Jo, jag kan förstå att det kan tyckas konstigt. Syftet har nog ändock varit att förenkla. Särskilt med de familjekombinationer som kan finnas idag skulle det kunna innebära att ett barn har kopplinar till 5-6 olika mellannamn och efternamn, och det skulle ju bli lite väl komplicerat att heta alla.
Många ser ju mellannamnet som ett efternamn, eftersom det har den karaktären, men juridiskt är det en helt annan sak, mer liknande ett förnamn faktiskt. Mellannamnet är personligt och kan därför inte föras vidare.
Vill man att ett namn ska kunna föras vidare får man helt enkelt behålla det som efternamn. Då kan man istället ta makens namn som mellannamn för att visa på sin samhörighet med denne. Sen finns ju också möjligheten att barnen senare i livet byter efternamn till det modern bar som ogift.
brud080419 skrev 2008-02-21 06:44:03 följande:
Jo visserligen, fast säg att jag hade behållt mitt namn som mellannamn, tagit makens namn och velat att båda mina barn även skulle ha mitt namn, det tycker jag inte är nåt konstigt, men det är ju inte möjligt då heller..