• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • eveluscious

Åh, vad snälla ni är! Ska absolut kolla upp det här!
    Men det här med att godkänna namnet....ja alltså dem som redan heter det; enligt hitta finns nästan 600pers med efternamnet Enbom - ska ALLA de godkänna namnet?

• hjartan

Nej de behöver inte godkänna, men om det är ett äldre släkt namn kan det nog behövas i vissa fall.

• Catti87

Tycker Enbom var supervackert!

• eveluscious

Vad kostar det ett byta namn då? per person alltså. Betalar man lika mycket för ev. barn också?
    Ja jag gillar Enbom Fint...lagomt opretantiöst!

• Nessan

När det gäller namnbyten kan man antigen byta till ett efternamn man på något sätt är besläktad med. Då är alltså frågan i ert fall om det kan anses att din man fortfarande har de kopplingar som krävs för att kunna byta till Enbom på släktnamnsbasis.

Annars måste ni ansöka om att ta namnet som nytt, och då kommer ni att behöva ha tillstånd av samtliga som bär namnet Enbom. Ring till PRV:s kundtjänst och redogör för omständigheterna i just ert fall så kan du säkert få hjälp. Tel. 08-782 28 00

Lycka till! Enbom lät vackert!

• eveluscious

Alltså...det där har jag svårt att tro. Måste ringa och höra. Det finns nästan 600st Enbom registrerade - ska då ALLA dem godkänna? Om man ex. vill hela Eriksson - ska alla som heter Eriksson godkänna då?? Skulle ju ta en halv evighet. Är jhu inget direkt släktnamn...hade varit skillnad om det var något ovanligt namn som Gyllenqvist eller nåt.

Nessan skrev 2008-01-07 22:11:57 följande:
    När det gäller namnbyten kan man antigen byta till ett efternamn man på något sätt är besläktad med. Då är alltså frågan i ert fall om det kan anses att din man fortfarande har de kopplingar som krävs för att kunna byta till Enbom på släktnamnsbasis.Annars måste ni ansöka om att ta namnet som nytt, och då kommer ni att behöva ha tillstånd av samtliga som bär namnet Enbom. Ring till PRV:s kundtjänst och redogör för omständigheterna i just ert fall så kan du säkert få hjälp. Tel. 08-782 28 00Lycka till! Enbom lät vackert!
  • Nessan

Tyvärr är det så!

Efternamn är tillskillnad fr¨n förnamn nåt man bara kan förvärva. (Förnamn får du ju välja lite hur som inom rimliga gränser, ett efternamn måste du på nåt sätt få rätt till.) Så även om jag skulle vilja heta Johansson som är Sveriges vanligaste efternamn så skulle det inte gå. Om jag skickade in en ansökan om att ta namnet Johansson (som jag inte har nån koppling till då ingen i min släkt heter så) skulle ALLA som heter Johansson komma upp som hinder för beviljandet av min ansökan. Jag kan då komma runt hindret om jag får godkännande av ALLA som har rätt til namnet, alltså att de släpper lite på sin rätt eller delar med sig av sin rätt att bära namnet. Det hela faller ju här på sin orimlighet, men kan verka mer logiskt om det gäller ett namn som bara err 10-tal personer heter. Sannolikheten at de skulle vilja dela med sig av sitt efternamn är då iofs liten, om man inte har nån väldigt bra anledning att ta namnet.

Sorry, det blev kanske lite långt detta. Ls mer på Prv:s hemsida.

Här tex:
    prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/Ansokan-om-befintligt-efternamn/

• Mellorine

Vad jag vet behöver man få godkännande från andra med samma namn enbart om man vill byta till ett namn man inte har rätt till genom släkten. Tycker dock det bästa du kan göra är att ringa och få svar på dina frågor, det mycket mer tidseffektivt än att spekulera i vilket fall :) Och PRV är trevliga! Man kan maila dem också via hemsidan, vilket jag just gjort för att ta reda på precis vad som gäller om jag vill byta till min mormors flicknamn.

Jag och sambon funderar nämligen på att byta till det om gifter oss. Då blir jag en Sara Sommar :)

• fiffinurlig
    Mellorine skrev 2008-01-22 00:46:10 följande:
    Vad jag vet behöver man få godkännande från andra med samma namn enbart om man vill byta till ett namn man inte har rätt till genom släkten. Tycker dock det bästa du kan göra är att ringa och få svar på dina frågor, det mycket mer tidseffektivt än att spekulera i vilket fall :) Och PRV är trevliga! Man kan maila dem också via hemsidan, vilket jag just gjort för att ta reda på precis vad som gäller om jag vill byta till min mormors flicknamn.Jag och sambon funderar nämligen på att byta till det om gifter oss. Då blir jag en Sara Sommar :)
    När du får svar får du gärna dela med dig. Jag ska nämligen också byta till mormors flicknamn
  • Astriden

eveluscious,
    jag tycker att det vore väldigt fint!

Ser att det är många som säjer vad man får & inte får här i tråden... för att slippa missförstånd & annat tycker jag att du ringer PRV och hör hur reglerna i ser ut i ert fall.

Lycka till!

Svar på tråden Nytt efternamn...