• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • Utomlands 2008
    Piggelinlover skrev 2008-02-16 10:00:34 följande:
    hur blir det med körkort och pass och sånt? om man väljer att lägga till killens efternamn??Måste mycket måste man byta?
    Ja, byter du namn så måste du ha nya ID-handlingar.
  • Sokkerkakan

Jag har kommit fram till att jag vill ta sambons efternamn men behålla mitt också, och han säger att han vill ta mitt samtidigt som han behåller sitt. Skulle det teoretiskt vara möjligt, om både han och jag registrerar mittefternamn som mellannamn? borde man inte kunna göra så? ch om man vill att barnen ska ha båda efternamnen så borde man väl bara kunna ge dem samma mellannamn eller? någon som vet?

• anne på grönkulla

Det finns nån manöver (som beskrivits förr här på BT, leta i gamla namntrådar) som gör att ni kan ta samma uppsättning mellannamn+efternamn, men det är en hel del knökande med det. MEN eftersom man inte får ge vidare ett mellannamn (t ex till era barn) utan bara det som har formell efternamnsstatus, så kan era barn inte då få samma uppsättning (om ni inte väntar med bytet till efter att ALLA era barn fötts). Om ni har varsitt efternamn kan dock era barn få det ena som mellannamn o det andra som efternamn.

• Sokkerkakan

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 04:08:54 följande:

Det finns nån manöver (som beskrivits förr här på BT, leta i gamla namntrådar) som gör att ni kan ta samma uppsättning mellannamn+efternamn, men det är en hel del knökande med det. MEN eftersom man inte får ge vidare ett mellannamn (t ex till era barn) utan bara det som har formell efternamnsstatus, så kan era barn inte då få samma uppsättning (om ni inte väntar med bytet till efter att ALLA era barn fötts). Om ni har varsitt efternamn kan dock era barn få det ena som mellannamn o det andra som efternamn.
    usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • Mrs Fairy

Jag har en fråga ni säkert tagit upp men ajg blev lite snurrig när jag läste eran tråd

Vi ska behålla våra egna efternamn vi har nu men jag undrar om jag tar hans efternamn som mitt mellannamn (eftersom man inte får ha 2 efternamn).... måste jag byta alla mina idhandlingar då? Skriver man sin underteckning med båda efternamnen på ex. deklarationer m.m (såna där viktiga grejer)
    Hur pass mycket använder man sitt efternamn som ligger som mellannamn egentligen?

Blev det krångligt

• eveluscious

Om du gör så att du tar det ena namnet som efternamn och det andra som mellannamn, då borde du väl kunna göra samma med dina barn? Alltså ge dem ett efternamn men sen ha det andra efternamnet som ett mellannamn på dem också? Man har väl rätt att ge sina barn vilka mellannamn dem vill??

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:08:58 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-02-17 04:08:54 följande:usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • anne på grönkulla

Inte i lagens mening. Du tänker nog på när man har flera förnamn (typ Anna Stina Margareta), då pratar man ofta till vardags om dem som mellannamn - men i lagens mening är de förnamn. Det man kallas för blir då tilltalsnamn.

Mellannamn är nåt annat: när man heter Andersson i efternamn och sen tar sin mans namn Bergkvist men ändå vill behålla sitt eget Andersson och blir Andersson Bergkvist. Då är Andersson plötsligt ett mellannamn, som man inte kan ge vidare till sina barn.

Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:08:58 följande:
    usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • Sokkerkakan

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:

Inte i lagens mening. Du tänker nog på när man har flera förnamn (typ Anna Stina Margareta), då pratar man ofta till vardags om dem som mellannamn - men i lagens mening är de förnamn. Det man kallas för blir då tilltalsnamn.Mellannamn är nåt annat: när man heter Andersson i efternamn och sen tar sin mans namn Bergkvist men ändå vill behålla sitt eget Andersson och blir Andersson Bergkvist. Då är Andersson plötsligt ett mellannamn, som man inte kan ge vidare till sina barn. Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.
    AHAA, nu fattar jag! Gud så krångligt.. men då borde man väl teoretiskt kunna ge barnen mitt mellannamn men registrera det som ett andranamn (förnamn eller va de nu kallas).?
  • Nessan

Du tänker säkert på så kallade gårdsnamn, vilket är ganska vanligt bland folk från Dalarna. Då heter man också namnet på gården man kommer från eller härstammar från. Det får mycket riktigt förnamnsstatus. Sen finns det också de som heter sitt fadersnamn plus tillägget son/dotter som förnamn också, tex Andersdotter.

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:

Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.
  • eveluscious

Precis så menade jag

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:44:11 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:AHAA, nu fattar jag! Gud så krångligt.. men då borde man väl teoretiskt kunna ge barnen mitt mellannamn men registrera det som ett andranamn (förnamn eller va de nu kallas).?
Svar på tråden Nytt efternamn...