• Nessan

Hur gör ni med efternamn?

Det är ganska vanligt idag att ta kvinnans namn. Hur ställer sig din blivande till det? Det går ju också att båda behåller sina efternamn, och att den ene eventuellt bara tar den andres namn som mellannamn.

rosa drömmar skrev 2008-01-10 19:09:09 följande:

Jag vill inte byta efternamn vi är bara 12 som heter det i sverige och jag har världens vanligaste förnamn och han sveriges vanligaste efternamn. Men det verkar vara känsligt att ta tjejens namn. Hans förnamn passar jättebra till mitt efternamn men det är ju inte kul att ha min kombination om jag tar hans efternamn. Vad ska jag göra??
  • Nessan

crazy - det där med att gjort sig ett namn inom idrottvärlden och inte vill byta bort namnet känner jag igen från ett par kompisar som gifte sig för ett tag sedan. Båda hade ganska vanliga namn, men hans var allra vanligast. De har ett fint släktnamn på hans sida som särskilt hans mor tyckte att de kunde återta, men just pga att han börjat bli ganska stor och duktig inom sin idrott så vägrade han att byta efternamn. Frun sportade också, men var inte lika stor så därför tog hon hans namn och jag tror att tanken är att de ev. byter då hans idrottskarriär är över. De är ju oftast ändå begränsade i tiden.

Svar på tråden Hur gör ni med efternamn?