• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Nessan

Det är ganska vanligt idag att ta kvinnans namn. Hur ställer sig din blivande till det? Det går ju också att båda behåller sina efternamn, och att den ene eventuellt bara tar den andres namn som mellannamn.

rosa drömmar skrev 2008-01-10 19:09:09 följande:

Jag vill inte byta efternamn vi är bara 12 som heter det i sverige och jag har världens vanligaste förnamn och han sveriges vanligaste efternamn. Men det verkar vara känsligt att ta tjejens namn. Hans förnamn passar jättebra till mitt efternamn men det är ju inte kul att ha min kombination om jag tar hans efternamn. Vad ska jag göra??
  • MissKay

Jag har ett ovanligt efternamn och min m2b har ett väldigt vanligt efternamn kan man likställa det med bilar. Om jag har en Ferrari och min m2b har en gammal volvo, vem i hela världen vill göra ett sånt byte ???

• elvisbrud

jag vägrar byta och han kan egentligen inte byta då hans barn skulle bli 'föräldranamnlöst' så jag behåller mitt och han pressar in mitt som mellannamn... lite tråkigt måste jag nog erkänna att det är att inte heta samma, men så illa är det väl inte?

• Fenixx

både jag och sambon har lite ovanligare efternamn. men jag tror att jag kommer ta hans.

• stbm

jag skulle vilja att vi gjorde dubbel efternamn, men man får väll inte göra det? vet någon varför? (sorry ts om jag kommer med en ny fråga i din tråd, hoppas det är ok :) )

• Kärlek ger näring åt själen

Min m2b ville byta till mitt men jag ville ha hans ;) Så vi kompromissa :D Vi ska ha ett eget :) hihi.. Men jag vill inte ha mitt eget efternamn utan vill byta. Dels för att man ska känna att det att man är gift men även för att det ger en familjekänsla på något vis.

Jag förstår er fullständigt som har ovanliga namn att ni vill behålla dem.. för det är alltid roligare att ha ett ovanligt namn än att bli en "svensson" bland alla andra 1000-tal personer i Sverige :)

• 20080802

Mitt efternamn är ett vanligt son-namn. Hans namn är fint och lite ovanligare så jag har inget emot att byta. Jag har dessutom ett ganska ovanligt förnamn så det är liksom det som är JAG.
    Men jag förstår problemet och blir chockad över hur många av mina frigjorda feministiska vänninor som bytt bort väldigt fina namn mot Nilsson och Karlsson. Men den mest jämställde man verkar se rött när frågan kommer upp. Undrar varför?

• Neri05

Nu har vi bestämt oss och vi kmr ta min sambos namn som är Thornbacke,o det är bara hon som heter så i hela sverige,eget påhittat namn som hon tog patent på.Känns lite trist att vi inte kunde ha båda för jag har pappas efternamn och han gick bort för 14 år sen,men jag får vara glad att brorsan för det namnet vidare.

• FamiljenEriksson

Jag har också tänkt på vilket efternamn vi ska ha.

Min sambo vill inte byta, men hans är så "vanligt", Eriksson.
    Han heter även Orre´ll och det tycker jag är mer "udda".
    Själv heter jag Svangren, och trivs med det namnet.

Jag vill inte ha dubbelnamn, Svangren Eriksson eller Eriksson Svangren, nepp de vill jag inte.

Jag tror det får bli Eriksson iaf, jag har ju bestämt allt annat inom bröllopet så han kan väl få bestämma det då

• jenba

vi satt och diskuterade detta så sent som igår kväll, och vi kommer verkligen inte framåt.

man får helt enkelt kompromissa lite, alltså en finare ord för mutning

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?