• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Birella

Nedanstående text tagem från brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-jippi.html

Jag: Mitt gamla släktnamnet dör med mig i fall jag inte för det vidare. Det är inte snyggt, men unikt och jag vill hemskt gärna ge det till mina barn.

Han: Har också ett ovanligt namn. Det klingar vackrare än mitt men hans syskon kommer föra vidare namnet och familjen på den sidan är betydligt större.

Dilemmat: Vi vill ta mitt efternamn som gemensamt namn, men även ta med oss hans som mellannamn. Namnlagen säger dock att det är omöjligt. Makarna får inte ta samma "kombination" av namn, utan har att välja på att ta ett nytt gemensamt namn, behålla sina respektive efternamn eller välja ett efternamn och även låta EN i paret att ta det överblivna efternamnet som mellannamn. Hängde ni med?

Lösningen: I dag lyckades jag få tag på en vänlig kvinna på folkbokföringen som berättade hur man kan komma runt den här bestämmelsen. Så här gör man: Paret behåller sina respektive namn över vigseln (mycket viktigt), därefter så ansöken den vars efternamn man valt att senare ha som gemensamt om att få ta den andres namn i mellannamn. När det väl har gått igenom, så ansöker den andra parten om att få byta efternamn.. och på samma gång om att få ta sitt gamla efternamn som mellannamn. Voilá - nu har ni samma mellannamn OCH efternamn!

Vad tror ni om det?

• CarolinaEllberg

Jag tar hans, men bara av den anledningen att hans är ovanligt och mitt är vanligt, fast med konstig stavning, vilket i alla tider lett till att man måste gå och få nya betyg utskriva osv.

Hade han haft ett vanligt son-namn, hade vi tagit min släkts, de har också ett ovanligt namn. Personligen tycker jag det är tråkigt med vanliga namn. Men det är ju upp till var och en.

Min chef och hans fru hade båda ovanliga efternamn, och de kunde inte komma överrens om datumet. Så den ena fick som den ville angående namnet, och den andra när det gällde efternamnet. Så kan det gå
    Kramixar

• B & S

......eller så kan man vänta ett tag till, vet inte hur länge däremot....det pratas tydligen om att namnlagarna ska rivas upp och bytas ut eller göras om ialf.
    Frågan e hur mycket dem kommer tillåta nu då?

tror det är den snikigaste att man inte får ha dubbelnamn=anledningen är för mycket pappers arbete!? vadå? 2sek till att skriva det andra namnet??
    fånerier!

Hoppas nåt ändras till allas förmån isfl om det är så många som byter namn i dags läget och inte endast pga vigsel utan för att lättare kunna få jobb eller bli förföjd från utlandet av ev elaka människor.

Själv funderar jag på vad jag ska heta alls senare...jag är den som byter och han lägger till i mellannamn verkar det som nu ialf.
    Har några förslag jag kollat om nån heter och ska nog prova nåt som ingen heter alls. Men det är svårt....måste ju ha detta namn hela tiden sedan och vänja mig vid att inte skriva XXXXXsson istl.

• Anja 19 juli 2008

Bluebride

exakt samma här... Sambon har ett efternamn som bara hans familjhar i hela Sverige och jag har ett son-namn

Valet är enkelt...

• Bluebride

ja, jag har ett berg-namn för vanligt, t o m artister heter det, så jag tar hans, det är ungefär bara 20 som heter så

• aprilsolen
    Birella skrev 2008-01-07 18:10:05 följande:
    Nedanstående text tagem från brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-...Jag: Mitt gamla släktnamnet dör med mig i fall jag inte för det vidare. Det är inte snyggt, men unikt och jag vill hemskt gärna ge det till mina barn.Han: Har också ett ovanligt namn. Det klingar vackrare än mitt men hans syskon kommer föra vidare namnet och familjen på den sidan är betydligt större.Dilemmat: Vi vill ta mitt efternamn som gemensamt namn, men även ta med oss hans som mellannamn. Namnlagen säger dock att det är omöjligt. Makarna får inte ta samma "kombination" av namn, utan har att välja på att ta ett nytt gemensamt namn, behålla sina respektive efternamn eller välja ett efternamn och även låta EN i paret att ta det överblivna efternamnet som mellannamn. Hängde ni med?Lösningen: I dag lyckades jag få tag på en vänlig kvinna på folkbokföringen som berättade hur man kan komma runt den här bestämmelsen. Så här gör man: Paret behåller sina respektive namn över vigseln (mycket viktigt), därefter så ansöken den vars efternamn man valt att senare ha som gemensamt om att få ta den andres namn i mellannamn. När det väl har gått igenom, så ansöker den andra parten om att få byta efternamn.. och på samma gång om att få ta sitt gamla efternamn som mellannamn. Voilá - nu har ni samma mellannamn OCH efternamn!Vad tror ni om det?
    Det låter som du hittat en lösning, fast samtidigt verkar det ju rätt krångligt, tyvärr. Konstigt att namnlagen är skriven så, får hoppas att en ändring är på gång, som nämnts här i tråden. Birella, när gifter ni er? Skulle vara intressant att höra sedan hur det gått för er med namnbytet. Lycka till!
  • B & S

krångligt def!...om inte annat mer kostsamt för man får ju betala en extra gång med ansökan i sig...men man bestämd och måste till 110% och ser det ännu viktigare pga något med tradition så kanske det är värt det.
    Tror vi säker en gång och det får räcka.

• Birella

aprilsolen : I mars. Vi kommer väll försöka med det, eller så tar jag hans namn. Måste ta reda på mer om det först, tänkte om någon här hade testat det.

• Cajjo83

Jag kommer byta mitt tilltalsefternamn, men samtidigt behålla mitt efternamn då det är lite ovanligt..
    Kan tyvärr inte råda dig till ngt specifikt direkt. Jag tycker att det är en kompromiss fråga så sett.. Min blivande make vill väldigt gärna ha kvar sitt och jag har alltid haft i tankarna att inte ta bort mitt, men eventuellt lägga till, vilket jag nu gör! Detta passar oss båda mycket bra. Tycker du ska stå på dig iaf om du verkligen vill ha ditt efternamn kvar, sen mitt tips är väl kanske att göra som jag gör..
    Lycka till!!
    //Carro

• matildaochniklas

Vi ska nog ta mitt namn som mellannamn och hans som efternamn, det tråkiga är ju då att våra eventuella barn inte kommer att kunna heta samma sak :( Hur skulle ni göra? Vi kommer ju iallafall heta samma efternamn som våra barn även fast dom inte har mellannamnet.

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?