Tranberg? Min farmor hette det som ogift...då borde jagt väl ha rätt till det namnet?

Svar på tråden Nytt efternamn...