• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • aroma

Vi har också två ganska tråkiga namn men jag försöker tänka som så att snart är son-namnen utdöda eftersom ingen vill ha dem kvar. Så om några generationer är vi alldeles unika! Inte så mycket tröst just nu i och för sig....Enbom låter väl jättefint!

• Karis Annelie

eveluscious
    Om det finns folk kvar som heter så så måste ni be dem om lov att få ta det namnet först.
    Man får annars bara ta namn som ingen heter sen förut.
    Men det borde väl inte vara några problem när han ju ändå är deras släkting kan man tycka!

• Mirri

Jag har förstått det som att det är fritt att ta ett namn som en far eller morförälder hetat även om andra har det namnet, men jag vet inte hur det funkar när adoptioner och liknande är med i bilden. Ret rimligtvis bode det inte göra någon skillnad. Kolla upp det. Det var ett jätte fint namn!

• fiffinurlig

Namnet måste ha burits av två generationer i rakt nedstigande led de senaste 100 åren. Sen ska man kunna bevisa med papper (personbevis eller födelsebevis) alla led..

Lycka till!

• Waersta

Enbom, tycker jag vore en jättefin gest!

• Karis Annelie

Mirri jag tror att i adoptionsfall så är det inte så att de tär fritt att ta sådana namn, man tillhör ju inte längre den släkten efter en adoption. Man är helt och hållet "avskriven" ur den familjen om man så säger. helt pappersmässigt alltså.
    Däremot så är det ju lite special i detta fallet eftersom han blev adopterat av sin moster, och fortfarande ingår i släkten så att säga. Dock kanske inte namnet kommer från mamman och mosterns sida av släkten och är sålunda inte kopplat till killen längre.
    Då måste man ha tillstånd.

• hjartan

Min sambo bytte till sin mors namn som ogift och det var inga problem. Skickade bara in ansökan och efter några dagar var det klart.

evelusious: Jag tror att din man kan byta till sina föräldrars namn. Om ni bestämmer er för det är det ju bara att skicka in en ansökan och se om den blir godkänd. Han byter nu och så tar du hans namn när ni gifter er.

Lycka till!

• fiffinurlig
    hjartan skrev 2008-01-06 08:40:36 följande:
    Min sambo bytte till sin mors namn som ogift och det var inga problem. Skickade bara in ansökan och efter några dagar var det klart.evelusious: Jag tror att din man kan byta till sina föräldrars namn. Om ni bestämmer er för det är det ju bara att skicka in en ansökan och se om den blir godkänd. Han byter nu och så tar du hans namn när ni gifter er.Lycka till!
    Byter man till sina föräldrars namn, nuvarande eller som ogifta, så kan man göra det direkt via skatteverket och det kostar inget..MEN om man vill byta till tex. morfars namn så är det PRV som gäller och då kostar det 1500 kronor och blir en del pappersarbete..

Eller har jag fel?
  • lottis84
    fiffinurlig skrev 2008-01-06 08:43:29 följande:
    Byter man till sina föräldrars namn, nuvarande eller som ogifta, så kan man göra det direkt via skatteverket och det kostar inget..MEN om man vill byta till tex. morfars namn så är det PRV som gäller och då kostar det 1500 kronor och blir en del pappersarbete..Eller har jag fel?
    Man kan byta till T.ex. morfars namn gratis om det har funnits i släkten de senaste 2 generationerna eller inom 100 år.

Vi hade funderingar på att byta till min farmors mammas flicknamn, men det skulle bli jättekrånligt (mycket pappersarbete) och kosta, så vi valde att ta hans namn istället...

Jag skulle kontakta prv och skatteverket och kolla upp det...
  • fiffinurlig
    lottis84 skrev 2008-01-06 10:07:28 följande:
    Man kan byta till T.ex. morfars namn gratis om det har funnits i släkten de senaste 2 generationerna eller inom 100 år. Vi hade funderingar på att byta till min farmors mammas flicknamn, men det skulle bli jättekrånligt (mycket pappersarbete) och kosta, så vi valde att ta hans namn istället... Jag skulle kontakta prv och skatteverket och kolla upp det...
    Hmm..Ja men mormors eller morfars namn borde ju i det fallet vara mammas flicknamn vilket är helt ok..MEN vill man ta mormors flicknamn så måste man väl betala och gå via PRV har jag fått uppgift om..(???)
Svar på tråden Nytt efternamn...