• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • Augusti080808
    Nessan skrev 2008-02-20 15:34:27 följande:
    Augusti080808 - Det där med att det blev fel bokstav förresten - var det så att ni råkade fylla i ansökan om pass lite slarvigt eller är det polisens fel helt och hållet? Om det inte kan anses vara ert fel bör ni ju vända er till polismyndigheten och påpeka felet så får de skapa ett nytt pass åt din blivande helt kostnadsfritt. Vet ni säkert att det står med W i alla statliga register? Kanske är det redan där det står fel? (Hade en klasskompis på högstadiet vard efternamn stavades med V men på alla listor o.dyl. överallt stod det med W, för det var tydligen infört så i nåt register.)
    Det ska jag fkatiskt kolla upp. Har inte tänkt på det. Fast hans mamma o pappa får ju sina handlingar med w istället för v.
    Jag har iaf fått för mig att nmanet är snygagre med w än v o eftersom det finns en släkt som stavar med enkel o inte ens är släkt ås känns det ännu viktigare att det ska vara rätt stavning....*S*
  • girl in love

Kolla med Skatteverket hur man gör/om ni får btra etc.

Lycka till!

• anne på grönkulla

Men numer fyller man ju inte ens i passansökan själv väl, utan det görs elektroniskt med uppkoppling mot en databas där uppgifterna hämtas från folkbokföringen...

• brud080419

Nu måste jag hoppa in med en fråga, som inte rör ts, men diskussionerna i tråden, hoppas det går bra..

Det skrevs tidigare att om man tar ett efternamn som mellannamn kan inte ens barn få det namnet. Jag o min blivande ska gå runt reglerna så att vi båda har mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn, vilket vår dotter också redan har. Om vi får ett till barn, skulle det barnet då inte kunna ha båda namnen, utan bara vårt efternamn? Verkar ju helt sjukt i såna fall!

• anne på grönkulla

Nej, precis, mellannamnet kan ni inte ge vidare.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

Mellannamn för barn
    Har föräldrarna olika efternamn och barnet har fått den enes efternamn så kan barnet ha den andres efternamn som mellannamn.

• Nessan

Egentligen är det ju inte helt sjuk. Reglerna är inte skrivna så att det ska gå att göra som ni gör - egentligen. Det är ju bara ett kryphål och därför är inte reglerna om mellannamn för barn anpassade för att det ska fungera att överföra det om föräldrarna redan har ett gemensam efternamn.

brud080419 skrev 2008-02-20 19:50:27 följande:
    Nu måste jag hoppa in med en fråga, som inte rör ts, men diskussionerna i tråden, hoppas det går bra..Det skrevs tidigare att om man tar ett efternamn som mellannamn kan inte ens barn få det namnet. Jag o min blivande ska gå runt reglerna så att vi båda har mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn, vilket vår dotter också redan har. Om vi får ett till barn, skulle det barnet då inte kunna ha båda namnen, utan bara vårt efternamn? Verkar ju helt sjukt i såna fall!
  • IdaÄlskarLennart

vi ska ha mitt efternamn .. min släkt är ensam i världen om mitt efternamn =) Ida Tallhed heter jag .. =)

• IdaÄlskarLennart

haha, kanske inte de vackraste, men unikt =)

IdaÄlskarLennart skrev 2008-02-20 23:00:53 följande:
    vi ska ha mitt efternamn .. min släkt är ensam i världen om mitt efternamn =) Ida Tallhed heter jag .. =)
  • brud080419
    Nessan skrev 2008-02-20 22:49:43 följande:
    Egentligen är det ju inte helt sjuk. Reglerna är inte skrivna så att det ska gå att göra som ni gör - egentligen. Det är ju bara ett kryphål och därför är inte reglerna om mellannamn för barn anpassade för att det ska fungera att överföra det om föräldrarna redan har ett gemensam efternamn.
    Jo visserligen, fast säg att jag hade behållt mitt namn som mellannamn, tagit makens namn och velat att båda mina barn även skulle ha mitt namn, det tycker jag inte är nåt konstigt, men det är ju inte möjligt då heller..
  • Nessan

Jo, jag kan förstå att det kan tyckas konstigt. Syftet har nog ändock varit att förenkla. Särskilt med de familjekombinationer som kan finnas idag skulle det kunna innebära att ett barn har kopplinar till 5-6 olika mellannamn och efternamn, och det skulle ju bli lite väl komplicerat att heta alla.

Många ser ju mellannamnet som ett efternamn, eftersom det har den karaktären, men juridiskt är det en helt annan sak, mer liknande ett förnamn faktiskt. Mellannamnet är personligt och kan därför inte föras vidare.

Vill man att ett namn ska kunna föras vidare får man helt enkelt behålla det som efternamn. Då kan man istället ta makens namn som mellannamn för att visa på sin samhörighet med denne. Sen finns ju också möjligheten att barnen senare i livet byter efternamn till det modern bar som ogift.

brud080419 skrev 2008-02-21 06:44:03 följande:
    Jo visserligen, fast säg att jag hade behållt mitt namn som mellannamn, tagit makens namn och velat att båda mina barn även skulle ha mitt namn, det tycker jag inte är nåt konstigt, men det är ju inte möjligt då heller..
  • eveluscious

Happ....vi mailade PRV och fick till svar;

"Hej,

För att du ska kunna anta detta efternamn, krävs att din far bär namnet. För övrigt har varken han eller du rätten till några andra släktnamn i den biologiska släkten.

Med vänlig hälsning

XXX XXXXXXXX "

• Nessan

Åh, så ni får inte ta hans biologiska famlijs namn då alltså? Då är det så att banden anses helt avklippta i och med en adoption alltså?

Trist för er om ni hade börjat ställa in er på det namnet. Har ni några andra alternativ?

• brud080419

Nej vad tråkigt att det var så! Så då blir det till att välja mellan era i alla fall då.. Eller ta ett helt nytt...

• eveluscious

Funderar på om vi ska ta ett helt nytt.....vi får se...eller ett av mian släktnamn. Tranberg. Är det fint? Det är min farmors namn som ogift.

• brud080419

Jag tycker Tranberg låter fint! Tycker det passar med era förnamn också!

• eveluscious

men tror ni vi kan ta namnet Tranberg? Min farmor hette det som ogift...då borde jagt väl ha rätt till det namnet?

• Nessan

Gah -släktkopplingar skall det ju stå!

PRV tar upp vissa exempel på efternamnsärenden och just ditt fall (farmors flicknamn) är faktiskt ett av deras exempel:

"Exempel - återta ett gammalt släktnamn
    Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att återuppta sin farmors flicknamn Sköld. Johannas farmor gifte sig 1910 och hennes föräldrar hette också Sköld. I Johannas fall är alltså villkoren uppfyllda. Johanna är gift men maken har inte tidigare gjort något efternamnsbyte och kan därför få det sökta efternamnet utan avgift genom en anmälan till Skatteverket när Johanna fått sin ansökan godkänd av oss.
    Johanna fyller i blankett N2. För att visa att hon har rätt till namnet skickar hon med ett personbevis med uppgift om sina föräldrar. Hon skaffar också ett utdrag ur födelse- och dopbok för sin far och farmor där det framgår att namnet burits av farmor och hennes föräldrar. Utdragen beställer hon från pastorsexpeditionen i deras födelseförsamlingar.

OBS! Om maken tas med i ansökan till oss på PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt får han inte om han byter till det sökta namnet via Skatteverket. "

• icestar

vi kunde inte enas så vi hittade på ett nytt som vi båda gillade: isenstierna

Svar på tråden Nytt efternamn...