• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • eveluscious

Japp vi ska ringa PRV och kolla Tänkte göra så att sambon byter namn först (om det går) och sen tar jag samma namn först när vi gifter oss

• Astriden

det bör gå bra men det är ganska lång processtid så ta kontakt i god tid innan.

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-01-22 10:18:00 följande:
    Japp vi ska ringa PRV och kolla Tänkte göra så att sambon byter namn först (om det går) och sen tar jag samma namn först när vi gifter oss
    nämen tja! :) så ses vi här också.
  • jenba

Enbom tycker jag är fint, om ni båda känner att det är okej at byta namn bägge två.

jag kan passa på att fråga samma. jag heter Babra och min sambo heter Melander.

vad tycker ni? vi kan inte riktigt bestämma oss. jag vill helst ha kvar mitt och han vill helst ha kvar hans.

• Mellorine

Kan absolut rekommendera att maila PRV om man inte har tid med telefonkön, jag fick svar på en dag och det var väldigt tydligt och bra.

"Hej Sara,

Du har möjlighet att ansöka om att ta din mormors flicknamn som ditt efternamn hos oss på PRV.

Det du måste sända in till oss förutom ansökan (blankett N2) är personbevis på dig själv och på din mamma, det får du från Skatteverket. Sedan måste en födelseattest på din mormor ges in, det får du från den församling din mormor föddes i.

För att din sambo ska kunna ta namnet i samband med vigseln så måste du bära namnet innan. "

• swordfish

det kostar en del att byta till nytt efternamn.
    så det är osmart att båda byter samtidigt.
    Den ena byter först, sen får den andra det namnet
    vid vigseln.

• Vinterbruden 08

Jag vet att här i Norge så kan du fritt byta efternamn eller i stortsett.. Vissa regler dock.. âr det färre än 150 personer som har efternamnet så måste man be om lov - tror inte man sitter och ringer utan att det går ut en generell förfrågan och är det färre än 50 (eller egen påhittat)så måste man specialsöka.. Så jag tror inte det kan vara så svårt att få byta till erat namn.. Så har ni ju även en knytning till namnet!! Det går helt bra ska du se

• eveluscious

Ja nu har vi bestämt oss! Sambon ska ansöka om att få ta det namnet och jag tar det namnet när vi gifter oss. Blir enklast så

• Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-02-15 12:15:58 följande:
    Ja nu har vi bestämt oss! Sambon ska ansöka om att få ta det namnet och jag tar det namnet när vi gifter oss. Blir enklast så
    Härligt att det verkar lösa sig! :) Jag står fortfarande i valet och kvalet.. ska jag behålla mitt slovenska efternamn som ingen kan uttala, Kocmut, eller ska jag ta sambons Carling? Eller både- och, men då räknas Kocmut som mellannamn och det kan ju bli krångligt.. jag vill ju ta hans efternamn, men mitt är det endast 4 personer som har i sverige och det känns synd att utelämna det helt också.. vad tycker du?
  • eveluscious

Ja....han heter ju Jönsson och jag Salomonsson så ingen av oss är så sugen på att byta till den andres
    Klart det kan va roligt för dig att ta hans namn, men samtidigt om du gillar hans namn. Han vill inte ta ditt då? Har du några bröder eller så som kan tänkas "föra" vidare ert släktnamn?
    Vad roligt att vi kan planera sida vid sida så här

Sokkerkakan skrev 2008-02-15 13:18:43 följande:
    Härligt att det verkar lösa sig! :) Jag står fortfarande i valet och kvalet.. ska jag behålla mitt slovenska efternamn som ingen kan uttala, Kocmut, eller ska jag ta sambons Carling? Eller både- och, men då räknas Kocmut som mellannamn och det kan ju bli krångligt.. jag vill ju ta hans efternamn, men mitt är det endast 4 personer som har i sverige och det känns synd att utelämna det helt också.. vad tycker du?
Svar på tråden Nytt efternamn...