Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Nytt efternamn...

I Sverige får man inte göra det enligt lagen, som gällt sen 1982. Sen blir det ju i praktiken som om man har 2, om man väljer mellannamn+efternamn. Men de får inte registreras i folkbokföringen som 2 efternamn och man får bara föra det som formellt är efternamn vidare (till sina barn t ex).

• anne på grönkulla

Det finns nån manöver (som beskrivits förr här på BT, leta i gamla namntrådar) som gör att ni kan ta samma uppsättning mellannamn+efternamn, men det är en hel del knökande med det. MEN eftersom man inte får ge vidare ett mellannamn (t ex till era barn) utan bara det som har formell efternamnsstatus, så kan era barn inte då få samma uppsättning (om ni inte väntar med bytet till efter att ALLA era barn fötts). Om ni har varsitt efternamn kan dock era barn få det ena som mellannamn o det andra som efternamn.

• anne på grönkulla

Inte i lagens mening. Du tänker nog på när man har flera förnamn (typ Anna Stina Margareta), då pratar man ofta till vardags om dem som mellannamn - men i lagens mening är de förnamn. Det man kallas för blir då tilltalsnamn.

Mellannamn är nåt annat: när man heter Andersson i efternamn och sen tar sin mans namn Bergkvist men ändå vill behålla sitt eget Andersson och blir Andersson Bergkvist. Då är Andersson plötsligt ett mellannamn, som man inte kan ge vidare till sina barn.

Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.

Sokkerkakan skrev 2008-02-17 10:08:58 följande:
    usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • anne på grönkulla

Ja, teoretiskt. Förutsatt att Skatteverket går med på en sån registrering, men jag vet inte om det går att garantera i förväg. Det är nog rätt mycket upp till den handläggarens tolkning av lagen. Ring dem o fråga.

• anne på grönkulla
    Nessan skrev 2008-02-17 10:53:10 följande:
    "Ett exempel på annan anledning är i vissa fall att namnet "har uppenbar efternamnskaraktär".
    Ja, o -ssonnamn med direkt koppling till förälders förnamn eller såna som finns sen flera generationer i släkten bör gå utan problem MEN det är inte säkert att det går att få igenom nyskapande sådana, gissar jag.
  • anne på grönkulla

Men numer fyller man ju inte ens i passansökan själv väl, utan det görs elektroniskt med uppkoppling mot en databas där uppgifterna hämtas från folkbokföringen...

• anne på grönkulla

Nej, precis, mellannamnet kan ni inte ge vidare.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

Mellannamn för barn
    Har föräldrarna olika efternamn och barnet har fått den enes efternamn så kan barnet ha den andres efternamn som mellannamn.

Svar på tråden Nytt efternamn...