• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Jonna83

anne på grönkulla

Jo jag har sagt det. Pratade om det igår igen men hans argument var att han gillade sitt efternamn o han var "gammaldags" av sig (ENDAST på den här punkten isf vill jag tillägga) o att han vill föra familjenamnet vidare. Hjälp..familjenamnet som han o 69 300 000 till har typ. Jag sa bara att då får vi heta som vi heter men om det är för att föra familjenamnet vidare så kan det bli problem, för våra barn kommer inte automatiskt ta ditt efternamn. *suck* kändes som en ganska låg nivå.

Men är det nån som vet hur sånt funkar? När vi får barn o vi heter olika. Finns det några regler/lagar?

• Neri05

Har själv 2 barn o dom fick automatiskt mitt efternamn,men sen fick vi meddela skatteverket att barnen skulle ha pappans efternamn.men jag vet inte riktigt hur det fungerar efter man gift sig...det borde du nog ta reda på...

• B & S

Man skall meddela till skatteverket då också eftersom dem vet ju inte vad du föredrar att dem heter om båda fortfarande har olika namn efter ni gift er, säger ni inte till så får dem mammans namn.
    Har ni samma namn som gifta så får barnen det automatiskt, vet inte om man måste meddela detta isfl om alla har samma.

• BlivandeFruJangbåge

hehe nu blev jag nyfiken

Brollop15juli skrev 2008-01-07 02:23:37 följande:
    Min pappas sida har ett unikt danskt släktnamn, men det låter delvis som den manliga stoltheten.. sådär kul.Han har också ett släktnamn på sin mors sida, otroligt vackert men nej, jag har alltid hetat ... tänker inte byta!!!Och jag har min styvfars efternamn så saken var ganska klar, jag tar hans.
  • Jonna83

Var kommer den här traditionen att man ska ta mannens namn? Varför?

• misstrixie

Jonna83,

Så att alla skulle veta vems ägodel man var... (yuk!) Men numera är det ju (förhoppningsvis) bara en fråga om att känna tillhörighet genom att ha samma efternamn.

• jenba

oj vi har inte bestämt oss än.... han vill helst ha kvar sitt och jag vill helst ha kvar mitt.

det slutar nog med att vi får lotta...

• Celebriän

Jag trodde att jag var kompromisslös på den här punkten, att jag skulle ha mitt efternamn och sen fick han heta vad tusan han ville. Ok, sa han och "då tar jag ditt - för vi måste ju heta samma!

Nu har jag börjat fundera i andra banor... jag har ett ovanligt efternamn och har slängt med det i hela livet. ALla kan lista ut vem jag är och det är inte alltid så trevligt. Nu börjar jag känna att det vore inte så tokigt att ha hans efternamn.. det är inte vanligt men vanligare än mitt och jag skulle iaf bli mer anonym.. skulle vara ganska skönt faktiskt... sen tycker jag förstås att det är fint också.. men det är mitt nuvarande också.

Usch, nåja, men jag har 9 månader kvar tills jag måste ha bestämt mig :o)

• gustafmatilda

Celebiän:
    Jag har haft precis samma funderingar som du!

Har alltid tyckt jättemycket om mitt ovanliga namn och aldrig kunnat tänka mig att byta. Men nu känns det mer och mer naturligt att ta hans namn, hans är inte jättevanligt heller, och framför allt tycker jag om att han heter så... Låter lite märkligt, men så känner jag inför det hela.

Så det blir nog ett namnbyte för mig ;)

• Neri05

Ernhake: Du hade rätt nu har vi kollat med skatteverket o patentverket..nope man får ej ha dubbelefternamn...suck. så jag tar min sambos efternamn för det är ovnligt o det blir bara hon o jag som heter så i HEEELA världen :)

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?