Inlägg från: Augusti080808 |Visa alla inlägg
  • Augusti080808

Nytt efternamn...

Jag tar min blivandes efternamn. O jag ahr kommit på hur mkt det är som måste bytas. Men det dummaste är att sambon måste också byta alla sina. För dom ahr gjort fel o skrivit hans namn med enkel v istället för dubbel w och det är inte samma släkt..*S*
    Så vi få det lika jobbigt bägge två

• Augusti080808
    Nessan skrev 2008-02-18 17:24:51 följande:
    Men om han ska behålla sitt efternamn (som han då antagligen haft i åtskilliga år eller?) Borde han inte tidigare ha upptäckt att det var felstavat??Sen skriver du att "dom ahr gjort fel". Vilka syftar du på? Om det är någon som har gjort fel och därmed orsakar er kostnader borde ni väl slippa betala dem om ni inte kan hållas ansvariga?
    Hahah. Han bytte pass förra året och där hade dom skrivit med enkel v men han är döpt till w.
    Det är ju också så att det går att stava lite som man vill ibland. Mern just sånna handlingar är ganska viktigt att det är rätt.
    Så han måste byta pass o alla bankkort som han har fått där det också är enkelv.
    Visst tråkiga kostnader, men han behöver ju itne byta namn så att säga. Han har ju körkort med rätt efternamn o behöver inte skicka ngt till skatteverket. Jag måste ju byta alla kort jag ahr o alla id handlingar. Så det blir lite mer i kostnad.
    Är det ngn som vet när man kan skicka in om nytt körkort o sånt?
  • Augusti080808
    Nessan skrev 2008-02-20 15:34:27 följande:
    Augusti080808 - Det där med att det blev fel bokstav förresten - var det så att ni råkade fylla i ansökan om pass lite slarvigt eller är det polisens fel helt och hållet? Om det inte kan anses vara ert fel bör ni ju vända er till polismyndigheten och påpeka felet så får de skapa ett nytt pass åt din blivande helt kostnadsfritt. Vet ni säkert att det står med W i alla statliga register? Kanske är det redan där det står fel? (Hade en klasskompis på högstadiet vard efternamn stavades med V men på alla listor o.dyl. överallt stod det med W, för det var tydligen infört så i nåt register.)
    Det ska jag fkatiskt kolla upp. Har inte tänkt på det. Fast hans mamma o pappa får ju sina handlingar med w istället för v.
    Jag har iaf fått för mig att nmanet är snygagre med w än v o eftersom det finns en släkt som stavar med enkel o inte ens är släkt ås känns det ännu viktigare att det ska vara rätt stavning....*S*
Svar på tråden Nytt efternamn...