• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • hondafreak

Hej Anna Sol !
    Behåll era efternamn till ett tag efter vigseln när allt lugnat sig och ni kommit ner på jorden igen och kan diskutera !
    Vi kommer att ta bägges efternamn men inte förrän efter ett tag.
    Lycka till !

• maljor

Jag sa redan från början att jag vägrade ta hans efternamn då det är ett av sveriges absolut vanligaste. Dessutom hade de (egentligen) haft en tradition i hans släkt (på pappans sida) att de har varannan generation (tex om pappan heter Hans i mellannamn och Johansson i efternamn så får sonen Johan som mellannamn och sedan Hansson i efternamn) MEN så bröts den traditionen helt plötsligt för några generationer sedan så vi valde makens morfars släktnamn istället.
    Kändes roligare att man är 380st om samma efternamn (typ 300 av dem är släkt ) än att heta samma som över 200.000 andra

• Simsan78

Jag väljer hans efternamn för att det känns rätt att heta likadant, en helhet liksom

Jag behåller mitt som mellannamn eftersom det bara är min släkt som heter så.

Men jag har märkt att det är ett laddat ämne bland nära och kära, alla tycker och tänker någonting. Oftast helt motsatta åsikter

• Stjärnis

Jag har alltid velat ta ett gammalt släktnamn som är väldigt ovanligt i Sverige och vi har haft många och långa diskussioner om detta vad vi ska heta men när jag hade forskat lite i vart namnet kommer ifrån (har en lokal anknytning) och när han upptäckte att han skulle vara den enda med det för- och efternamnet så var saken klar. Ingen gladare än jag

• 20080614

Som jag uppfattat det här angående två efternamn så är det så att man bara kan ha ett efternamn och det andra blir mellannamnet. Däremot har jag sett en tråd på BT som handlade om hur man skulle göra för att få heta samma namn i efternamn och mellannamn. Tror det är så att bara den ena får ha dubbelnamn, fast det här blir jag lite osäker på. Hur som var det något som gjorde att man inte kunde heta samma namn i samma ordning om man ville ha bådas efternamn. Någon annan som tycker det känns bekant?

• anne på grönkulla

Jodå, det finns nåt sånt kryphål som nån berättade om i en tråd rätt nyligen.

TS - ingen av er kan tvinga den andre att byta till sitt eget namn och ni kan lugnt heta olika om ingen av er vill byta. Vill ni heta samma får ni ju dock hitta en formel att enas kring - ett tips är väl att dne som tycker det är mest viktigt att heta samma får byta.

• Brud 080823

Jag tar min m2b efternamn, känns bäst så. Men min pappa vill gärna att jag behåller mitt också (har ju ingen bror som för det vidare) Men så blir det inte

• Vidalila

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som bara 4 andra personer i Sverige heter, som även är min släkt, men jag ska ta min mans efternamn. Det är viktigt för honom, han är enda sonen, och en stor grej för mig också, så det känns bra. Min pappa tyckte det var nonsens att behålla mitt namn när jag försiktigt frågade honom om det. Jag trodde det skulle vara en big deal för honom, men tvärtom! :)

• FruCicci

Jag har ett adligt efternamn och min make har ett sson namn. jag behöll mitt efternamn och han sitt. Nu har vi en son och han har mitt efternamn och sin pappas namn som mellannamn.
    Jag tycker inte man behöver heta samma.

• kalevala

vi behåller våra efternamn!
    barnen har mitt namn som mellan namn redan.

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?