• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • bruden08

Jag kommer att ta min sambos namn han heter Rogestam och det är ett taget släktnamn som bara 26 personer heter bla våra två barn, nu heter jag Karlsson så valet var inte så svårt.

• gustafmatilda
    Celebriän skrev 2008-01-07 16:07:07 följande:
    gustafmatilda: skönt att det finns fler som tänker i dem banorna! Jag har hittills fått höra att jag är galen som ens funderar på det... "klart att man vill vara ovanlig" Nåja, får se vad det blir!
    Fast hans namn är inte helt vanligt heller, han heter Hagel, jag heter Mellergårdh. Men jag är fascinerad över att jag kan tänka mig att kompromissa i det! =)
  • Lillmi

TS:
    Här har vi lite samma dilemma. Dvs sambon är inte direkt sur över att jag behåller mitt namn, men han vägrar att själv byta till det. Kompromissen just nu är att han tar mitt e-namn som mellannamn.
    Själv vägrar jag att byta
    Jag har ett ovanligt -son namn medan han har ett VÄLDIGT vanligt son-namn. Har försökt visa honom detta genom enirosökningar och hitta.se-sökning...

Tycker det är urfånigt att jag som tjej skulle byta mitt mer ovanliga bara för att traditionen säger det.....
    Jag heter det jag heter och gillar det!
    Synd för honom hahahahah!

• gustafmatilda

Lillmi:

Ni verkar vara lika envisa båda två! Ovanligt eller inte, om inte du kan tänka dig att byta tycker jag inte att du kan kräva att han gör det heller. Precis som du levt med ditt namn hela ditt liv har han också gjort det. Så om han inte vill byta och du inte vill byta får ni väl behålla era namn - eller?

• c t

Jag byter till min m2bs efternamn men det är med sorg i hjärtat jag gör det för mitt efternamn heter bara 123 personer i Sverige.
    Vi har diskuterat efternamnsbytet i över 1 års tid och min m2b vägrar ge sig, så nu byter jag för husfridens skull, till ett betydligt mer vanligare efternamn.

• Feminista Fantastica

Jag kan inte tänka mig att byta till en killes efternamn, jag vill helt enkelt inte bli en av alla brudar som byter till killens av gammal vana. Han kan inte tänka sig att byta till mitt eftersom han tycker det är fult (det är det inte! :)).

Vi har diskuterat ungefär tusen olika lösningar, att inte heta samma sak, att byta till ett gemensamt förnamn (tänk om vi hade hetat Billy båda två, det blir ju svårt sen om man får barn), att skapa ett efternamn av våra efternamn (då blev Lian det roligaste alternativet). Men inget kändes så väldigt kul.

Nu ska vi i stället ta min mormors flicknamn, det är fint och blir vårt eget, eftersom ingen annan i släkten heter det.

• Godisråttan

Jag har dubbel efternamn. Ett väldigt ovanligt och ett sådär. Sambon efternamn är ganska lika som mitt ena så vi tar det båda två. Lite trist att ta bort mitt ovanligare men ser också nackdelar med det då det är ganska svårt att uttala och det är jobbigt när man är yngre då ingen kan uttala det och man tycker det är pinsamt och tom kanske blir retad.

• ljubavi

Jag byter mitt efternamn till hans efternamn. Jag har 3 bröder som kan föra vidare vårat familjenamn. Därför anser jag att jag kan byta mitt namn och fortfarande hålla det muslimskt. men visst är det fräckt om den ena har ett lite mer annorlunda namn att man fktiskt byter till det namnet oavsett om det är tjejen som har namnet annars får ni kanske köra med bindestrecket?? your choice.

det där med efternamn brukar vara det som skapar bråk tyvärr *ler*

• rosa drömmar

Jag vill inte byta efternamn vi är bara 12 som heter det i sverige och jag har världens vanligaste förnamn och han sveriges vanligaste efternamn. Men det verkar vara känsligt att ta tjejens namn. Hans förnamn passar jättebra till mitt efternamn men det är ju inte kul att ha min kombination om jag tar hans efternamn. Vad ska jag göra??

• Krystal

Jag ska byta ut mitt "-qvist" namn mot min fästmans adliga efternamn..och bli friherrinna på köpet

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?