• Nessan

Nytt efternamn...

När det gäller namnbyten kan man antigen byta till ett efternamn man på något sätt är besläktad med. Då är alltså frågan i ert fall om det kan anses att din man fortfarande har de kopplingar som krävs för att kunna byta till Enbom på släktnamnsbasis.

Annars måste ni ansöka om att ta namnet som nytt, och då kommer ni att behöva ha tillstånd av samtliga som bär namnet Enbom. Ring till PRV:s kundtjänst och redogör för omständigheterna i just ert fall så kan du säkert få hjälp. Tel. 08-782 28 00

Lycka till! Enbom lät vackert!

• Nessan

Tyvärr är det så!

Efternamn är tillskillnad fr¨n förnamn nåt man bara kan förvärva. (Förnamn får du ju välja lite hur som inom rimliga gränser, ett efternamn måste du på nåt sätt få rätt till.) Så även om jag skulle vilja heta Johansson som är Sveriges vanligaste efternamn så skulle det inte gå. Om jag skickade in en ansökan om att ta namnet Johansson (som jag inte har nån koppling till då ingen i min släkt heter så) skulle ALLA som heter Johansson komma upp som hinder för beviljandet av min ansökan. Jag kan då komma runt hindret om jag får godkännande av ALLA som har rätt til namnet, alltså att de släpper lite på sin rätt eller delar med sig av sin rätt att bära namnet. Det hela faller ju här på sin orimlighet, men kan verka mer logiskt om det gäller ett namn som bara err 10-tal personer heter. Sannolikheten at de skulle vilja dela med sig av sitt efternamn är då iofs liten, om man inte har nån väldigt bra anledning att ta namnet.

Sorry, det blev kanske lite långt detta. Ls mer på Prv:s hemsida.

Här tex:
    prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/Ansokan-om-befintligt-efternamn/

• Nessan

Man får ju inte ha dubbla efternamn som det du föreslog, men Piggelin kan ju välja att ta mannens efternamn och behålla sitt eget som ett mellannamn om hon vill. Haag Almström blir det då.
    Eller så behåller Piggelin + make sina egna efternamn men Piggelin lägger till Almström som mellannamn så hon då heter Piggelinlover Almström Haag.

Vinterbruden 08 skrev 2008-02-16 00:09:59 följande:

hmmm men kan inte du ta dubbelt?
  • Nessan

Du tänker säkert på så kallade gårdsnamn, vilket är ganska vanligt bland folk från Dalarna. Då heter man också namnet på gården man kommer från eller härstammar från. Det får mycket riktigt förnamnsstatus. Sen finns det också de som heter sitt fadersnamn plus tillägget son/dotter som förnamn också, tex Andersdotter.

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:40:16 följande:

Sen finns det ju familjer som har ett släktnamn som alla får, men då registreras det oftast som förnamn, faktiskt (har en person på Skatteverket en gång förklarat för mig). Det hela är ännu krångligare eg, men jag avstår från att ge mig in i specialgrejerna.
  • Nessan

Precis. Även om mycket godtas så finns det vissa spärrar för vad som godtas som förnamn för ett barn. Lagen säger: "Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn."
    Ett exempel på annan anledning är i vissa fall att namnet "har uppenbar efternamnskaraktär".

anne på grönkulla skrev 2008-02-17 10:49:40 följande:

Ja, teoretiskt. Förutsatt att Skatteverket går med på en sån registrering, men jag vet inte om det går att garantera i förväg. Det är nog rätt mycket upp till den handläggarens tolkning av lagen. Ring dem o fråga.
  • Nessan

Fast problemet i hennes fall var att kunna ge barnen exakt samma namn (mellannamn och efternamn) vilket inte går.

Utomlands 2008? skrev 2008-02-17 17:28:27 följande:

Det är inte så himla krångligt... Gör det om ni båda vill det!
  • Nessan

Men om han ska behålla sitt efternamn (som han då antagligen haft i åtskilliga år eller?) Borde han inte tidigare ha upptäckt att det var felstavat??

Sen skriver du att "dom ahr gjort fel". Vilka syftar du på? Om det är någon som har gjort fel och därmed orsakar er kostnader borde ni väl slippa betala dem om ni inte kan hållas ansvariga?

Augusti080808 skrev 2008-02-18 11:34:00 följande:
    Jag tar min blivandes efternamn. O jag ahr kommit på hur mkt det är som måste bytas. Men det dummaste är att sambon måste också byta alla sina. För dom ahr gjort fel o skrivit hans namn med enkel v istället för dubbel w och det är inte samma släkt..*S*Så vi få det lika jobbigt bägge två
  • Nessan

Det beror ju på vad du brukar göra, alltså hur mycket du behöver visa id. Ska du handla på systemet, gå ut på krogen, legitimera dig på banker etc kan det ju vara jobbigt att vara utan id-handlingar i ett halvår!

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-02-20 14:25:28 följande:

Nej tyvärr har jag ju inte det Men jag vet tidigare så sa de inget när jag hade glömt att förnya mitt id när det gått ngn månad.. men det känns lite som om det är liite mer än nga månader till okt. Hmm kanske borde snacka med banken och se vad de säger.
  • Nessan

Det bero på vilket efternamn du ska byta till, om det är något du har koppling till genom släktskap (att ni ska ta din mormors flicknamn eller nåt sånt) så kan du byta redan nu eftersom du redan nu har den kopplingen till namnet. Skall du byta till blivande makens namn måste du vänta till efter vigseln eftersom du innan dess inte har några kopplingar som ger dig rätten att bära namnet.

• Nessan

Augusti080808 - Det där med att det blev fel bokstav förresten - var det så att ni råkade fylla i ansökan om pass lite slarvigt eller är det polisens fel helt och hållet? Om det inte kan anses vara ert fel bör ni ju vända er till polismyndigheten och påpeka felet så får de skapa ett nytt pass åt din blivande helt kostnadsfritt. Vet ni säkert att det står med W i alla statliga register? Kanske är det redan där det står fel? (Hade en klasskompis på högstadiet vard efternamn stavades med V men på alla listor o.dyl. överallt stod det med W, för det var tydligen infört så i nåt register.)

Augusti080808 skrev 2008-02-20 14:12:12 följande:
    Hahah. Han bytte pass förra året och där hade dom skrivit med enkel v men han är döpt till w.Det är ju också så att det går att stava lite som man vill ibland. Mern just sånna handlingar är ganska viktigt att det är rätt.Så han måste byta pass o alla bankkort som han har fått där det också är enkelv.Visst tråkiga kostnader, men han behöver ju itne byta namn så att säga. Han har ju körkort med rätt efternamn o behöver inte skicka ngt till skatteverket. Jag måste ju byta alla kort jag ahr o alla id handlingar. Så det blir lite mer i kostnad.Är det ngn som vet när man kan skicka in om nytt körkort o sånt?
  • Nessan

Egentligen är det ju inte helt sjuk. Reglerna är inte skrivna så att det ska gå att göra som ni gör - egentligen. Det är ju bara ett kryphål och därför är inte reglerna om mellannamn för barn anpassade för att det ska fungera att överföra det om föräldrarna redan har ett gemensam efternamn.

brud080419 skrev 2008-02-20 19:50:27 följande:
    Nu måste jag hoppa in med en fråga, som inte rör ts, men diskussionerna i tråden, hoppas det går bra..Det skrevs tidigare att om man tar ett efternamn som mellannamn kan inte ens barn få det namnet. Jag o min blivande ska gå runt reglerna så att vi båda har mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn, vilket vår dotter också redan har. Om vi får ett till barn, skulle det barnet då inte kunna ha båda namnen, utan bara vårt efternamn? Verkar ju helt sjukt i såna fall!
  • Nessan

Jo, jag kan förstå att det kan tyckas konstigt. Syftet har nog ändock varit att förenkla. Särskilt med de familjekombinationer som kan finnas idag skulle det kunna innebära att ett barn har kopplinar till 5-6 olika mellannamn och efternamn, och det skulle ju bli lite väl komplicerat att heta alla.

Många ser ju mellannamnet som ett efternamn, eftersom det har den karaktären, men juridiskt är det en helt annan sak, mer liknande ett förnamn faktiskt. Mellannamnet är personligt och kan därför inte föras vidare.

Vill man att ett namn ska kunna föras vidare får man helt enkelt behålla det som efternamn. Då kan man istället ta makens namn som mellannamn för att visa på sin samhörighet med denne. Sen finns ju också möjligheten att barnen senare i livet byter efternamn till det modern bar som ogift.

brud080419 skrev 2008-02-21 06:44:03 följande:
    Jo visserligen, fast säg att jag hade behållt mitt namn som mellannamn, tagit makens namn och velat att båda mina barn även skulle ha mitt namn, det tycker jag inte är nåt konstigt, men det är ju inte möjligt då heller..
  • Nessan

Åh, så ni får inte ta hans biologiska famlijs namn då alltså? Då är det så att banden anses helt avklippta i och med en adoption alltså?

Trist för er om ni hade börjat ställa in er på det namnet. Har ni några andra alternativ?

• Nessan

Gah -släktkopplingar skall det ju stå!

PRV tar upp vissa exempel på efternamnsärenden och just ditt fall (farmors flicknamn) är faktiskt ett av deras exempel:

"Exempel - återta ett gammalt släktnamn
    Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att återuppta sin farmors flicknamn Sköld. Johannas farmor gifte sig 1910 och hennes föräldrar hette också Sköld. I Johannas fall är alltså villkoren uppfyllda. Johanna är gift men maken har inte tidigare gjort något efternamnsbyte och kan därför få det sökta efternamnet utan avgift genom en anmälan till Skatteverket när Johanna fått sin ansökan godkänd av oss.
    Johanna fyller i blankett N2. För att visa att hon har rätt till namnet skickar hon med ett personbevis med uppgift om sina föräldrar. Hon skaffar också ett utdrag ur födelse- och dopbok för sin far och farmor där det framgår att namnet burits av farmor och hennes föräldrar. Utdragen beställer hon från pastorsexpeditionen i deras födelseförsamlingar.

OBS! Om maken tas med i ansökan till oss på PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt får han inte om han byter till det sökta namnet via Skatteverket. "

Svar på tråden Nytt efternamn...