Inlägg från: Sokkerkakan |Visa alla inlägg
  • Sokkerkakan

Nytt efternamn...

eveluscious skrev 2008-01-22 10:18:00 följande:
    Japp vi ska ringa PRV och kolla Tänkte göra så att sambon byter namn först (om det går) och sen tar jag samma namn först när vi gifter oss
    nämen tja! :) så ses vi här också.
  • Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-02-15 12:15:58 följande:
    Ja nu har vi bestämt oss! Sambon ska ansöka om att få ta det namnet och jag tar det namnet när vi gifter oss. Blir enklast så
    Härligt att det verkar lösa sig! :) Jag står fortfarande i valet och kvalet.. ska jag behålla mitt slovenska efternamn som ingen kan uttala, Kocmut, eller ska jag ta sambons Carling? Eller både- och, men då räknas Kocmut som mellannamn och det kan ju bli krångligt.. jag vill ju ta hans efternamn, men mitt är det endast 4 personer som har i sverige och det känns synd att utelämna det helt också.. vad tycker du?
  • Sokkerkakan

Jag har kommit fram till att jag vill ta sambons efternamn men behålla mitt också, och han säger att han vill ta mitt samtidigt som han behåller sitt. Skulle det teoretiskt vara möjligt, om både han och jag registrerar mittefternamn som mellannamn? borde man inte kunna göra så? ch om man vill att barnen ska ha båda efternamnen så borde man väl bara kunna ge dem samma mellannamn eller? någon som vet?

• Sokkerkakan

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 04:08:54 följande:

Det finns nån manöver (som beskrivits förr här på BT, leta i gamla namntrådar) som gör att ni kan ta samma uppsättning mellannamn+efternamn, men det är en hel del knökande med det. MEN eftersom man inte får ge vidare ett mellannamn (t ex till era barn) utan bara det som har formell efternamnsstatus, så kan era barn inte då få samma uppsättning (om ni inte väntar med bytet till efter att ALLA era barn fötts). Om ni har varsitt efternamn kan dock era barn få det ena som mellannamn o det andra som efternamn.
    usch vad krångligt det lät.. men jag förstår inte, mellannamn får man väl ge vilket man vill? Det finns ju familjer där alla i familjen har samma mellannamn för att det är ett släktnamn?
  • Sokkerkakan

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:

Inte i lagens mening. Du tänker nog på när man har flera förnamn (typ Anna Stina Margareta), då pratar man ofta till vardags om dem som mellannamn - men i lagens mening är de förnamn. Det man kallas för blir då tilltalsnamn.Mellannamn är nåt annat: när man heter Andersson i efternamn och sen tar sin mans namn Bergkvist men ändå vill behålla sitt eget Andersson och blir Andersson Bergkvist. Då är Andersson plötsligt ett mellannamn, som man inte kan ge vidare till sina barn. Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.
    AHAA, nu fattar jag! Gud så krångligt.. men då borde man väl teoretiskt kunna ge barnen mitt mellannamn men registrera det som ett andranamn (förnamn eller va de nu kallas).?
  • Sokkerkakan
    eveluscious skrev 2008-02-17 11:03:19 följande:
    men Sokkerkakan; var inte ditt efternamn ett utländskt namn? Lite svårare att avögra om det är efternamn eller ej än vad Carling är. För det var väl så han hette?
    Jo precis, mitt efternamn är Kocmut. Hehe.. hursom så verkar det krångligt och jag får nog tyvärr lägga ner idén.. sambon kommer bli tokig, hehe han ville verkligen ha båda efternamnen. dumma lagar!
  • Sokkerkakan

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-02-20 14:15:52 följande:

Jag har ett problem med Mitt Id kort går ut nu i april och vi gifter oss i Oktober.. Hur hade ni gjort? Haden i väntat och förnyat ert id eller hade ni förnyat det i April och sedan ändrat efternamnet i Oktober?
    Jag tycker att du ska vänta med att förnya..blir ju en väldigt onödig kostnad annars.. har du inget pass som du kan använda som ID-substitut så länge?
Svar på tråden Nytt efternamn...