• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • giftamig

Jag kommer ta min sambos efternamn...Hans släkt är de enda i Sverige som har det.. Inte det finaste du hört men väldigt annorlunda =)
    Vår son har redan sambons efternamn..

• Sommarliv

min fästman tar mitt.. För vi är inte många..
    Hans är för vanligt..

• fiffinurlig

TS: JAg tycker att du ska behålla ditt vackra efternamn! Om din sambo inte vill byta så får väl han behålla sitt

Vi kommer att byta till min mormors flicknamn som iofersig inte är något egentligt släktnamn men fint är det

• AnnaochHenrik

Min sambo tar mitt efternamn... Jag har aldrig ens tänkt tanken att byta till hans, eftersom hans efternamn är så himla vanligt. Att ha ett gemensamt efternamn känns viktigt för oss, så han tar mitt.

• 2008-08-09

Jag tar min sambos efternamn, egentligen är väl mitt lite ovanligare kanske. Det viktigaste för mig är att vi heter samma sak och hans namn + mitt efternamn låter faktiskt som ett dansband eller nåt!

• Hedebris

min sambo och hans dotter ska ta mitt efternamn

• Äntligen är det min tur

JAg vill inte ta hans o han vill inte ta mitt. Så vi håller på o hittar på ett eget. Viiket inte är så lätt ska jag säga...

• Flamora

Vi ska oxå försöka hitt apå ett eget. Håller med "Äntligen är det min tur" - det är inte lätt.

• Tessan K

Jag tar min sambos efternamn som jag tycker är fint. Själv heter jag Karlsson så det är ganska lätt att byta bort

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?