• eveluscious

Nytt efternamn...

Vi har lite funderingar ang. vilket namn vi ska ha som gifta Jag heter Salomonsson och min sambo heter Jönsson...inga direkt vackra namn.

Min sambo har fått reda på att de han trodde var sin farmor och farfar inte var det, hans pappa är adopterad. Han adopterades som liten av sin moster och hennes man då hans riktiga föräldrar dog. Hans riktiga föräldrar hette Enbom i efternamn.
    Nu är vi lite sugna på att ta Enbom som gifta...kan vi det? Lite som att väcka liv i en vilande släkt

• Svar på tråden Nytt efternamn...
  • Piggelinlover

Jag har svårt med detta oxå..
    Jag heter Haag och karln heter Almström, Jag vill behålla mitt då jag har en mamma, och syster som heter det, sedan finns det ingen mer, min sambo har massor med kusiner och en bror, som kan föra det vidare.
    Min mamma har inga syskon, men på min sambos sida så finns det farbröder som fått barn och sånt....

Jag vill behålla mitt och sambon vill behålla sitt, e svårt...
    Ngn som har ngn tips...

Tycker föresten att Engbom låter fint...Lycka till!!
    //Piggelin

• Vinterbruden 08

Almström-Haag tyckte jag va fint

• Piggelinlover

Vinterbruden 08 skrev 2008-02-16 00:06:13 följande:

Almström-Haag tyckte jag va fint
    Till saken hör att i min sambos släkt innan så har alltid tjejen valt att byta namn...
    så han vill ju inte ha mitt...
  • Vinterbruden 08

hmmm men kan inte du ta dubbelt?

• Utomlands 2008

Eller behåll era egna som ni redan har även som gifta.

• Nessan

Man får ju inte ha dubbla efternamn som det du föreslog, men Piggelin kan ju välja att ta mannens efternamn och behålla sitt eget som ett mellannamn om hon vill. Haag Almström blir det då.
    Eller så behåller Piggelin + make sina egna efternamn men Piggelin lägger till Almström som mellannamn så hon då heter Piggelinlover Almström Haag.

Vinterbruden 08 skrev 2008-02-16 00:09:59 följande:

hmmm men kan inte du ta dubbelt?
  • Vinterbruden 08

Varför får man inte ha dubbla efternamn.. Det tror ja man får här i norge iaf..

• Piggelinlover

Utomlands 2008? skrev 2008-02-16 03:13:17 följande:

Eller behåll era egna som ni redan har även som gifta.
    Sambon vill att våra barn ska ha hans efternamn....
    Det e inget fel på hans efternamn, men om jag väljer bort mitt så försvinner vår del av vårt släktnamn nästan helt...
  • anne på grönkulla

I Sverige får man inte göra det enligt lagen, som gällt sen 1982. Sen blir det ju i praktiken som om man har 2, om man väljer mellannamn+efternamn. Men de får inte registreras i folkbokföringen som 2 efternamn och man får bara föra det som formellt är efternamn vidare (till sina barn t ex).

• Piggelinlover
    Nessan skrev 2008-02-16 09:27:58 följande:
    Man får ju inte ha dubbla efternamn som det du föreslog, men Piggelin kan ju välja att ta mannens efternamn och behålla sitt eget som ett mellannamn om hon vill. Haag Almström blir det då. Eller så behåller Piggelin + make sina egna efternamn men Piggelin lägger till Almström som mellannamn så hon då heter Piggelinlover Almström Haag.Vinterbruden 08 skrev 2008-02-16 00:09:59 följande:
    hur blir det med körkort och pass och sånt? om man väljer att lägga till killens efternamn??
    Måste mycket måste man byta?
Svar på tråden Nytt efternamn...