• Ernhake

Hur gör ni med efternamn?

Vi kunde inte ena oss, han gillade inte mitt efternamn och jag kan inte tänka mig hans så vi har tagit ett gammalt släktnamn så att vi båda får byta. Känns bra att vi startar upp något helt nytt tillsammans!

Neri05

Ett problem bara: i sverige får man inte ha dubbla efternamn utan isf får man ha en ena som mellannamn.

• Ernhake

Men man får juh inte enligt svensk lag ha två efternamn, hur gör ni då? *nyfiken*

• Ernhake

Neri05

Ja, det va pga att man inte får ha dubbla efternamn som vi valde att ta ett nytt namn. Man kan välja att ha det ena efternamnet som mellannamn och det andra som efternamn men man får inte enligt lag ha dubbla efternamn. (jag tror att jag tolkat det rätt, men säg gärna till på måndag vad du får för info för kan man ha dubbla så heter jag gärna mitt gamla efternamn plus hans)

• Ernhake

Neri05

Ja, det va pga att man inte får ha dubbla efternamn som vi valde att ta ett nytt namn. Man kan välja att ha det ena efternamnet som mellannamn och det andra som efternamn men man får inte enligt lag ha dubbla efternamn. (jag tror att jag tolkat det rätt, men säg gärna till på måndag vad du får för info för kan man ha dubbla så heter jag gärna mitt gamla efternamn plus hans)

• Ernhake

Efternamn vid vigsel/registrerat partnerskap

Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7631/SKV 7631a.

Ni kan välja mellan

* antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
    * eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.

Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?