Inlägg från: fiffinurlig |Visa alla inlägg
  • fiffinurlig

Nytt efternamn...

Namnet måste ha burits av två generationer i rakt nedstigande led de senaste 100 åren. Sen ska man kunna bevisa med papper (personbevis eller födelsebevis) alla led..

Lycka till!

• fiffinurlig
    hjartan skrev 2008-01-06 08:40:36 följande:
    Min sambo bytte till sin mors namn som ogift och det var inga problem. Skickade bara in ansökan och efter några dagar var det klart.evelusious: Jag tror att din man kan byta till sina föräldrars namn. Om ni bestämmer er för det är det ju bara att skicka in en ansökan och se om den blir godkänd. Han byter nu och så tar du hans namn när ni gifter er.Lycka till!
    Byter man till sina föräldrars namn, nuvarande eller som ogifta, så kan man göra det direkt via skatteverket och det kostar inget..MEN om man vill byta till tex. morfars namn så är det PRV som gäller och då kostar det 1500 kronor och blir en del pappersarbete..

Eller har jag fel?
  • fiffinurlig
    lottis84 skrev 2008-01-06 10:07:28 följande:
    Man kan byta till T.ex. morfars namn gratis om det har funnits i släkten de senaste 2 generationerna eller inom 100 år. Vi hade funderingar på att byta till min farmors mammas flicknamn, men det skulle bli jättekrånligt (mycket pappersarbete) och kosta, så vi valde att ta hans namn istället... Jag skulle kontakta prv och skatteverket och kolla upp det...
    Hmm..Ja men mormors eller morfars namn borde ju i det fallet vara mammas flicknamn vilket är helt ok..MEN vill man ta mormors flicknamn så måste man väl betala och gå via PRV har jag fått uppgift om..(???)
  • fiffinurlig
    Mellorine skrev 2008-01-22 00:46:10 följande:
    Vad jag vet behöver man få godkännande från andra med samma namn enbart om man vill byta till ett namn man inte har rätt till genom släkten. Tycker dock det bästa du kan göra är att ringa och få svar på dina frågor, det mycket mer tidseffektivt än att spekulera i vilket fall :) Och PRV är trevliga! Man kan maila dem också via hemsidan, vilket jag just gjort för att ta reda på precis vad som gäller om jag vill byta till min mormors flicknamn.Jag och sambon funderar nämligen på att byta till det om gifter oss. Då blir jag en Sara Sommar :)
    När du får svar får du gärna dela med dig. Jag ska nämligen också byta till mormors flicknamn
Svar på tråden Nytt efternamn...