• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Fröken förväntan

Jag och min sambo har lika ovanliga namn... (de är 29 st = hans släkt som heter som han, och 27 st = min släkt som heter som jag) men vi vill heta likadant så det har varit en hård "förhandlingsfråga" Resultatet blev att jag tar hans efternamn och han gifter sig i kyrkan... och nu är vi båda nöjda... men det ska bli JÄTTEkonstigt att heta något annat fast hans namn är fint så jag ska bara vänja mig. Snart dags att börja öva på den nya "autografen"

• Neri05

Vi ska ha dubbelefternamn,mitt o sambos..min sambo valde ett nytt efternamn förra året o det är så fint så det ville jag ha men sen blev min bror (som står mig väldigt nära) lite putt för att jag tar bort vårat efternamn så min sambo o jag beslöt att behålla båda namnen...funkar det med.

• Ernhake

Vi kunde inte ena oss, han gillade inte mitt efternamn och jag kan inte tänka mig hans så vi har tagit ett gammalt släktnamn så att vi båda får byta. Känns bra att vi startar upp något helt nytt tillsammans!

Neri05

Ett problem bara: i sverige får man inte ha dubbla efternamn utan isf får man ha en ena som mellannamn.

• surran1986

Jag behåller mitt efternamn och tar även hans efternamn för vi har båda ovanliga efternamn

• Ernhake

Men man får juh inte enligt svensk lag ha två efternamn, hur gör ni då? *nyfiken*

• stinakina

Min M2B har ett ovanligt namn, mitt är ganska ovanligt det med, men vi väljer hans namn, då det låter lite mjukare...*L*

• Trisen

Det kommer att bli lite sorgligt att ge upp mitt efternamn. Det är ju det jag heter och det som hela min familj heter. Men jag skulle inte känna mig som en riktig familj om jag och min sambo inte fick samma namn så det är väl bara att byta. I hans släkt är efternamnet väldigt viktigt så...

• Neri05

Ernhake: är du säker på det? för både jag o min sambo e nästan säkra på att man kan ha det för vi har bekanta som har så...oj nu blev jag lite osäker men ska ringa skatteverket på måndag o kolla upp det.återkommer...

• Jonna83

Mitt är ovanligt o jag är den enda som heter just min kombination av för och efternamn i världen, hans är mycket vanligare; Werner. Han vill absolut inte byta bort sitt o jag tänker inte byta bort mitt..sååå ja.. vad gör vi. Vi har inte lyckats löst det än ;)

• Ernhake

Neri05

Ja, det va pga att man inte får ha dubbla efternamn som vi valde att ta ett nytt namn. Man kan välja att ha det ena efternamnet som mellannamn och det andra som efternamn men man får inte enligt lag ha dubbla efternamn. (jag tror att jag tolkat det rätt, men säg gärna till på måndag vad du får för info för kan man ha dubbla så heter jag gärna mitt gamla efternamn plus hans)

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?