• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • anne på grönkulla

Ja, teoretiskt. Förutsatt att Skatteverket går med på en sån registrering, men jag vet inte om det går att garantera i förväg. Det är nog rätt mycket upp till den handläggarens tolkning av lagen. Ring dem o fråga.

• Nessan

Precis. Även om mycket godtas så finns det vissa spärrar för vad som godtas som förnamn för ett barn. Lagen säger: "Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn."
    Ett exempel på annan anledning är i vissa fall att namnet "har uppenbar efternamnskaraktär".

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:49:40 följande:

Ja, teoretiskt. Förutsatt att Skatteverket går med på en sån registrering, men jag vet inte om det går att garantera i förväg. Det är nog rätt mycket upp till den handläggarens tolkning av lagen. Ring dem o fråga.
  • eveluscious

men Sokkerkakan; var inte ditt efternamn ett utländskt namn? Lite svårare att avögra om det är efternamn eller ej än vad Carling är. För det var väl så han hette?

• anne på grönkulla
    Nessan skrev 2008-02-17 10:53:10 följande:
    "Ett exempel på annan anledning är i vissa fall att namnet "har uppenbar efternamnskaraktär".
    Ja, o -ssonnamn med direkt koppling till förälders förnamn eller såna som finns sen flera generationer i släkten bör gå utan problem MEN det är inte säkert att det går att få igenom nyskapande sådana, gissar jag.
  • malous

Man får väl inte ta förnamn av efternamnskaraktär har jag för mig.

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:49:40 följande:

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-02-17 11:03:19 följande:
    men Sokkerkakan; var inte ditt efternamn ett utländskt namn? Lite svårare att avögra om det är efternamn eller ej än vad Carling är. För det var väl så han hette?
    Jo precis, mitt efternamn är Kocmut. Hehe.. hursom så verkar det krångligt och jag får nog tyvärr lägga ner idén.. sambon kommer bli tokig, hehe han ville verkligen ha båda efternamnen. dumma lagar!
  • Utomlands 2008
    Sokkerkakan skrev 2008-02-17 17:13:55 följande:
    Jo precis, mitt efternamn är Kocmut. Hehe.. hursom så verkar det krångligt och jag får nog tyvärr lägga ner idén.. sambon kommer bli tokig, hehe han ville verkligen ha båda efternamnen. dumma lagar!
    Det är inte så himla krångligt... Gör det om ni båda vill det!
  • Nessan

Fast problemet i hennes fall var att kunna ge barnen exakt samma namn (mellannamn och efternamn) vilket inte går.

Utomlands 2008? skrev 2008-02-17 17:28:27 följande:

Det är inte så himla krångligt... Gör det om ni båda vill det!
  • Utomlands 2008
    Nessan skrev 2008-02-17 17:29:18 följande:
    Fast problemet i hennes fall var att kunna ge barnen exakt samma namn (mellannamn och efternamn) vilket inte går.Utomlands 2008? skrev 2008-02-17 17:28:27 följande:
    Sorry! Missade det. Då är det nog enklast att skaffa barnen först o ge dem mellannamn o efternamn o sedan byta själva.
  • Augusti080808

Jag tar min blivandes efternamn. O jag ahr kommit på hur mkt det är som måste bytas. Men det dummaste är att sambon måste också byta alla sina. För dom ahr gjort fel o skrivit hans namn med enkel v istället för dubbel w och det är inte samma släkt..*S*
    Så vi få det lika jobbigt bägge två

Svar på tråden Nytt efternamn...