• Anna  Sol

Hur gör ni med efternamn?

Byter ni? Behåller ni erat eget? Tar er m2b erat efternamn?

Min sambo har ett vanligt svenskt efternamn, Hedlund. Jag har ett Italienskt adligt efternamn Vardiero. Vår gemensamma dotter har även mitt efternamn. Jag och dottern kommer behålla vårat efternamn och jag har frågat ommin sambo skulle kunna tänka sig att ta mitt.

Det känns som om det på något sätt är en extremt laddad fråga här hemma, att jag behåller mitt eget efternamn. Det är uppenbart att min sambo är med traditionell än jag trodde. Men jag bara VÄGRAR byta efternamn. Vi är typ 5 stycken i hela Sverige med det namnet och jag tycker det är vackert. Jag byter liksom inte.

Hur har alla andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?
  • Bride in England

Valet ar latt for oss...jag tar hans engelska efternamn. Hans engelska fornamn med mitt svenskklingande efternamn hade latit alltfor lustigt Mitt kommer iofs lata som en gammal dam har i England men inte i Sverige sa det blir nog bra tillslut.

• Sanfor

Vi kommer ta det det efternamn jag använder, som gemensamt efternamn.
    Men eftersom jag har två efternamn(alltså inget mellannamn)men bara använder ett av dem, så blir det genast jättebyråkratiskt.

Först måste jag byta efternamn= ta bort det efternamnet jag inte använder.

Först när det är godkänt kan vi skicka in hinderprövnings och nämnändringsblanketterna där min blivande man tar mitt efternamn.

SUCK. Byråkrati....

• pojomo

jag ska ta hanses efternamn. JAg vill inte ha kvar mitt. JAg vet att morsan frågade om det för ett antal år sen om jag ska behålla mitt om vi gifter oss och jag sa att nej det namnet kan syrran föra vidare om det är så noga.

• Quicksand

jag tycker att en familj ska heta samma, det känns mer komplett då på något vis
    jag ska ta min m2b efternamn, absolut!

• joluvi

Min sambo har också ett väldigt svenskt efternamn,Olsson. Han vill ta mitt, (Fältman)inte fullt så vanligt men jag kan också känna att jag vill ha ett nytt för att känna att man gift sig....

• MAJ09

Jag vägrar byta ut mittnamn unikt medans m2b bland de vanligaste. Jag kan ju inte tvinga honom men barnen har mitt namn och det vore så tråkigt om vi efter gifte målet skulle ha olika namn. Jag håller på dig.

• MAJ09

Jag vägrar dubbelnamn mannen får välja men jag vägrar.
    Stackare

• Sosofofia

Jag ska byta till blivandes efternamn!!!
    Äntligen! Vi ska bli en "hel familj" , jag får samma namn som kärleken och barnen

• crazy

jättesvårt... både jag o min sambo har sportat massa. I lag är man alltid känd med sitt efternamn. Mitt namn är mycket ovanligare än hans, men ingen vill byta. O jag vill såklart heta samma!!!Dubbelnamn blir för långt!

• Nessan

crazy - det där med att gjort sig ett namn inom idrottvärlden och inte vill byta bort namnet känner jag igen från ett par kompisar som gifte sig för ett tag sedan. Båda hade ganska vanliga namn, men hans var allra vanligast. De har ett fint släktnamn på hans sida som särskilt hans mor tyckte att de kunde återta, men just pga att han börjat bli ganska stor och duktig inom sin idrott så vägrade han att byta efternamn. Frun sportade också, men var inte lika stor så därför tog hon hans namn och jag tror att tanken är att de ev. byter då hans idrottskarriär är över. De är ju oftast ändå begränsade i tiden.

• Snowbrigade

Jag har också tänkt på detta.. Jag heter Severin. Inte så vanligt ändå. Pojkvännen heter Jönsson i efternamn. VÄLDIGT vanligt och enligt mig tråkigt... :P

Men, det känns som om vi inte kan ta mitt efternamn. Det är nämligen så att min pojkvän och min pappa har samma förnamn. Det blir jättekonstigt. Har tänkt på om vi kan ta min mormors flicknamn Wihstedt. Fast jag vet inte om det går bra. Får se hur det blir... har inte diskuterat detta med min blivande men en sak är säker, jag vill INTE bli en jönsson... :P Dessutom kan vi inte ta någon av hans föräldrars namn då båda kommer från -son släkter. Tråkigt tråkigt men ack så viktigt.

• Nalle Puh 40

Vi har båda vanliga efternamn så vi ska ta ett släktnamn istället.

• Achintya

Hehe här är en Jönsson som längtar efter att slippa sitt tråkiga efternamn. Som tur är har sambon ett bra och ovanligt efternamn så här blir det jag som byter!!:)

• Nilsa in love

Här lutar det åt att vi behåller våra egna.
    Mitt är vackrare än hans men han vägrar byta.

• heleneåpether

Jag kommer att byta till hans efternamn. Själv har jag ett av Sveriges vanligaste namn medan han har ett ovanligt efternamn som bara ett par släkten i Sverige heter. Barnen har redan pappans efternamn... Åsså gillar jag hans efternamn stenhårt - det passar bra ihop med mitt namn!

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?